Gå til innhold

Stell av babyen på sykehuset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har termin om en måned, og var på fødselsforberedende kurs i går. Da fortalte jordmødrene at sykehuset var et mor-barn sykehus, og sånn jeg forstod det er det at man har babyen på rommet hos seg og har ansvar for selv å amme, stelle osv etter fødselen. De som jobber der kan hjelpe dersom man lurer på ting, men det kan være at de ikke har tid til å hjelpe hvis det er mange fødsler osv.

Har tenkt litt på dette etterpå. Hvor mye stell, bleieskift, amming osv trenger en baby rett etter fødselen? Tenker på hvis jeg er veldig sliten og gåen etter fødselen.. Kjenner jeg gruer meg litt til dette, selvom det selvfølgelig blir superstas å ha babyen hos seg.

Bare noen tanker sånn på en søndagskveld..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var kjempesliten etter fødselen og hadde også fryktelig vondt i underlivet, men det gikk likevel greit å stelle babyen på sykehuset. Min sov døgnet rundt, bare avbrutt av mat og bleieskift, så det var i grunnen ikke så mye å gjøre. Mannen min var med meg døgnet rundt og tok sin del av stellet, om mannen din ikke kan sove på sykehuset så har du ham jo i allefall med deg på dagtid og om du er veldig sliten kan han jo gjøre det meste. Det går nok bra skal du se.

Skrevet

Jeg fødte også på et såkalt mor-barn vennlig sykehus, og ble egentlig litt overveldet over hvor "alene" jeg ble om ansvaret for stell, amming osv. Men de sover jo som regel mye sånn helt i starten- amming er veldig individuelt- hos meg kom melka ganske raskt, så jeg trengte bare å amme hver 3.time gjennom døgnet, skifte en bleie i ny og ne, men ellers så bare sov og sov og sov hun døgnet rundt.

Pappan fikk ikke sove sammen med oss, og akkurat det føltes litt skummelt og ensomt, men det gikk nå det også- mitt råd til deg er igrunnen å spørre pleierne om hjelp og avlastning om natta hvis du føler at du trenger det- rett og slett be dem om å passe på babyen i noen timer sånn at du får sovet skikkelig uten å måtte bekymre deg! Gull verdt, og jeg er glad for at jeg turte å spørre, sov så dårlig med jenta mi vedsiden av meg siden hun var kvalm og kastet opp fostervann etter fødselen- de tok henne halve natta, og jeg fikk sovet tungt og godt med propper i øra=)

Og når det gjelder stell og hjelp til amming; heng i den røde tråden, be om hjelp så mye du bare orker- spør, spør og spør, ikke vær redd for å spørre, det er jobben deres, selvom man kanskje føler seg litt masete så er det absolutt verdt det:)

Skrevet

Jeg har født 4 barn og lagt på ulike barselavdelinger, både vanlig, mor-barn vennlige og hotell. Uansett hvor jg har vært har jeg dog likevel tilbrakt det meste av tiden liggende i sengen med babyen inntil meg for å sove og amme. Litt bleieskift inimellom, et bad siden 3 av mine har hatt mye hår og det var greit å vaske bort alt blodet fra det osv. Min erfaring er at nesten alle som jobber på barsel er utrolig hyggelige og hjelper til med alt man trenger. Når man nettopp har født henter de gjerne mat til deg også, siden må du hente selv. De viser deg hvordan du skal både bade og skifte bleie, kommer inn og hjelper til medå legge babyen til brystet dersom du synes det er vanskelig osv.

Sist jeg fødte lå jeg på KK på Haukeland akkurat under ombyggingen, på 4-manns rom, og de som jobbet var nok veldig travel. Kun to på vakt med ansvar for mange. Likevel merket ikke vi noe av dette, de var så rolige og kjekke alle sammen :-) Jeg fødte tidlig en natt og slumret bare litt på dagen i mellom til neste natt, og fikk så ikke sove selv om jeg var stuptrøtt nr ny natt kom. I 4-tiden trasket jeg ut til vaktrommet til de ansatte, med babyen på slep fordi melken ikke var kommet skikkelig og babyen min var over 4 kg og trengte mer mat enn jeg hadde da (hun hylte en del). Jeg da altså en erfaren nybakt 4 barnsmor, og dette visste de. Stoppet i døren og begynte å forklare at hun trengte litt morsmelkerstatning fordi melken min ikke var kommet og fortsatte med.. "..og jeg er så tr...ø...ø...t...*hulke*", knakk helt sammen i gråt, hehe... Uff, men hvor travel de enn var og hvor erfaten jeg enn skulle være, så sa de at de skulle få gitt henne litt melk og ta henne litt og beordret meg i seng igjen. Så tok de henne i 3-4 timer mens jeg sov. Fantastisk. Så snille er de altså :-)

Ikke vær redd du, de gir deg den hjelpen du trenger, bare ikke vær redd for å be om den! :-)

Skrevet

Jeg kjenner igjen følelsen av å ikke ha helt kontroll... Jeg tenkte akkurat det samme som deg.

Jeg fødte på St.Olavs og der er alt lagt til rette for at mor har barnet inne hos seg hele tiden. Når det er sagt, det var ingen problemer med at han var inne hos jordmødrene noen timer om natta slik at jeg kunne få sove litt heller.

En annen ting er at det er ikke sikkert at du er så sliten etter fødselen heller? Jeg var ikke det, men hadde egentlig trodd det siden "alle" sa at slik var det bare.

Det med bleieskift skal du ikke tenke på, det blir en helt naturlig ting som du bare vet når trengs å gjøres. Kan være litt lurt å ta det enten før eller etter mat, så lager du deg en rutine på det med en gang?

Men ikke vær bekymret, du blir en helt annen i det øyeblikket barnet kommer og det er ingen i hele verden som vet mere enn mamma da...

Lykke til, det kommer til å gå så fint så!!

Skrevet

Jeg fødte også på mor-barn-vennlig sykehus. Jeg lå alene på tremannsrom selv om det var ganske hektisk på avdelingen. Det var sommerferie og bemanningen var preget av dette. I tillegg kom det inn over gjennomsnittelig mange fødsler den natta jeg fikk. Det merket jeg godt. Men det ble keisersnitt på meg, så jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle dele rom med noen, og var superhappy for det.

Noe jeg tenkte på etterpå, men som egentlig ikke var noe problem, var at ingen viste meg hvordan jeg skulle stelle babyen min. Barnepleierne tok første stellet morran etter keisersnittet, da var det så vidt jeg klarte å stå på beina. Utpå dagen måtte jeg gjøre det selv. De hadde sikkert gjort det for meg om jeg hadde spurt, men det ble veldig naturlig å gjøre det selv. Det til tross for at jeg sto krokbøyd pga smerter i snittet. Og jeg hadde ALDRI skiftet en bleie i mitt liv før, men det gikk så greit så.

Noe jeg derimot ayna jeg fikk litt for mye hjelp til i starten var ammingen, de kastet seg over puppene mine umiddelbart. Jeg likte det dårlig og ba om å få gjøre selv. Det var dumt av meg, for jeg fikk det jo ikke til. Ble sårere og sårere, gutten fikk ikke ut en dråpe av noe som helst og bare gikk ned i vekt. Så til slutt grein jeg meg til at de skulle gi han tillegg i et helt døgn mot at jeg skulle pumpe annenhver time for å stimulere til produksjon. Heldigvis klarte jeg å være på sykehuset helt til melka kom, men det å prøve å få til ammingen var vanskeligere enn jeg hadde trodd var mulig. Så det må du bare be om mest mulig hjelp til hvis du syns du trenger det.

Skrevet

Jeg hadde en veldig tøff fødsel og hadde veldig vondt etterpå, likevel var det ikke noe problem å stelle babyen. Det er like greit at du venner deg til det først som sist!

Skrevet

Tusen takk for mange svar=) Var litt bekymret, men nå syns jeg det virker lettere. Snakket med mannen min også, og han skal overnatte sammen med meg, selvom vi bor 2 min fra sykehuset.

Dette var mitt første innlegg på dinbaby, og tror det kommer til å gjenta seg. Takk for hjelpsomheten!!

Skrevet

ha barnefaren der så mye som mulig!! på frerdikstad-sykehus kan barnefaren sove der, men jeg var så dum at jeg sendte han hjem første nattan. det var et mareritt, kanskje jeg som var fryktlig dårlig forberedt, men følte at jeg absolutt ikke fikkk til det som var forventa av meg. gikk veldig mye lettere med sambo der, for han turte å spørre mer. spør så mye du kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...