eggstokk Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Bekymrer meg over hvor jeg er når den første ria inntreffer......Hva om jeg er i butikken og plukker poteter eller står med en kartong egg i hånda, eller kjører i 90 på motorveien........... Hvor vondt er det? Kommer jeg til å krøke meg sammen og kaste eggene i lufta, eller kaste meg over potetene? Hvordan var det for dere som har vært gjennom det?
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 22. november 2009 #2 Skrevet 22. november 2009 Mitt første "tegn" på at noe skjedde var at jeg følte meg måtte så utrolig på do! Begynte å reagere når magaknipet kom hvert 7 minutt, he he
It's all about me Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Er du som folk flest kommer du til å tenke "Oj, var det kanskje noe jeg kjente der...." Det er sjeldent at den første rien er spesielt vond.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 22. november 2009 #4 Skrevet 22. november 2009 hehe, det begynner nok med litt murring i ryggen og kraftige kynnere. Ville ikke ha bekymra meg for riene, de er ovverkommelige i begynnelsen... er verre hvis vannet går mens du står med en kartong egg i hånda (hadde forøvrig bare sleppt eggene eller slått ei glassflaske i gulvet, og skyldt på det for at det var søl på gulvet..hihi )
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #5 Skrevet 22. november 2009 Hos meg tok det en time fra jeg våknet om natta av at noe var rart til jeg i det hele tatt hadde rier det var mulig å ta tiden på og enda et par timer før de virkelig begynte å gjøre vondt. Det bygger seg forsiktig opp hos de aller fleste, i tillegg begynner de fleste fødsler om natta, så at du skal kaste egg i lufta eller kræsje med bilen fordi du plutselig får rier er veldig lite sannsynlig.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Her så våkna jeg på natta av at en "kynner" gjorde litt vel vondt i ryggen hehe.... Var ikke spes vonde i starten i det hele tatt...hadde fint klart å komme meg hjem fra butikken :-)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #7 Skrevet 22. november 2009 Jeg har født tre barn, og alle fødslene startet forskjellig. Den siste startet med ei skikkelig kraftig rie midt på natta. Tenkte at dette går fort, så vi stod opp og fikk tak i barnevakt. Men så stoppet det opp. Tok noen timer før det var i gang igjen, men da begynte det ganske svakt. Hvis jeg hadde vært i butikken da den første ria kom, hadde jeg nok måttet krøke meg sammen og folk hadde sett på meg at det skjedde noe, men jeg hadde sikkert greid å holde fast på eggene
eggstokk Skrevet 22. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 22. november 2009 Tusen takk jenter for mange artige svar. :-) Godt å høre at sjangsen for å lage eggedosis i butikken er minimal. En annen ting jeg lurer litt på er....Er det alltid ca 10 min mellom riene i begynnelsen? Om man ikke går i styrtfødsel da......
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 hadde 7 min her.. og sånn gikk det i 6 timer før det plutselig tok seg opp.
eggstokk Skrevet 23. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2009 Dytter, flere som vil dele sine erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #11 Skrevet 23. november 2009 Som flere har skrevet, så startet mine første rier som sterke menssmerter.. absolutt ikke "kast eggene veggemellom på butikken"-vondt i starten Tror ikke du trenger å engste deg for det! hehe.. Lykke til da! Lenge igjen til termin?
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 23. november 2009 #12 Skrevet 23. november 2009 Begge mine rier har startet med vondter som ligner på kynnere/menssmerter som har vart i rundt et halvt minutt, og jeg har kjent at magen har strammet seg. Det gikk begge ganger timesvis før det ble klarer-ikke-snakke-eller-gå-vondt. Eneste forskjellen var at jeg VISSTE at det var rier med nr 2, fra første rie, fordi jeg kjente det igjen fra sist. Du skal nok klare å komme deg hjem fra butikken. Og om du skulle høre til sjeldenhetene og plutselig gå rett på harde rier, så er det nok ikke verdens undergang det heller. folk forstår vel hva som foregår når de ser magen=) Det er bare på tv at vannet går og man får pressrier sånn midt i løse lufta :-)
Babyønske �� Skrevet 23. november 2009 #13 Skrevet 23. november 2009 Nå har jeg bare født en gang, og ble da satt i gang så har ikke allverdens erfaring. Men tror nok vi er litt preget av film når det gjelder å forestille seg fødsel. Det er nok svært sjelden at en fødsel starter med en så kraftig rie at man havner på alle 4 på gulvet(som på film:-)) Man får nok noen signaler på forhånd. Nå ble jeg igangsatt(med modningstablett) så min fødsel kan trolig ikke sammenlignes med en "normal" fødsel. Mine rier startet ca 1 1/2 time etter at jordmor hadde strippet meg. Jeg begynte da med å kjenne kraftige mensmurringer som kom relativt hyppig, Husker ikke ikke helt hvor ofte, men oftere enn 5 min hvertfall. Det tok ikke lange tida før det var 2 min i mellom, og jeg måtte puste meg gjennom de. Og slik var de hele fødselen gjennom. Kan vel egentlig si de hadde samme smertestyrke også(bortsett fra den første timen da det var mer som mensmurringer.) Jeg opplevde ikke riene som vonde, men så klart ubehagelige, og jeg måtte puste meg gjennom de. Men behov for smertestillende følte jeg aldri.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #14 Skrevet 23. november 2009 Jeg hadde en rask fødsel, under fire timer fra det murret litt i magen/ryggen første gang, til ungen var ute... "Takene" i magen de første par timene var helt overkommelige. Bare som kraftige mens-smerter. Jordmora jeg ringte trodde heller ikke jeg var i fødsel, fordi riene bare varte ca 20-30 sekunder, med et eller to minutters mellomrom. Men det var en veldig rolig kveld på føden, så hun ba meg stikke innom for en sjekk likevel... Da jeg kom på sykehuset (etter en dusj og litt pakking, to timer etter første rie) var takene litt vondere, og kom ca en gang i minuttet... En halvtime etter det var riene like korte, men uten pause mellom, jeg hadde bare "topper" som var veldig vonde, og resten ikke fullt så vondt, og etter en god time med sammenhengende rier kom ungen ut på tre press (pressriene var også uten pause, så jeg kunne bare presse når jeg klarte) Her har du eksempel på en rask fødsel, med rier med veldig kort mellomrom helt fra starten, men likevel ingen problem å holde seg rolig:)
Gjest Gul stjerne Skrevet 23. november 2009 #15 Skrevet 23. november 2009 Min fødsel startet med at vannet gikk,og ikkefør ni timer senere kom første rie. Og den første rien husker jeg godt. Den var kraftig,varte 30-40sek, og ja,jeg krøket meg framover, støttet meg til det jeg kunne, prustet og stønnet. Men omelett hadde det ikke blitt... Fra kl 17 til ca 23 hadde jeg rier som kom mellom 12 og 6 min mellomrom, ingen så vonde som den første. I ellevetidenfikk jeg plutselig svært kraftige rier, tolv ankom jeg sykehuset og fire var han født. En fin, veldig intens fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå