My_my Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Hei! Jeg går på attføring gjennom NAV, er student og gravid i 24. uke. Tidligere har det vært sånn at attføringspenger IKKE gjelder som grunnlag for foreldrepenger. Men fra 1.mars 2010 skal attføringspenger gå under et nytt navn, arbeidsavklaringspenger (AAP). Gjennom den nye loven om AAP følger også en lov som sier at AAP SKAL telle som grunnlag for foreldrepenger. Jeg har termin 17.mars 2010, og lurer på om jeg da kan regne med være så heldig at jeg da vil ha rett på foreldrepenger? Hva med de som da evt. er i samme situasjon og føder 28.februar 2010, er disse da så uheldige at de ikke vil kunne gå under den nye ordningen? Håper det er noen der ute som er i samme situasjon og som vet noe om dette og/eller har lyst til å diskutere! Jeg syns dette her er temmelig innvikla og frustrerende!
pip pip Skrevet 22. november 2009 #2 Skrevet 22. november 2009 Hei Jeg går også på attføring og er student. Har termin 26 mars. men dette har jeg ikke hørt om. Ikke at jeg ahr satt meg inn i det heller. Vil dette gjøre slik at vi får mer eller mindre penger. er jo ikke mye jeg får av NAV, så nå ble jeg litt usikker. Men hvis du er veldig usikker, kanskje du bør ringe saksbehandleren din. Skjønner deg veldig godt. NAV er ikke alltid like lett å forstå
MissMe*med*lillegutt Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Hei! Jeg går på rehabiliteringspenger og disse skal også under den nye "reformen", arbeidsavklaringspenger, sammen med attføring. Jeg har termin 28.februar og fikk beskjed av NAV når jeg var på møte der for 1mneds tid siden at jeg ikke får foreldrepenger.. Men de nevnte heller ingenting for meg at man har krav på foreldrepenger når AAP kommer.. Men får du ikke fortsette med attføringen når baby kommer?
My_my Skrevet 23. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2009 I utgangspunktet beholder man vel ca. det samme som man har i dag. Attføringspengene er jo 66 % av det du gjennomsnittelig hadde tjent de 3 siste årene før du begynte på tiltak. Og foreldrepenger er jo 100 % dersom man tar 44 uker permisjon og 80 % dersom man tar 54 uker permisjon. Men alle stønader (utgifter til reise/bøker og skolemateriell osv) faller fra, og man vil derfor få litt mindre. I tillegg er det en fordel å ha opptjeningsrett på foreldrepenger i forhold til at far kan ta permisjon med lønn dersom mor har opptjeningsrett. Sånn er det jo ikke pr. i dag. Når det gjelder å beholde attføringen når babyen kommer, er det jo sånn at man må forholde seg til og følge avtalt handlingsplan for å i det hele tatt få attføring. Jeg håper selvfølgelig jeg slipper å avbryte studiene, men pr. i dag vet jeg jo ikke om jeg klarer å følge et 100 % studieopplegg i tillegg til en liten baby. Føler jeg ikke kan planlegge det før jeg vet hvordan ting går. Har et møte med NAV i midten av desember, men har tidligere erfart at saksbehandler kun vet det mest grunnleggende og tenkte det kunne være greit å sette seg skikkelig inn i denne nye reformen før jeg skal møte dem. Evt ha noe å slå i bordet med hvis de sier at jeg ikke har krav på noenting. Og jeg syns jo at bare det at de ikke engang nevnte for deg (MissMe) at reformen skal gi opptjeningsrett til foreldrepenger, sier litt om at de kanskje ikke vet så mye om det.... Jeg legger ved en link fra regjeringen der det står litt om den nye reformen og noen fakta i forhold til at den skal tre i kraft 1.mars 2010. Akkurat det står ikke der, men det har iallefall jeg fått brev fra NAV om. http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/pressesenter/pressemeldinger/2008/arbeidsavklaringspenger-erstatter-tre-ga.html?id=531863 Si gjerne fra om dere finner ut noe mer om dette kaoset!!
LilleBanan blir storebror Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Hei Interessant tråd! Jeg hører til på 1 tri og var "feiltrykk" som gjrode at jeg havna her, men det er jeg jammen glad for nå. Jeg har også attføring fra NAV. Nettopp fått innvilget dette, men saksbehandleren min er ikke av de mest medgjørlige men men Det jeg lurer litt på er hvor lenge dere har fått innvilget studier. Jeg får 3 år på høyskole. MEN de godkjenner ikke det studiet jeg egntlig ville gå. Greit nok, men for å komme inn på det andre studiet som de har gitt grønt lys for så trenger jeg bedre karakterer og realfag, da vil jo studieforløpet bli litt lenger men det får jeg ikke, må da dekke siste år av bachelor på høgskole selv. Hvordan i søttan skal det gå, med barn og huslån? Det med den nye ordningen var jo supert! En tung byrde løftet av skuldrene der, hvis det nå blir slik du sier. Takker for infoen! Men planen var jo at min mann skal være hjemme fra nyttår neste år (baby kommer i juni hvis allt går bra) Er det sånn at ikke han får permpenger når jeg går på attføring? det kan da ikke være mulig?
myrsa Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 info til dere som er studenter og går på attføring, dere har krav på fødselspenger fra lånekassa i noen og 30 uker , ring inn å få tilsendt søknadskjema Jeg har termin 14 mars og er student og går på attføring
My_my Skrevet 24. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2009 LilleBana - sånn som jeg har skjønt det må mor ha opptjeningsrett på foreldrepenger for at far skal ha krav på det. Aner virkelig ikke hvorfor det er sånn, men... Myrsa - jo vi får jo ett år med stipend fra lånekassen som ikke bli omgjort til lån etterpå, men dette utgjør jo mye mindre enn attføringspengene, og så lenge man tjener mer enn den grensen lånekassen har for å beholde fullt stipend, vil vel en del av de fødselspengene likevel omgjøres til lån? Sånn som jeg har skjønt det iallefall! Vet ikke jeg, blir nesten bare mer og mer forvirra des mer jeg graver i det her. Nå leste jeg nylig en link der det var ei som skrev at selv om AAP gir opptjeningsrett, har man ikke krav på det før det har gått 6 mnd. etter 01.03.2010. Altså det man har tjent opp før 1.mars er attføringspenger som ikke gir grunnlag og ikke arbeidsavklaringspenger som gir grunnlag.
kleppe71 Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 Hei Jeg går osgå på attføring og har fått beskjed om at hvis jeg ikke fortsetter å studere har jeg bare krav på engangsstønaden som ligger på rundt 30000 kr. Men hvis jeg fortsetter å studere etter at babyen er født så beholder jeg attføringspengene.
My_my Skrevet 25. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2009 Hei kleppe71! Det var jo interessant å høre at du har fått den beskjeden. Jeg vil jo i utgangspunktet fortsette å studere etter fødselen, men som jeg har nevnt tidligere føler jeg ikke at jeg kan planlegge det før jeg er i situasjonen og vet hvordan ting går. Må si jeg er spent på møtet jeg skal ha med NAV i midten av desember. Spent på hvilken plan de har lagt for meg, for det virker nesten som om alle jeg har snakket med har fått forskjellige beskjeder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå