Gå til innhold

10.11.09 kom lissje tuppemor til verden, det ble litt av en start på livet hennes..


gullet:)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ja da har jeg født jeg også..gikk 4 dager over termin så jeg var veldig fødeklar! Riene kom på natta rett etter vi hadde lagt oss klokka 01.00 natt til tirsdag 10 november...

Da riene kom la jeg meg i badekaret for å roe ned litt og lindre litt smerter, det var godt! Siden jeg hadde hatt rier tidligere som hadde stoppet opp flere ganger, var jeg ikke overivrig med å tenke at NÅ skulle det skje...Men siden riene ble hyppigere og hyppigere fant vi ut at NÅ var det action pågang!(3 rier pr 10 min) klokka 02.55 fikk jeg en lignende press rie i badekaret og jeg bestemte meg for at NÅ var tiden inne for å dra til sykehuset... det er ferge mellom her hvor vi bor og sykehuset, og akkurat klokka 03.00 på natta er det liggetid med fergene..Så jeg ventet til klokken ble 04.30 som var den første ferga som gikk etter liggetid. (hadde det blitt enda hyppigere med rier måttet jeg ringt sykebilen,da hadde fergen gått når som helst!)

Vi ankom sykehuset 04.45 da hadde jeg 8 cm åpning!!

De siste 2 cm tok litt tid. Jeg satt meg i dusjen en god stund, deretter bars det rett inn på føderomet. Der stod jeg og "hang" over en prekestol en stund med pressriene, så barnet skulle komme seg nedover..(det stoppet opp når jeg la meg på fødesengen,så jeg trengte hjelp av tyngdekraften)

Tilslutt la jeg meg på benken og presset på som jeg ALDRI hadde trodd jeg klarte! 09.42 var gullpia ute:)

Vi var overlykklige!!Men timer etter fødselen gikk det IKKE rette veien med jenta våres.....

Hun pustet tungt og fikk en lilla/blå farge i ansiktet..Det kom fult med leger og jordmødre å studerte ho. De fann ut at ho måtte rett på barneavd. for overvåkning og sjekk av lunge hjerte osv..

Dette var tungt! Veeeldig tungt for oss som nybakt foreldre å se...Utover dagen tok de mange prøver på gullpia, og koblet hun på pustemaskin. Hun hadde slanger på nasen i magen og på foten, for ett syn!

Det viste seg at hun hadde fått en infeksjon siden CRP var høy,men ingen klarte å lokalisere hvor den kom fra...hun fikk antibiotika som skulle ta det meste. Hun tok mange blodprøver og legene utelukket ikke noe.Vi satt hos henne time etter time, holdt henne og kosa med henne..Jeg fikk ikke ammet henne i starten, så jeg begynte å pumpe meg så melkeproduksjonen skulle komme igang..

 

Hun ble liggende på barneavd, og de første dagene var tøffe og svelge.

Ingenting i verden er så vondt å se sin nyfødte lille bebi ligge til overvåkning med mange slanger koblet på den lille kroppen sin. Men etter noen dager såg vi at hun raskt var på bedringens veg :)

(vi tok ingenting for gitt denne gangen,og var klar over det fort kunne snu) Men det gikk bare en vei, den riktige:)))

 

Etter noen dager fikk jeg begynne å amme lissje pia, noe så deilig!! Hun var flink å sugde ivrig og villig fra starten av heldigvis!

 

8 hele dager var jeg på sykehuset med henne, heldigvis fikk faren også overnatte der med meg, viss ikke hadde jeg ikke taklet alt tror jeg!

 

Jeg vil ikke skremme noen med historien min, men vær glad om dere får friske unger og ikke ta noe for gitt!! Jeg hadde ikke tenkt tanken at noe sånt skulle skje.

Takket være flinke leger og sykepleiere, har vi det veldig godt idag!

Vi har kommet hjem med jenta våres Emma Sofie og nyter dagene her :) Vi har vert ganske skakk kjørte allesammen etter den tøffe starten, men nå er alt FRYD og LYKKE!! CRP har gått ned etter antibiotikan,men den er ikke helt der vi vill enda, men vi er og kontrollerer dette på sykehuset. Selv ser jeg at jenta har det bra nå, og at hun trives..

 

Det var vanskelig og samle ord og tanker ned på "arket" derfor ble det sikkert litt uforståelig det her, men jeg hadde gledet meg sånn til å fortelle om fødselen til BIM, og jeg føler det er en avsluttende del av å være her inne!

Lykke til alle fødende, den største lykken jeg har opplevd og kommer til å oppleve her i livet er og bli MAMMA. Jeg skjønner nå at ingenting kan måle seg med de sterke følelsene en får for barnet sitt...<3

klem Fra meg og Emma Sofie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Først; gratulere med jenta!

Jeg må få si at jeg skjønner veldig godt hvor tøft det må ha vært for dere å få få en slik start! Grunnen til at jeg overhode er i stand til å forstå det; er at når vi fikk barn nr 2 så fikk hun og infeksjon rett etter fødselen. Og selv om jeg er spl og vant til å se slanger både her og der på mennesker, var det noe av det tøffeste jeg har opplevd å se jenta vår syk. Men, det gikk og som i deres tilfelle veldig bra!! Hun er nå to år og er en veldig frisk og rask jente!!

Syns du klarte å framstille historen din veldig bra, og det var ikke uforståelig i det hele tatt!

Nyt dagene med jenta deres, mens jeg venter tålmodig på å få møte vår lille som ennå befinner seg i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jenta!

 

Så godt å høre at alt ser ut til å gå bra. Litt av en tøff start for dere, det er ikke det man ser for seg. Håper alt går bra med ammingen fremover. Kos dere sammen, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dessuten takke deg for at du deler historien med oss. Ikke så lett å formidle til andre alle redslene man går gjennom i løpet av et svangerskap også når man blir foreldre. Godt å kunne ha slike fora da, og historien din var lett å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulrerer så masse Gullet. Vae spent på hvordan det gikk med deg. Skjønner at du hadde en skikkelig tøff start! Men godt å høre at alt ser ut til å gå bra nå og jenta di trives.

 

Veldig fint navn dere har valgt!!

Håper foresten å se deg på Din Baby etterhvert:)

Det dukker opp mange nye spørsmål nå som jeg har en liten baby hjemme her så hadde vært godt med noen kjente å skravle m der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger :-) Det varmer en nybakt mors hjerte det!

Alt går så mye bedre nå, Emma Sofie spiser godt og det ser ut som hun har det nåkså bra her med oss... Imårgen skal vi på sykehuset og ta blodprøver og sjekke om CRP har roet seg helt ned.. Huff liker ikke at de tar blodprøve på lissje tuppa mi, forige gang skrek hun for full hals,vondt å se på. Bare alt ser bra ut skal jeg hoppe helt opp i taket!! hehe

 

Jeep, jeg kommer nok inn på Din baby jeg også, utrolig kjekt å "chatte" med andre som er i samme situasjon...ikke alle som forstår oss mødre helt tror jegg:P hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...