Alle gode ting er tre + en til Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Hvordan var fjerde sv.skap og fødsel i fh.t. de tre første? Jeg kjenner at jeg er litt redd for at jeg utfordrer skjebnen ved å sette i gang m. nr. fire da de tre første både sv.skap og fødsler har vært temmelig greie
Sånn kan det gå Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 Nå er det lenge siden jeg hadde bare 4 barn da, men fødsel nr. 4 var en kjapp, flott fødsel som tok 70 min fra jeg våknet om natta med luftsmerter og skikkelig diare, til hun var født.
Sånn kan det gå Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Ja, og sv.skapet var også supert.
Gjest Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Her var det fjerde svangerskapet veldig lett første halvdelen og litt forbi det, faktisk det enkleste fordi det var første gang jeg ikke var kvalm i noen grad. Var trøtt da, men det kom nok mye av at jeg jobbet 100% og hadde 3 adre barn å ta meg av i tillegg. På slutten ble det tungt fordi jeg ble veldig plaget av ustabil puls, bekkensmerter og ugjevnt blodtrykk, men jeg har en mann som er helt fantastisk, og dermed gikk det i grunnen greit det også. Fødselen ble veldig enkel og grei, riene var i grunnen ikke sånn ultra vonde på veien innover. Hadde 4-5 cm når jeg kom fram, fikk klyster etter en stund, og så satte riene skikkelig igang, da tok det ca 20-25 minutter og så var babyen ute ;-)
ormeynglet Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Hei. Jeg fikk nr. 4 for 7 uker siden og syns at det svangerskapet kan sammenlignes med det første. Lett og ukomplisert med andre ord. Var tyngre med de to imellom syns jeg. Fødselen var helt utrolig, kjapp og ikke så ufyselig vond egentlig. Dro på sykehuset når det var 2 min mellom riene men de var enda ikke så vonde. En time etter ankomst sykehuset så var snuppa ute. Flott opplevelse og desidert den beste fødselen! Så det er bare å kjøre på det!!
*Lissi* Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Mitt 4 svangerskap var helt supert. Trøtt i begynnelsen, men det var nok fordi jeg jobbet 100%+3 barn hjemme. Fødselen var merkelig synes jeg. Var forberedt på en kjapp fødsel, siden de to siste var unnagjort på under 2 timer. (fra jeg våknet) Startet med kynnere flere dager før fødselen startet, og det var noe jeg aldri hadde opplevd før. Endte med at jeg reiste til jm en morgen for sjekk. Tenkte hun kunne sette noen nåler for å få fortgang. Hadde ikke vondt, men syntes det var irriterende å gå slik. Viste seg at jeg hadde 8 cm åpning, og resten gikk nesten av seg selv:-)
Alle gode ting er tre + en til Skrevet 23. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2009 Dette var oppløftende lesing da ;o) Hadde vært greit om man kunne bestille på forhånd sånn man ønsket at det skulle bli....
erteposen + 4 Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Jeg fikk tvillinger til slutt, så det svangerskapet var mye tøffere enn de andre:) Men fødselen var fin og kjempe moro!!! De fleste jeg kjenner med fire barn har hatt greie svangerskap, men litt mer sliten siden de andre barna krever mer.
Fire småtroll Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Første halvdelen av fjerde svangerskapet var helt greit, var ikke kvalm og var i fin form. Ble tyngre på slutten, av en eller annen grunn hadde jeg unormalt mye fostervann og magen var enorm! Sleit også en del med hodepine og smertefulle åreknuter så jeg ble sykemeldt til slutt. Siden immunforsvaret mitt reiser helt på ferie når jeg går gravid var jeg stadig forkjølet og hadde også både bihulebetennelse og lungebetennelse siste halvdel av svangerskapet. Men det gikk faktisk helt greit, for meg var det første svangerskapet hvor jeg slet med ekstrem kvalme det værste. Fjerde fødselen endte som keisersnitt da, og det synes jeg ingenting om. Er glad det var siste fødselen, hadde det blitt keisersnitt med første hadde jeg aldri verden fått fire barn. En vaginal fødsel er tusen ganger bedre synes jeg.
Turtelduen Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Svangerskap nr 1 og 2 (gutter) var helt like. Og nr 3 og 4 (jenter) var helt like... Fødsel nr 4 gikk jeg mange dager i forveien med vondter og plager, men når riene først startet kom de i ett. Etter 1.5 time ble jeg litt redd jeg ikke skulle rekke smertelindring så jeg dro opp. De 3 andre fødslene hadde forløpt likt, god tid med gradvis opptrapping av smerter. Jeg hadde full kontroll over smertene og kontroll over når dra på sykehuset. 4 gange gikk så fort at jeg ikke hadde kontroll. Kom på sykehuset kl 01 og babyen var ute 04. Epidural funket ikke, men det var bedre å føde uten smertelindring der og da husker jeg at jeg tenkte. Men nå med 5 mann tør jeg ikke tenke på fødsel. Angst... Men det har bare blitt lettere og lettere, på en måte... Jeg likte i grunn bedre å ha kontroll da men.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Svangerskap nr 4 fikk jeg bekkenløsning. Har ikke hatt det med de tre andre, men så var de to siste født bare med 2 års mellomrom. Fødsel nr 4 ble indusert etter eget ønske på termindato. Det endte med styrtfødsel, en livmor som ikke trakk seg sammen, operasjon og fjerning av livmor (10 liter overført blod og enormt blodtap). Tror ikke du kan regne med samme dramatikken; det skjer ca 2 av 10000 fødende hvert år. Har egentlig ikke fått noen god forklaring på hvorfor det hendte akkurat meg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå