Gå til innhold

Barn på restaurant med alkoholservering..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor fortalte nettopp at hun hadde røket i tottene på en veninne. Det gjelder et sted der naboer samles for å ha quiz og ellers skravle og drikke noen ganger i uken.

 

Stedet er en restaurant, men har på en måte blitt den "lokale pøbben". Her sitter hele "gjengen" og de bestiller seg sjelden mat-det går for det meste i alkohol. Problemet er at ei av disse damene, har med seg sine 2 barn på henholdsvis 8 og 12 år, hver gang de har "quiz". Disse barna er også ofte tilstede når det er drikking hjemme. Min svigermor kjenner denne dama godt og hadde spurt innehaveren av restauranten om det ikke foreligger noen regler for barn når det er slik hyppig alkoholservering. Det går jo ikke bare på at barna er vitne til drikking og fyll, men de får også med seg alt av sladder og prat osv. Barna selv er vant til dette så de liker jo å bli med, men er ikke dette veldig feil? Det er jo en ting å ta seg et glass vin til maten, men dette er noe helt annet. Innehaveren av restauranten hadde ikke sett ut til å bry seg stort.

 

Burde vi gjøre noe? Hva synes dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun kjenner dama godt, kan hun jo ta det opp med henne. Gjerne si andre har reagert, og hun er enig i at det tar seg dårlig ut. Uten å nevne navn.

Er det mye fyll i familien, er det jo ikke usannsynlig at barneverntjenesten er klar over situasjonen og inne i familien og jobber aktivt. Fordi om ikke resten av bygda har fått det med seg.

Skrevet

Jo men jeg tenker mer i retning skjenkebevillning. Burde ikke dette gått litt på restauranten også? Hun har tatt det opp og da ble det et helvetes til leven. Nå er hun "utstøtt" fra "gjengen" .

Skrevet

Som innehaver av en restaurant kan man ikke nekte foreldre å ha med mindreåringe barn, så lenge disse ikke blir servert alkohol. Synes i grunn dette sier seg selv, skal en familie aldri få gått ut og spist sammen før alle er over 18 år?

 

Innhaveren kan derimot nekte servering til berusede personer.

Skrevet

Det handler jo ikke om det da! Skal barn få lov til å sitte en hel kveld sammen med en gjeng fulle folk som IKKE spiser, bare drikker ? Du tar jo dette helt ut av sammenheng!

Skrevet

Det er ikke opp til innehaver å oppdra barn.

Han skal bare følge lovgivning.

 

Loven forteller at det er 18 år på sjenking på alkohol under 22% og 20 år over 22%. Det er den som drikker som skal være over den lovgitte alderen, ikke de andre som sitter rundt samme bord.

 

Jeg tror du heller skal få din svigermor til å heller snu seg mot de som er problemet i saken; foreldrene.

Barnevernet hadde også sikkert kunne ta i et tak hvis man henvender seg til dem.

 

 

Skrevet

Joda, jeg skjønner jo at det i hovedsak er foreldrene som bør skjerpes. Synes bare det er forkastelig at innehaver syns dette er greit. Men du har nok rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...