Gå til innhold

forlovelsering skal sitte på venstre/høyre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

og giftering skal sitte på ? :) dumt spm kanskje men jeg og sambo blir ikke enige om hva som er riktig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på høyre.

Jeg tror det har blitt litt ettersom hva man selv ønsker og føler at det er naturlig de siste årene.

Er vel høyre som er det mest vanlige eller?

Skrevet

Vi har våre på venstre hånd, for som hun sa i Reisen til Julestjernen "Det er jo hjertesiden!" :-)

Dere behøver ikke gjøre det som er riktig, dere gjør heller det som dere ønsker! :-)

Og jeg tror ringen blir mindre slitt på venstrehanda også, he he. Vi skal bruke våre som gifteringer også så de skal virkelig vare og vare!

Skrevet

vi har akkurat kjøpt forlovelsesringer, og da sa dama i butikken at den skal sitte på høyre.. har lurt på det samme sjøl.. gifteringer er også på høyre ;)

Skrevet

Dette er veldig forskjellig. Vi har vår på venstre, så setter vi den over på høyre når vi er gift. Gifteringen skal jo uansett sitte på høyre hånd, så da leste jeg en plass at forlovelsesringen kan sitte på venstre. Det samme sa hun i gullsmeden. Men dette bestemmer dere jo selv, det er ingen fasit

Skrevet

Det er faktisk flere land som praktiserer venstre hånd enn høyre.

Vet Nederland også har høyre, men stortsett er det venstre.

De som har den på høyre sier at det går en blodåre fra ringefingeren inn til hjertet, og de som praktiserer venstre sier det er fordi det er nærmest hjerte.

I dag velge folk helt selv hva som føles riktig for dem, og det er ingenting er er riktig og galt lengre. Uansett hva de middelaldrede damene hos gullsmedene sier:o)

Jeg har forlovelsesringen på venstre hånd, dette litt fordi min mann er britisk og det føltes riktig for oss.. Og der skal også gifteringen sitte, inntl forlovelsesringen.

Jeg syntes dere skal velge det som føles riktig for dere..:o)

I min venninnegjeng er det ca 50/50 på høyre og venstre...

Skrevet

Min sitter på venstre hånd av den enkle grunn at gifteringen skal på høyre ringfinger. I og med at høyre ringfinger er tykkere enn den venstre, slipper jeg da å tilpasse forlovelsesringen 2 ganger (ved påha den på høyre først, forlovelsesringen var nemlig for stor for begge fingrene da jeg fikk den). Så forlovelsesringen forblir på venstre ringfinger og så tilpasser jeg gifteringen til høyre ringfinger.

Det er forresten valgfritt:)

Skrevet

vet ikke, men gifteringen skal sitte på høyre ringfinger..

Skrevet

fant denne på en nettside som selger ringer

Forlovelsesringer og gifteringer

Forlovelsesringens tradisjon startet med Maria av Burgund. Hun var den første som fikk en diamantring da hun forlovet seg med Maximillian av Østerrike den 17. august 1477. Ifølge historien ba Max rådgiveren sin om råd da han skulle fri til Maria, og rådet han fikk var å gi henne ”en ring besatt med diamanter og likeledes en gullring”. Max fridde idet han tredde en diamantring på Marias venstre hånds tredje finger. Svaret ble ”JA” - og en tradisjon var skapt. Venstre hånds tredje finger fordi de gamle Egypterne trodde at ”vena amoris (kjærlighetsåren) rant direkte fra hjertet til tuppen av venstre hånds tredje finger”.

På 1500-tallet ble gullringen trukket inn i vielsesseremonien, og siden år 1700 har denne skikken holdt seg hos oss.

I dag varierer det fra land til land hvilken finger forlovelsesringen eller gifteringen skal bæres på. I Norge bærer vi våre glatte gullringer på høyre hånds ringfinger. Glatte ringer finnes i stort utvalg med mange forskjellige overflater og profiler i vår nettbutikk

Skrevet

Vi hadde den på høyre, og har den enda på høyre...

Bruker den samme ringen som giftering og :-)

hatt ring på fingen i 10 år :-)

Skrevet

Disse landene bruker gifteringen på høyre hånd (men det er jo som nevnt tidligere valgfritt): Colombia, Denmark, Germany, Greece, Haiti, Hungary, Mexico, Norway, Peru, Poland, Russia, Spain (except in Catalonia), Macedonia, Ukraine, Venezuela and Serbia..

Skrevet

Betyr det av kun 16 land i hele verden praktiserer høyre hånd?

Jeg visste det var flere enn det ene jeg nevnte lenger oppe, men må ærlig innrømme at jeg trodde virkelig det var flere en 16 :o)

Skrevet

Det er ikke noe fasit på dette, gjør hva dere føler for, de fleste land bruker begge deler på venstrehånd, mens her har det vært tradisjon å ha det på høyrehånd. Noen bruker forlovelsesring på høre og flytter den over på venstre når man gifter seg, og har gifteringen på høyre..

Ikke noe rett eller galt her.

Jeg bruker både forlovelsesringen og gifteringen sammen på venstrehånd, synes dette er mer praktisk da høyrehånden lettere kommer bort i ting. F

Skrevet

Kom bort i enter litt for raskt.. jo jeg føler det også det mer behagelig å bruke ring på venstre, og synes det er fint siden det er hjertesiden... grunnen til at man har brukt høyrehånd er fordi det stammer fra gamle troskapsløfter som man avla med høyrehånden.. men som sagt, hver sin smak, fint er det uansett:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...