Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Ville bare informere dere som ikke vet det at Pandemrix-vaksinen ikke anbefales av det offentlige helsemyndighetene i Danmark. I Norge sier mange at vi jo bør stole på de offentlige anbefalningen, men at et land som er så nærme oss geografisk og kulturmessig ikke anbefaler vaksinen, gjør det hele mer komplisert. Heldigvis e det heller ikke flere enn den ene norske kvinnen som var gravid som døde (hun var forresten fra Somalia). Jeg tror foreløpig jeg følger den danske anbefalningen...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 P.S. Og dette til tross for at de ikke har alternativ vaksine for gravide..
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Danmark har heller ikke satt igang massevaksinering av hele befolkningen, men de har jo heller ikke kjøpt inn så masse vaksiner som både Norge og Sverige har gjort. Deres myndigheter har ihvertfall vurdert dette som en mild influensa med lav dødelighet og ikke nødvendig med så voldsomme tiltak som vi gjør her i landet. Nå har forsåvidt norske myndighetene også gjort samme vurdering, men altså kommet til en helt annen konklusjon. Hvordan fikk du tak i at hun var fra Somalia? Det er jo litt avgjørende informasjon synes jeg, det har jo vært mye snakk om for en god tid siden at de med innvandrerbakgrunn var veldig utsatt i forhold til D-vitamin mangel (tenker på de som kommer fra mer solrike steder enn vårt land). Fordi disse ikke er vant til å ta tilskudd i de mørke månedene. Og hvis man er litt våken ang kosttilskudd så har man sikkert fått med seg at D vitaminer er veldig viktig for å styrke immunforsvaret. Nå vet man fremdeles ingenting om damen selvfølgelig, men det kan være grunn til å anta at hun har hatt liten tilgang på D vitaminer. Vi har jo ikke hatt så bra vær på sensommer og høsten her...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Og hun var forresten fra Somalia? Herregud så respektløst! Det forandrer liksom situasjonen? Sitte der og spekulere i mangel på D-vitaminer? Hva pokker tror du at du er? Forsker? Legene fant INGEN annen grunn til at kvinnen døde enn at hun var i risikosonen som gravid. Blir så provoserte av bedrevitere... ha litt respekt for den stakkars kvinnen. .... Hun var liksom ikke "NORSK". Fy flate.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Jeg finner ikke igjen artikkelen hvor det står at hun hadde somalisk opprinnelse, men det sto i en av de store avisene på nettet. Pga. personvern skriver ikke leger i aviser om risikofaktorer som f.eks. overvekt, undervekt, røyking osv (det har f.eks. kommet frem at endel av de som er dødd i Norge har vært svært overvektige9. Selvføllgelig vet vi ikke om den somaliske kvinnen er "annerledes2 enn deg og meg, men genetiske forskjeller kan jo muligens gjøre noen mer sårbare for enkelte sykdommer og somaliske kvinner har gejnnomsnittelig lavere sosioøkonomisk status enn gjennomsnittsnormannen hvilket KAN påvirke ernæring, kroppsvekt etc. men selvsagt blir dette spekulasjoner, og ingenting vi vet noe om. vi kommer aldri til å få vite hele sannheten om de som er døde pga. personvern, f.eks. om de var 100 % friske og sunne eller hadde noen predisponerende faktorer.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Synes vel egentlig at det spiller null rolle hvor denne kvinnen var fra. Statistikker over hele verden er helt tydelig på at gravide kvinner har mange ganger høyere risiko for alvorlig sykdomsforløp og død. Dette har vi visst siden pandemien var et faktum, og da blir det helt uinteressant om man er fra Somalia eller er overvektig eller hva som helst. Det blir et halvkvelt forsøk på å bortforklare de harde realiteter, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 For noe tull! Selvfølgelig er det ikke uinteressant om en person har god helse, er overvektig eller eks kommer fra et land hvor kroppen er vant til helt andre doser d-vitaminer! det er mye som spiller inn på hvordan kroppen tåler en virus-infeksjon. halvkvelt forsøk på å bortforklare fakta?? Nei, for noe tull... Jeg kom nettopp inn på denne linken og syns de var mange bra innlegg her - og interessant å vite at også danmark ikke anbefaler gravide denne vaksinen. Begynner å bli en del land nå...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Vi skulle jo alle ønske at det var tull. Men det er det dessverre ikke. Begynn med å lese statistikker over dette på verdensbasis, og ikke bare se på lille Norge. Og når du sier at vaksinen ikke gies til gravide i diverse land, så må du passe på å få med deg hele artikkelen. Hvorfor gjør de ikke det?? Det presiseres hvert eneste sted jeg har lest, at det er ikke fordi det er grunn for å anta at vaksinen vil være skadelig. Det er av forsiktighetshensyn. Hvorfor trekker du ikke frem Sverige. Det er vel like rimelig at vi sammenligner oss med dem? Det vaksineres alle gravide, uavhengig av trimester. Nettopp fordi det ikke er grunn for å tro at denne vaksinen er skadelig for noen.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Så det hjelper ikke å prøve å passe litt på seg selv? Alt er bare tilfeldig? Det er ikke skadelig å røyke eller være overvektig, ingen innvirkning på allmenntilstand, livslengde og livskvalitet (sykdom)! Det var merkelig, dette som politikere og helsevesen har gnaget om i mange år nå. Det har altså ingen innvirkning på hvordan man takler en sykdom? Gjør oppmerksom på at nesten alle som har dødd foreløpig har hatt alvorlige underliggende sykdommer. Det er selvfølgelig litt merkelig at de dør av svineinfluensa, mens de som har dødd kort tid etter vaksineringen har kun dødd fordi de hadde en alvorlig underliggende sykdom og det har ingenting med vaksinen å gjøre. Altså nettopp de menneskene man var ivrigst på å få vaksinert! Jada, vaksinen er heeelt trygg for alle sammen! Faktum er at du skal være ganske frisk for å tåle en vaksinasjon! Gravide er ikke en risikogruppe, men det er nok mange gravide som er med i en annen risikogruppe! Så de tallene det blir henvist til her blir jo bare tull.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Som jeg sa, les statistikker over dette på verdensbasis. Du kan ikke ha unngått å få med deg at gravide ER i risiko for alvorligere foløp og død. Ikke trekk inn røyking og livsstil o.l. Det blir et ynkelig forsøk på å gjemme seg. Man trenger overhodet ikke å bli hardere angrepet av et virus, selv om man har en livsstil som kunne vært bedre. Sånn virker ikke dette. Jeg sier ikke at alle gravide vil rammes alvorlig, men det finnes flere dødsfall enn disse vi har hatt i Norge, vet du. Og hvis du mener at alle som har måttet bukke under for dette viruset, har hatt underliggende sykdommer, ja da har du dessverre ikke lest nok om dette, og du har gått glipp av helt vesentlig informasjon. Ang. vaksinen, så skal jeg ikke gå inn på den, utover at det blir svært paranoid å tro at dem som har forsket på denne, ikke kan jobben sin. Alle gravide her inne skulle jo ønske at det du sier er sant, men det kan være farlig å lukke øynene i denne sammenhengen. Jeg ser disse pasientene til dagen, og må nok derfor forholde meg til en helt annen realitet.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Anonym 10:52 skrev: "Gravide er ikke en risikogruppe" Tror du får ta en telefon til FHI og si at de har tatt feil da, vet du, siden de har satt gravide i en risikogruppe ... Du vet visst mer om dette enn ekspertene gjør og de blir sikkert glad for oppklaringen fra deg
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Det forbauser meg i grunnen at de som ikke vil vaksinere seg og som fortsatt tror at dette er en beskjeden luftveisinfeksjon, er så kranglete på det?!? Skulle forstått det hvis man ble tvangs-vaksinert, men slik er det jo ikke....Er vel bare å la være å vaksinere seg, det vel? Dere er jo overbevist om at dere vet bedre enn helsemyndighetene uansett. Skjønner ikke problemet. Majoriteten av gravide velger å vaksinere seg, og ingen synes at det er et lett valg. Ser ikke hva dere vil prøve å vinne på å hyle og skrike opp om informasjon som ikke har støtte hos helsemyndighetene. La nå bare være å vaksinere dere!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Veldig enig i at det er tullete at det offentlige aldri antar at dødsfall har sammenheng med vaksine, men at det har en naturlig sammenheng med influensaen. Moren min har kreft og er i fin form, men tok vaksinen. hun ble kjempedårlig i 5 dager og hadde akutt diare i 10 dager etterpå. Det er naturlig for meg å tenke at spesielt ikke-friske personer kan dåle denne vaksinen dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå