Gjest Tale30 Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Jeg mener at også de som leier burde få skattefradag for leien de betaler hver mnd. De som har huslån betaler jo i praksis tilbake til seg selv hver mnd, mens de som leier kaster penger ut av vinduet. Når jeg ser at de vennene mine som har hus får tilbake 20.000 på skatten og over det fordi de betaler på husene sine, så har jeg alltid hatt denne tanken i bakhodet om at det er urettferdig. Grunnen til at vi ikke har fått lån enda er fordi det har vært mangel på fast jobb. Jeg har aldri vært arbeidsledig og har hatt grei inntekt jevnt siden studieslutt, men i følge banken er det bare fast jobb som gjelder. Opplys meg om det er detaljer her jeg bare ikke forstår. Hva er det med huslån som gjør at man skal kompenseres for det?
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 22. november 2009 #2 Skrevet 22. november 2009 Nå er det jo bare rentene man får skattefrdrag for og det gjelder jo alle typer lån og har ingen sammenheng med bolig. Som huseier betaler man i tillegg skatt av fordelen av å bo i egen bolig, formueskatt hvis man har formue og i mange kommuner eiendomskatt. I tillegg har man løpende utgifter til vedlikehold o.l. Så ergo ser jeg ikke helt sammenlikningen din.
Gjest Tale30 Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Der opplyste du meg, så da slipper jeg å være så misunnelig
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 22. november 2009 #4 Skrevet 22. november 2009 Din tur kommer nok snart:)
Gjest Tale30 Skrevet 22. november 2009 #5 Skrevet 22. november 2009 Ja, det håper jeg VIRKELIG! Jeg hater å leie, men for øyeblikket er det ikke så mye valg. Må vel være i fast jobb en stund og legge opp litt egenkapital før det blir aktuelt. Men jeg kjenner at det å være frue i eget hus hadde vært skikkelig godt!
Mom2Two Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Man betaler jo alle de tingene I LEIEN, vet du LOTP:-) Man betaler for vedlikehold og alt mulig bare at det er innbakt i én pris. I Norge er det altfor tilgodesett å EIE bolig, og denne ulikheten burde faktisk utjevnes på en eller annen måte. Tale30: Jeg er snart ferdig jurist og har bl. a tatt skatterett som valgfag i min tid. Dette var en "brannfakkel" som ble diskutert også av en av Norges fremste eksperter på området, og dette burde absolutt debatteres i den offentlige debatten også.
Gjest Tale30 Skrevet 22. november 2009 #7 Skrevet 22. november 2009 Jøss Mom2Two, da tenkte jeg kanskje ikke så feil likevel da Jeg kjenner jeg har null peiling på skatt, klarer så vidt å forstå tabelltrekket mitt, men jeg har liksom lurt på dette i mange år fordi det å betale ned på sitt eget lån kan regnes som sparing, samtidig som det å leie ikke vil gavne leietakeren noe mer enn akkurat i øyeblikket. Siden det på en måte ikke er eget valg som gjør at jeg fortsatt leier, men bankenes redsel for å ta risiko ved å gi lån til en person som ikke har fast jobb (selv om jeg ville ha betalt mindre i mnd på eget lån enn jeg nå gjør i husleie) så burde dette kompenseres på en måte har eg da tenkt inne i mitt lille hode Nå kan man jo diskutere at jeg selv har ansvar for å spare på BSU, skaffe fast jobb osv, men jeg føler faktisk at jeg har forsøkt så godt jeg kan. Det jeg legger merke til er at mange som tidlig får seg egen bolig har ressurssterke foreldre i ryggen som sputter inn egenkapital. Jeg har ikke hatt det tilbudet, og ærlig talt så får jeg meg heller ikke til å spørre om det.
Mom2Two Skrevet 22. november 2009 #8 Skrevet 22. november 2009 Nei, tenkte ikke feil i det hele tatt:-) Det er jo en grunn til at nordmenn er ekstremt opptatt av å eie bolig, kjøpe eiendom osv. Slik er det ikke i andre land på samme måten. I andre land er det langt vanligere å leie bolig, og dette kommer selvsagt delvis av at det ikke er like tilgodesett skattemessig å eie. Man innretter seg etter det systemet man har. Slik det fungerer nå er det faktisk ganske mange som ikke har muligheten til å eie egen bolig. Det er lagt opp til at man enten får drahjelp av foreldre, eller at man har formue eller annen bolig å selge. Dessuten er det jo også langt lettere å etablere seg med egen bolig utenfor de store byene. Det er nesten slik at det lønner seg å bo i en småby, ta ingen eller lav utdannelse, slik at man raskt kan starte å betale på en egen bolig som ikke koster så mye. Slik kan man investere i en større bolig etter hvert (og man er da også gjerne uten studielån). Kanskje det også er en skjult form for distriktspolitikk? Ikke vet jeg.
Gjest Tale30 Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 Jeg ser jo det at alle som ble værende på hjemstedet mitt, og startet å jobbe med en gang etter videregående nå sitter med så og si nedbetalt hus og bil. Vi som valgte Universitetet og en sen debut i arbeidslivet sliter mer for å skaffe oss et eget hjem. Det er mange ting som gjør at utdannelse synes å bli straffet fra statens side. Blant annet har man ikke grunnlag for arbeidsledighetstrygd når man er ferdigutdannet. Dette er et gode som de i militæret får. Et hovedfag er en fulltidsutdannelse, og jeg mener at de burde ha lagt studielånet som grunnlag for dagpenger ved endt utdannelse. Man taper også pensjonspoeng, særlig ille blir dette dersom det blir aktuelt å regne pensjonen som et gjennomsnitt av alle yrkesakrive år, og ikke av de 20 beste årene. Jeg har derfor flere ganger angret i mitt stille sinn for at jeg valgte en utdannelse som ikek var yrkesrettet. Håper bare på at jeg en dag får se at jeg gjorde lurt i å velge som jeg gjorde.
Mom2Two Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 Jeg ser alle disse poengene veldig godt, er student ennå jeg også. Man har så få rettigheter i forhold til folk i arbeidslivet (permisjonsrettigheter, permisjonspenger, sykepenger, arbeidsledighetstrygd, pensjonspoeng osv. osv. Listen er lang!) I Norge lønner det seg egentlig ikke å ta høy utdannelse, hverken lønnsmessig eller ellers. Jeg er ganske "rød" selv, men jeg synes faktisk man burde tilgodese utdannelse mer enn i dag. Det gjenspeiler seg også i regjering osv. at man ikke gjør dette. Se bare hvor mange der som ikke har noe særlig utdannelse. I andre land ville det stort sett vært helt utenkelig å ha slike stillinger uten lang univeristetsutdannelse. I Norge har man gått for langt med likhetstankegangen. Synes ikke du skal angre på at du tok utdannelse:-) Utdannelse er snakk om så utrolig mye mer enn økonomi:-)
Gjest Tale30 Skrevet 22. november 2009 #11 Skrevet 22. november 2009 Vi tenker likt Men det er i alle fall bra for deg at du har valgt jus. Da får du en utdannelse de søker etter. Jeg er religionsviter, så det er ikke en egen seksjon for oss på Finn jobb for å si det slik Utdannelsen min har gitt meg veldig mye tilbake, men etter at ejg fikk barn har det blitt økonomi som har tatt det største fokuset og da taper utdannelsen min ja. Jeg er en villfaren idealist som plutselig må tenke kroner og ører. Det bry meg i mot, men jeg merker at jeg nå er nesten overfokusert på penger.
Mom2Two Skrevet 22. november 2009 #12 Skrevet 22. november 2009 Jeg skjønner deg veldig godt, jeg. Jeg er på mange måter idealist selv, men med unger føler man et annet ansvar for å gi stabilitet osv. Det er lettere å være idealist når en har bare seg selv å tenke på:-) Joda, det er nok greiere med juss slik sett, jeg ser den. Men vet du hva, vær glad og stolt av at du valgte noe du hadde lyst til å studere, jeg tror man blir flinkest om man liker det man driver med:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå