M og Lille E Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Vi har ei jente på 7 mnd. som alltid har hatt problemer med innsovning. Vi tror det startet med kolikkperioden i hun hadde i starten, som var helt forferdelig, og som innebar at hun måtte bæres og bæres, døgnet rundt. Siden den tid har hun i tillegg blitt en rimelig bestemt liten dame, som vil opp, ut og frem hele tiden. Hun er IKKE glad i å sitte i vogn, verken når hun er våken eller trøtt. Bagvogna (Emmaljunga Edge Duo) hatet hun intenst, og vi slet voldsomt før vi kunne bytte til sportsvogndelen. Da ble det litt bedre, og hun lærte seg etterhvert å sovne i vogn, dersom hun ble trillet, men er fortsatt ikke noe glad i å sitte i vogna i våken tilstand - selv om hun sitter med ryggen ganske oppreist. I det siste har dagsovingen igjen blitt helt forferdelig - hun illskriker med en gang jeg prøver å sette henne i vogna, og det er nesten umulig å få henne til å sovne der. Problemet er at hun ikke sovner noe annet sted heller, og da går dagene mine med til å forsøke å gå ut med henne i vogn, for så å returnere med en vrælende baby, og gå rundt å bære henne til hun er så sliten og trøtt at hun tilslutt sovner ved puppen. (Ja, jeg vet at dette heller ikke er bra) Det jeg lurer på er om ting kan bli bedre av å bytte vogn? En så liten baby sitter nemlig ganske "dypt" i sportsvogndelen til Emmaljunga Edge Duo, om dere skjønner hva jeg mener - og snuppa gjør kontinuerlig sit-ups i vogna, og strekker hals. Det kan imidlertid være at hun vil UT av vogna, og ikke bare se bedre - det vet jeg jo ikke. Men, kanskje en vogn med "bedre utsikt" kunne vært en ide? Er jo ikke spesielt fornøyd med sportsvogndelen jeg heller, men synes ennå ikke det er grunn nok alene til å bytte. Noen med erfaringer, synspunkter? Råd mot "vognskrekken" blir jeg selvfølgelig også veldig glad for.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 Uff har ikke så mange råd til deg dessverre annet enn å prøve bæresele når dere er ute på tur. Da får hun stillet nyskjerrigheten sin samtidig som du slipper å stresse med at hun kanskje begynner å hyle mens dere er avgårde. Muligens er du også så heldig at hun sovner i den... Men du har kanskje prøvd dette? Vi har en Manduca som vi er veldig fornøyd med. God å bære i, og snuppa sitter godt med god utsikt ) Ellers så er det bare å håpe at dette er en fase som så mye annet ;o) Lykke til!
Underveis --> Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Vanskelig å vite hva som gjør at hun hater vogna, men kunne det vært et alternativ å få låne en helt annen vogn er periode? Disse sporty tre-hjulingene virker i alle fall litt "luftigere" enn de gode klassikerne på 4 hjul. Synes jeg i alle fall :-) Ellers er bæresele et definitvit alternativ. Eneste minuset der, er at du antakelig ikke klarer å legge henne fra bæreslene og ned i seng eller vogn uten at hun våkner, så da må du gå med henne i selen til hun våkner. Her sover også Lillemann dårligere i meitai'en enn i vogn. Selv om han eeeeeeelsket vårt elastiske bæresjal da han var nyklekt. Regner med du har forsøkt med kallesjen helt nede slik at hun ser så godt som mulig.
Gjest yrild Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Hei :-) lillemann har ogsaa hatt vognskrekk... Det er mye bedre naa (11 mnd), men han sitter fortsatt ikke i timesvis i vogna nei og er ikke enkel aa faa til aa sove der. Lösningen vaar var aa bruke mest Manduca (eller naa bruker vi Mei Taien Titt-tei) og det er ikke noe problem aa legge han over i senga naar han sover (vi har ikke hatt problemer med innsovning paa kvelden, men paa dagtid har han aldri hatt et stort sövnbehov), men i tillegg bruke vognen saapass mye at han venner seg mer og mer til den! Mulig du kan laane en annen vogn og se hvordan det er, men vaar lille stump er ikke forskjellig i ulike vogner (kanskje bortsett fra at han sovner litt lettere i simo fordi fjeringen er saa bra...) önsker deg lykke til :-) Vet mye om aa trille vogn med en haand og bäre klumpen i den andre...
M og Lille E Skrevet 27. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2009 Tusen takk for fine svar! Nå har jeg bestilt en Manduca..... Og, jeg skal definitivt låne en annen vogn, og prøve den. Må innrømme at jeg ikke synes bæresele er et optimalt alternativ til vogn, men skal gi det en sjanse, og prøve å kombinere med vogn. Kan jeg spørre om hva dere har på babyen i bæreselen nå om vinteren? Bor i Troms, og det er relativt kaldt her om vinteren. Som oftest bare et par kuldegrader, men ganske sur vind.
Studine mevik Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 Vi har en emmljunga mondial og den også er ganske dyp, så det nytter ikke å gå tur når gutten er våken og ikke skal sove veldig snart. Han skal opp å se også er han litt for liten til å sitte helt oppreist i vogna og han ser jo ikke noe mer av å løfte ryggen et hakk. Det kan jo være det løser seg når hun kan sitte helt oppreist i vogna? Jeg også har tenkt å bestille en manduca nå for jeg har gått uendelige ganger siste stykket hjem med gutten på armen og det er ganske tungt i lengden. har sett at man får kjøpt et trekk til å ha utenpå barnet når det sitter i selen. Vet ikke hvor tykt det er, men tror det skal tåle litt vann og vind. jeg tenkte å lage et trekk selv med foring som kan tas inn og ut sånn at det kan brukes både høst, vinter og vår. Håper du finner løsninger som funker. Har desverre ikke noen erfaring med vognskrekk. Gutten min bare roper utover hele nabolaget når han er lei av å ligge der, men har aldri vært noe større problem
<3 Snart tobarnsmamma <3 Skrevet 28. november 2009 #7 Skrevet 28. november 2009 Hei. Sliter også med å få vår datter til å sove på tur i vogna. Vi har generelt sett slitt med å få lagt henne til å sove ellers også, men det begynner å gå bedre nå, bortsett fra å sove på tur i vogna. Synes det er så synd at vi ikke får gått tur om dagen, det er jo så koselig å trille, men hun bare hylskriker når hun er i vogna. Det blir som regel bare til at vi er inne og tar en tur med bilen et sted. Legger vi henne til å sove i vogna inne, så går det bra. Skulle gjerne hatt noen tips til hvordan vi kan "venne" henne til å gå tur, hvis det er noen med slike erfaringer. Kan nevne at vår datter også har hatt kolikk og det har vært en del skrik og byssing og bæring.
Tingeling&guttaboyz Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Min første mann hadde ordentlig "vognskrekk" når han ikke sovnet umiddebart, samt hylskrek med en gang han våknet i den. Det gikk bra helt i starten, hvor han bare lå uansett, men tilspisset seg ettersom månedene gikk og han ble mer våken. Byttet til sportsdel som kunne legges nesten helt flatt ved 4 mnd alder. Vognen vi da hadde var helt flat i sittedelen, ikke noe sånt søkke hvor rompa var nederst og lårene i svak vinkel oppover. Han hatet den vognen, kjøpte TFK joggster som er mer ergonomisk utformet i sittedelen. Det ble faktisk mye bedre for oss. Da kunne han sitte bortimot en time i vognen uten å bli grinete. Jeg er helt sikker på at han ikke satt noe godt i den første vognen som var en Hartan Skater. Så anbefaler deg å låne og prøve noen andre vogner. Og seff bæreutstyr:) Lykke til:)
slummymummyanthekids Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Min første hade totalt vognskrekk, men det gikk over da vi byttet til en fremovervendt trehjuling med god utsikt.... i vårt tilfelle en oth. Sittedelen på denne blir litt som en hengevugge, og er man trøtt er den rugginga vanskelig å motstå... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå