Gå til innhold

Lite hode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp vite at hode til min lille unge har vokst litt lite den siste måneden. Noen andre med lik erfaring, hvor det har vist seg å ikke være noe gale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du.

Det er ikke kjekt å få en slik beskjed etter UL! Du sier ikke noe om hvor langt du er på vei og hvordan veksten på resten av barnet har vært i samme periode, og det kan spille en rolle, ser du.

Jeg opplevde at hodemål og lårbeinsmål hadde solide avvik i forhold til hverandre på ordinær UL i uke 19+4, da hodet tilsa en alder av 4 uker yngre enn lårbeinet. Målene ved tidlig UL hadde samsvart, så jeg fikk følgelig litt angst av hele greien. Ble satt opp ny time til vekstkontroll 4 uker senere, og da hadde gapet minket med 2 uker. Hodet kan vokse litt i utakt fra resten av kroppen, fikk jeg beskjed om, og at det var helt greit så lenge alt var OK på innsiden av hodet.

Ny UL i uke 32 viste at hodet hadde tatt igjen lårbeinsmålet og faktisk lå to dager foran. Så alt er i sin skjønneste orden hos meg. Gynekologen forklarte også at barnets stilling og vinkelen man har over hodet, har mye å si for hattemålet. Litt skrå vinkel gjør at målet kan bli ganske galt. De må identifisere tre landemerker inni hjernen for å vite at tverrsnittet er riktig. Du kan jo spørre om dette neste gang du er til kontroll.

Håper du blir beroliget ved neste kontroll, og at alt nok er i sin skjønneste orden med babyen din! :-)

Skrevet

Ungen er 4 måneder, så er kommet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...