*ei tulle+spire* Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Hei! Jeg skal begynne på skole nå i januar, og har ei lita datter på 7 mnd som skal begynne hos dagmamma. Hun skal ha 4500 kr i mnd for å ha tulla, uansett om hun er der 8 timer eller 2 timer, er ikke det veeeldig dyrt?! hun sa også at om vi ville hun skulle skatte av det, måtte vi betale skatten av det beløpet, hva i all verden mente hun med det? Er det normalt? Jeg lurer også på om jeg får kontantstøtte når hun skal til dagmamma? Har hørt både ja og nei. Ringte nav, men de visste det ikke engang selv, så nå ble jeg bare enda mer usikker. Takk får svar!
Gemini77 Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 4500 kr er ikke så dyrt. Da jeg forhørte meg var det rundt 6000 kr. Du får konstantstøtte så lenge du ikke har barnehageplass. Men du får ikke kontantstøtte fø barnet er 13 mnd, så det er en stund til dere kan få det enda..
*ei tulle+spire* Skrevet 23. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2009 Okei:) men hva blir da forskjellen på "svart" og "hvit" dagmamma? Takk for svar!
Joikaboll@ Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Du får beholde kontantstøtta selv om din datter er hos dagmamma. Dagmamman vil ha samme pris om hun er der 2 eller 8 timer, dette er for å sikre egen inntekt. Om du ønsker at dagmamma skal betale skatt, (da får du skrevet av barnepass utgifter på skatten) vil hun at du skal betale mer for plassen, altså det dagmamma må betale i skatt. Tipper rundt 500,-/mnd. Du må da evt betale 5000,- i mnd for dagmamma. Du får skrevet at 28% som du får tilbake, dog max 25000,- Dyrt? Ja, i forhold til barnehage, men siden hun er så liten ville jeeg gladelig betalt denne summen for å ha henne hos dagmamma. Skal dagmamma ha flere barn enn ditt?
Ingen_nick_ledig Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Herregud altså, nav slutter aldri å sjokkere!!! Visste de ikke om du får kontantstøtte når du bruker dagmamma??? Men over til spørsmålet, kr 4500 er ikke dyrt, helt normal pris vil jeg si. Klart hun skal ha samme pris enten jenten er der 2 eller 8 timer, du opptar jo "en plass" likevel... Ja, det er normalt at du må betale skatten av det dersom du skal ha "hvit" dagmamma. Men da får du trekke utgiftene av på skatten, mens hun må betale skatt. Det er derfor logisk at du betaler den delen. Det er forøvrig ikke lovlig å betale dagmamma svart, og skatteetaten har begynt å slå hardt ned på det. Jeg vil derfor anbefale sterkt å ha "hvit" dagmamma! Ja, du får kontantstøtte selv om hun er hos dagmamma, det er kun dersom du har barnehageplass du ikke får den. Men du får den fra måneden etter at barnet fyller 1 år, så det blir jo en del måneder uten da...
*ei tulle+spire* Skrevet 23. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2009 Ja,hun har seks andre unger der, jenta mi som da blir 9 mnd blir minst. Nei, nav visste det ikke, ble litt skuffet over at de ikke ikke kunne svare på spørsmålet, ble satt over til andre nav i andre kommuner også, men ingen som hadde svaret. Tusen takk for svar! er mye enklere og spørre her enn å sitte timesvis i tlf med nav!
Ingen_nick_ledig Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 Skal hun ha syv unger alene?? Eller er de to dagmammaer sammen? Dersom hun skal ha syv unger alene, ville jeg ha tenkt meg grundig om før jeg sendte barnet mitt dit... Kan ikke tenke meg at det er lov heller...
*ei tulle+spire* Skrevet 23. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2009 Ja, jeg forsto det slik. Hun er alene ja, men veldig mange som anbefaler henne. Vi skal møte henne og bestemme oss i Desember, da vet vi hvor mange andre unger som er der helt sikkert.
Joikaboll@ Skrevet 23. november 2009 #9 Skrevet 23. november 2009 Om hun skal ha 7 barn ville jeg nok tenkt meg om, men det kommer jo litt ann på alderen på de andre barna også. Har hun flere store barn som klarer mye selv og ikke trenger å aktiviseres på samme måte som 1 og 2 åringer ser jeg ikke problemet. 3, 4 og 5 åringer trenger mest tilsyn og tilrettelegging.
Ugl@ Skrevet 23. november 2009 #10 Skrevet 23. november 2009 7 barn, en dagmamma, og i tillegg baby på 7 mnd????? Har selv vært dagmamma, og har selv 3 barn. 7barn er mye å passe på for ett menneske alene. Jeg hadde ikke turt.
Tia med 2 ♀ Skrevet 23. november 2009 #11 Skrevet 23. november 2009 Jeg har selv jobbet som dagmamma, hadde aldri sendt barnet mitt dit om ho er alene med så mange barn. Jeg hadde 4 barn jeg passet (hadde den gang ikke egene barn) og det er jaggu travelt nok og nok å passe på. Jeg regner med alle ho passer er små og tenkt deg hvor mye en baby og 1-2 åringer faktisk krever. Ellers er ikke summen ille for en dagmamma, og klart ho vil ha en fast intekt. Jeg ville heller ikke ha svart dagmamma om jeg var deg da har dere ingen grunnlag å stå på om det skjer noe og dere skal klage. For det er ulovelig å jobbe svart men også å kjøpe svart arbeidskraft.
Jentemammaen Skrevet 23. november 2009 #12 Skrevet 23. november 2009 Hehe, jeg hadde heller ALDRI sendt barnet mitt til en dagmamma med 7 barn! Jeg syns det var slitsomt nok å kun passe min egen datter da hun var på den alderen! Passet sjelden tantebarn i tilllegg, og i hvert fall ikke 6 andre! I en barnehage er men i hvert fall sikret et pedagogisk tilbud, i tillegg til av de har max et visst antall barn per voksen. Syns de er veldig små når de ikke har rundet året en gang, hadde ikke stolt på en svart dagmamma med mange barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå