Gå til innhold

Forberedelser til ks... tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,på torsdag skal jeg ta ks og endelig få møte de to små jentene i magen. Har lest litt at man kan få luftsmerter og at det finnes ting som forebygger? Hva f.eks.? Er det noe man bør gjøre noen dager i forveien med tanke på at tiden etterpå skal bli lettere? Er det noe spesielt man bør ha med seg a ting eller klær? ( vet at bukser og undertøy med litt plass er fordel...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg fikk utført et keisersnitt førr 5 år side. Var ikke plaget med luftsmerter etterpå. Det eneste som jeg var plaget med var smerter i selve snittet. Men fant fort ut at truser som hadde litt høy kant, altså gikk litt godt oppover magen var deilig å ha på helt til såret var grodd. I tillegg var det godt å ha litt vide bukser som ikke strammet over såret før det var grodd. Når såret så var grodd gjore det ingenting at trusene var lav og buksene var stramme.

Jeg husker at jeg fikk ikke lov til å løfte noe annet enn gutten vår, dvs vekta hans, de første 3-6 ukene etter ks. Så jeg gjore det slik at alt jeg trodde jeg kom til å bruke daglig fant jeg fram. Fant løsninger på hva jeg kunne gjøre istede førr å løfte ting. F.eks. fant jeg letvinte løsninger den første tiden, for så å øke tyngden etterhvert.

Ønsker deg lykke til=)

Skrevet

noen plasser dere kan anbefale meg å kjøpe slike truser? med tanke på pris og komfort?

Skrevet

Jeg brukte mammatrusene fra kapahl sist, og blir sikkert å bruke dem denne gangen også. Det går godt opp over magen, og vil ikke stramma i/rundt såret. Mene å huske at de koster rundt 60-70 kroner.

Skrevet

Luftsmerter etter operasjon kommer jo helst etter Laparoskopi, ikke så ofte etter vanlig åpent snitt..og du kan uansett ikke forbygge det ettersom det er en bivirkning av operasjonen.

Jeg skal selv ha keisersnitt og har hatt det før også. Jeg tror ikke du behøver å forbrede deg på noen annen måte enn ved en fødsel. Annet enn at det er greit å vite at du har litt hjelp i tiden etter du kommer hjem. Jeg kommer til å barbere med hjemme dagen før operasjonen fordi de barberer så røft på operasjonstua. Men pass på at det ikke blir sår i huden når du barberer. Da er det høyere risiko for infeksjon.

Sist ble jeg utrolig forstoppet, antakeligvis pga smertestillende medisiner og lite aktivitet. Det var helt grusomt. Denne gangen skal jeg ta laktulose tre ganger daglig fra rett etter barnet er ute.

Ellers lykke til med planlagt keisersnitt. Jeg hadde en flott opplevelse og gleder meg til det blir min tur:-)

Skrevet

På Lindex har de hotpants/boxere som er høye i livet.

De har dem ofte på tre for to kampanjer.

Jeg kjøpte sånne etter forrige ks, og bodde i dem de første ukene.

Anbefaler å la jeansene ligge frem til et par mndr etter ks, jeg skulle tøffe meg og ta på meg favoritt jeansene etter noen uker, og det gjorde vondt etterpå.

Og for all del, hvis såret ikke gror ordentlig så snakk med legen. Jeg var (som nevnt) litt for tøff i trynet, og fikk svi for det lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...