Gå til innhold

Hvordan er din samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gavid i 7.uke og lurer på hvordan hverdagen deres var før, underveis og etter svangerskapet?

Hvordan var/er ansvaret fordelt mellom deg og samboer? Da tenker jeg på alt av daglige gjøremål, som stå opp med barn, handle, vaske, rydde osv.

Selv har vi et skolebarn fra før og jobber like mye. Det er likevel meg som gjør så og si ALT hjemme. JEg prøver å være tålmodig, når han gjør ting hjemme, men ikek gjør det bra. Skryter av han. Men til et visst punkt, så må det snart begynne å gå av seg selv? Og jeg kan kreve at han gjør det grundig og bra? Vi er jo voksne mennesker?

Hvor mye alenetid har mannen din sammen med barnet?

Lurer på mange ting....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, de må nok heeele tiden mases på, de ser ikke selv hva som må gjøres...da jeg gikk gravid følte jeg ikke han brydde seg om noe...lekte litt med gutten vår eneste da jeg var gravid med minsten...og nå er han lei familieliv og stakk fra oss....

Skrevet

Vi har to barn sammen, 1 og 2 år. Mannen i huset har blitt "lært" opp hjemmenfra til at tallerkenen selv finner veien fra bordet til oppvaskmaskinen og opp i skapet igjen og at maten er klar når han kommer hjem og at det alltid er rent. Jeg syntes IKKE det er greit. JEg har sagt rett ut til han før vi fikk barn at om vi skulle bo sammen måtte vi dele, helt greit at jeg gjør mest, men han får sannelig bidra. Han sa selv at han kunne ha ansvar for å støvsuge. Han er kjempe flink! Vi har kun gulv og jeg vasker det så om han ikke er super nøye så går det helt fint. Når sofa, madrasser, gardiner osv skal støvsuges trenger jeg bare å gi beskjed så gjør han det.

Han er mye sammen med barna. Han er vel egentlig ikke sånn naturlig flink med barn men han har virkelig lært. Jeg prøver å la dem være alene og stole på han. Litt hver dag sier jeg til han. I helgene er vi sammen alle sammen og finner på ting, mange ganger på ettermiddagene også.

Jeg er a menneske og våkner ofte før ungene og står dermed opp med dem. Han gjør alt på natta om det skulle være noe. Greit for oss begge. En dag i blant får jeg ligge litt ekstra i senga.

Handle gjør vi sammen en gang i uka. Ungene elsker å være med på butikken og det er både hyggelig og praktisk å være to.

Tror det er viktig å snakke sammen. Ofte er det oss jenter som prater mest og mange menn opplever at de må jatte med fordi de ikke blir hørt. Hør med han om hva han mener trengs i huset og hvordan han syntes det bør løses. Vet om flere menn som har ansatt vaskehjelp en gang i uka for å "ta sin del" av rengjøringen. Syntes det er en ok måte å løse det på egentlig. Da vasker vaskehjelpen hele huset en gang i uka på hans penger og du kan ta sånne ekstra ting som er innimellom (vinduer, klær el.l.). Daglige ting som å ta av bordet, lage middag, alt med barna osv syntes jeg skal deles uansett.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hos oss har vi det slik at jeg tar meg av det aller meste av husarbeidet, mens han noen ganger lager middag. Noe jeg synes er veldi deili når han først gjør det:)

Men mener også selv at mannen skal ikke gjøre så allt for mye i huset. Kanskje er jeg en liten Anna Anka, men hvem er det som tar seg av bilen, planlegging, regninger, forsikringer osv. Jo det er ham. Tror mange kvinner glemmer av disse tingene. Derfor mener jeg det er på sin plass at jeg gjør mest i huset.

Skrevet

Her hos oss er alt ganske godt fordelt, men det er også en av grunnene til at jeg fikk barn med han!

Selvfølgelig kan den ene gjøre mer enn den andre i perioder, men det jevner seg ut i lengden.

Skrevet

Hihi, dette ble jo bare komisk da... Kjenner mange par, ikke i noen av dem er det mannen som tar regningene. Heller ikke forsikringer (som jo ikke er noe arbeid i det hele tatt uansett). I år skiftet vi dekk på en dekkforretning pga at vi måtte ha nye dekk, men ellers skifter vi selv dekk på hver vår bil. Dvs i fjor skiftet jeg på alle 3 bilene (jeg er dame, hvis du lurte). Tenker at du er en mann som syntes du var litt lur nå :)

Skrevet

Her i huset deler vi alt fifty-fifty. Selv om husvasken ikke blir gjort så grundig jeg skulle ønske når han har ansvaret så gjør han det i alle fall. Og han er veldig snill og står opp med barna hvis jeg er syk eller sliten. Vi har våre uenigheter, men de fleste skyldes hvordan vi skal oppdra barna og ikke husarbeid.

Skrevet

Jeg lager mat og rydder litt imens de fleste dager, han rydder kjøkkenet etter maten og en sjelden gang bytter vi.

Jeg vasker, rydder, støvsuger, vasker klær ovs. litt mer enn han, men han gjør også masse. Vi bader og legger barna hver annen dag hver, og står først opp med barna en dag i helgen hver. I helgen gjør vi som oftes ting sammen hele familien.

Vi hjelpes ad med å handle eller han er hjemme med barna mens jeg handler.

Vi måker begge snø, vasker bil og gjør ting i hagen (Han tar nok litt mer av snømåkingen og jeg tar mer bilvask)

Han betaler regninger/forsikringer/lån og jeg holder styr på hva som skjer i barnehagen, smører matpakker og finner klær til barna om morgenen.

Vi er forresten begge to b-mennesker og rotete av oss, så vi må nødt til å ha en eller annen form for system ellers ender det i kaos og skippertak her ;)

Ellers er vi begge gode til å la den andre få en kveld fri til fritidsinteresser/venner en gang i uken eller noe :)

Skrevet

Vi har forresten 2 barnehagebarn, han jobber 100% og jeg studerer fulltid og vi har begge lang vei til skole/jobb. Da jeg var gravid gjorde han mer hjemme hvis jeg var kvalm/trøtt eller lignende :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Mannen min jobber 100%. Jeg er hjemme med barnet vårt. Han står for det aller meste av handling av matvarer. Jeg handler dette av og til på lørdager (syns ikke det er lett å handle alene i matbutikker når jeg har en barnevogn med). Stå opp med barn er det jeg som pleier å gjøre. Det er også jeg som har ansvaret for barnet vårt mens mannen min er på jobb. Om natten i ukedagene er det også jeg som har hovedansvaret for barnet slik at mannen kan være uthvilt på jobb og yte maks der. Klesvask er mitt ansvar. Det har liksom bare blitt slik. Vi har ikke tørketrommel så det blir å henge det opp til tørk på tørkestativ og slikt i tillegg. Oppvasken tar vi omtrent 50-50. Vasking av golv er det kanskje 70% jeg som gjør mens han gjør det 30%. Da er det slik at jeg er nøyere enn ham. Han tar som oftest kun det som er høyst nødvendig og det som er lettest å se.

Mannen min har ikke så alt for mye alenetid med barnet vårt. 2-3 timer i helgene som kun er alenetid for de to. Ellers lar jeg han få ha omtrent alt med barnet vårt å gjøre (utenom amming såklart) i helgene slik at de kan være med hverandre.

Skrevet

mannen min er kjempe flink til å gjøre husarbeid, men ganske dårlig med sønnen vår. han har rett og slett ikke tålmodighet. går seg vel til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...