Gå til innhold

Er stjernekikkerfødsler vondere enn "vanlige" fødsler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener deres som har hatt født stjernekikkere? Er det noen her som har født både stjernekikkere og vanlige? Hvordan er sammenhengen smertemessig? og kanskje tidsmessig? og i forhold til revning?

Gutten min var stjernekikker, og jeg lurer på hva jeg kan forvente til neste fødsel... Vil det være like vondt, eller er det forskjell?.. jeg mener, jeg vet jo at man aldri kan vite, men dere skjønner hva jeg mener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det har lettere for å bli komplikasjoner.

Hodet blir jo på en måte større, så sånn sett så kan det jo tenkes å være vondere også.

Min var stjernekikker, men han kom ikke ut den veien når alt kom til alt, så jeg vet ikke hvor vondt det ville gjort å presse han ut. Riene i forkant er nok det samme uansett vil jeg tro.

Skrevet

Takk for svar:-)

jeg brukte 55 minutter på å presse han ut, og jeg syntes det var helt sykelig vondt!! sydde 8 sting, og jm mente jeg var veldig tøyelig der nede... hmm.. trodde 8 sting var ganske mye jeg?.. Huff, gruer meg til å presse ut neste mann.. hvis det er like fælt.... det var nesten litt umenneskelig syntes jeg!

HI

Skrevet

Fødte først en vanlig og så en stjernekikker. Stjernekikkeren var mye mindre vondt og gikk mye fortere, men det er sikkert fordi han var nummer 2...

Skrevet

Jeg syns ikke det var vondt. Men min kom aldri ut selv da, så jeg ble bedøvd før jeg ble klippet og forløst med vakuum.

Kunne godt vært foruten å bli klippet og sydd, de 14 dagene med smerte jeg hadde da var verre en fødselen for min del.

Skrevet

Jeg har bare født en stjernekikker, så jeg har ingenting å sammenligne med. Men, det jeg husker aller best er at hun presset noe vannvittig på bekkenet mitt. Jeg klarte knapt å røre meg under fødselen. Håper ikke en evt fødsel til skal være lik for det ble en del styr før hun fant veien ut...

Skrevet

har hørt at det er verre med stjernekikker, men vet ikke hva som menes med verre da..... :/

Skrevet

Har en ansiktsfødsel bak meg og en vanlig.

Ansiktsfødselen var helt jævlig. De måtte oppi der med begge hendene (snakk om å bli fistet) etter at de klippet meg og prøve å snu han, de klarte å snu han på skjeve og da kom han med hjelp ut til slutt. Revnet fra A til Å, knakk halebenet (ekstremt press). Han satt mye fast, pulsen sank og det ble komplikasjoner. Presset i overkant av 2 timer før de omtrent dro han ut pga pulsen hans. Han var i tillegg nesten 4,5 kg og 37cm rundt hodet. Og han var min førstefødte. Jeg var forøvrig 44 kg og 160 cm da jeg ble gravid. Så er ikke store jenten selv.

Så alt det spilte nok en rolle det også.

Hadde store problemer med å bevege meg eller sitte etter fødselen.

Tok noen mnd for å si det sånn.

Nr 2 kom vanlig, men den var tøff den også. Lang utdrivingsfase, satt mye fast osv Revnet opp igjen alt etter førstemann. Men, kom meg myye fortere.

Skrevet

Takk for at dere deler fødselshistoriene deres med meg! Jeg skjønner at jeg har vært heldig med min stjernekikkerfødsel, selv om jeg syntes det var et lite helvete å trykke han ut.. Jeg greide tilslutt å trykke han ut på egen hånd, og revnet vel kanskje minimalt. Så jeg var nok heldig, tross alt.

Det høres ut som flere av dere har hatt langt tøffere fødsler enn meg, med komplikasjoner og tøffe psykiske tak både underveis og i etterkant. Jeg håper det har gått bra med dere alle:-). Likevel er jeg fremdeles redd for å føde igjen etter min første fødselsopplevelser, og håper at det gjør langt mindre vondt med en "vanlig fødsel"

HI

Skrevet

husker jordmor prøvde å skyve på lillemann når han skulle ut. Ble til slutt forløst med tang.. Kan hende han var stjernekikker da? Hadde alien hode når han kom ut..

Skrevet

Ja var litt vondere for meg, og jeg brukte et par press mer på å få henne ut!! Hadde to vanlige fødsler først, men stjernekikkerfødselen var vondest!!

Skrevet

Søsteren min fødte sitt 4. barn i sommer, og hun som var sååå stolt over at hun aldri hadde brukt smertelindring av noen type og aldri hadde skreket under fødselen, ba for livet om å få epidural og skrek som besatt med nr 4. Han var stjernekikker. Hun mistet helt kontroll over fødselen, var helt fjern, klarte ikke konsentrere seg. Skal også si det var styrtfødsel (fra 0 åpning til 10 på 45 minutter, brukte 1 time å presse ham ut), men det var det at han ville komme med hodet feil vei som gjorde så vondt.

Tror du kan forvente at det ikke er like vondt neste gang hvis ungen ligger riktig. Men som du sier, man kan aldri vite.

Jeg fikk min nr 3 i fjor, og det var det verste av alle fødslene mine. Sikkert fordi hodet var så stort og ungen var generelt større, men hvem vet? Skulle gjerne gjort det en gang til for det! :-)

Skrevet

Hei!

Jeg har født begge deler. Første gang var stjernekikker. Den fødselen toklang tid, fikk epidural. Selve utpressingen tok innmari lang tid og varekstremt slitsomt, jeg var utslitt etterpå og i flere uker. Mistet mye blod og klarte ikke dusje på to dager(noe som er litt ekkelt etter man har født)..

Jeg fikk nummer to ganske kjapt etterpå, og det kan nok være noe av grunnen til at denne fødselen bleen drømmefødsel. Utdrivningen tok veldig kort tid, trengte ikke smertelindring, og jeg var i toppform etterpå.

Det var stor forskjell på mine to fødsler. Jeg tror selve utdrivningsfasen er mye mye lettere med en normal fødsel, altså hvis barnet ikke er stjernekikker. Men så tror jeg fødsel nummer to ofte er mye lettere uansett:)

Skrevet

Jeg har også født stjernekikker, men vet ikke om det er mere smertefullt enn vanlig fødsel... Men det jeg vet er at jeg hadde det jævlig vondt ihvertfall, etter 3 timer med full åpning måtte han tas med vakum, fikk aldri pressrier heller, den smerten jeg hadde når hodet var på vei ut den var grusom, trodde nesten jeg skulle dø.... Revnet mye også.... Tiden etter fødselen var fæl, hadde sterke smerter lenge, måtte ha hjelp til å komme meg opp av senga i noen dager, greide nesten ikke å gå heller.....

Skrevet

Lillemor var også en stjernekikker. Frem til pressriene gikk alt veldig raskt og fint.. var ikke det at pressriene var så veldig vonde, men de tok så lang tid. Brukte nesten 2 timer på å presse henne ut. Jeg var ikke langt unna klipp, tang og vakum, men slapp det heldigvis. Slapp å revne også, ble bare to små pyntesting, og tiden etterpå gikk veldig bra.

Har hørt at formen på bekkenet har noe å si, og at sjansen er større for stjernekikker på nr 2 hvis den første var det?

Skrevet

hvor har du hørt at sjansen for å få stjernekikker som nr to er større hvis man hadde det som nr 1?.. hjelp.. :-/

Hi

Skrevet

Jeg har født en stjernekikker, men ingen vanlig så har ikke noe å sammenligne med. Pjokken var i utgangspunktet ganske liten da, noe jeg var fornøyd med:-) Fullt tålbare rier i 28 timer først og 1 time med pressing. De klippet meg for at det skulle bli plass for han å komme ut.

Skrevet

Andremann var stjernekikker. Forferdelig vondt med begge fødselene, men andre smerter med nr to. Hadde helt grusomme ryggsmerter. Føltes som om ryggen skulle brekke. De sa det var fordi bakhodet presset på ryggsøylen. Selve utdrivningen var ikke vondere enn med førstemann, men tok omentrent like lang tid. Nesten to timer.

Lillemann har nok slitt mere enn meg i etterkant....

Skrevet

Ryggsmertene var konstante, de kom og gikk ikke som vanlige rier. Jeg hadde epidural, men det hjalp ikke stort mot ryggsmertene.

Men ingen kom på at det var fordi hun var en stjernekikker. Hun hadde ligget normalt under siste UL, som bare var et par dager tidligere.

Hun var stor (husker ikke i kg., husker bare i pund, men over 4 kg, tror jeg), hadde et stort hode, og jeg har et smalt bekken, så til tross for iherdig pressing i to timer, så kom hun ikke langt nok ned til å tas med vakuum eller tang engang.

Så det ble ks, og først da gikk det et lys opp for legen.

Skrevet

Tror ikke det er noen stor sjangs for at dette kommer til å skje igjen hi. Hvis du leser her, så er det ingen her som har hatt mer enn en stjernekikkerfødsel og jeg har heller ikke hørt om noen i andre sammenhenger. Jeg har tre barn og nummer to var en stjernekikker. Merket ikke noe annerledes i åpningsfasen. Men jeg brukte 1 time og 15 minutter på å få henne ut. Det verste var vel egentlig at jeg ble så ekstremt sliten. Jeg brakk også halebenet som flere her, men oppi alt annet, ble den smerten litt ullen. Jeg brukte ikke noe annet smertestillende enn varme og akkupunktur, så i retrospekt kan det ikke ha vært sååå ille. Brukte vakum som drahjelp for å få henne ut, men ble hverken klipt eller revnet. Nå skal det sies at jeg er en av de damene som føder med ett smil om munnen når ting går som de skal.

Skrevet

Det sies, som flere andre nevner, at sterke ryggsmerter kan være et tegn på at barnet er stjernekikker.

Ei jeg kjenner har tre barn, sistemann er stjernekikker. Utdrivingsfasen tok mye lengre tid - hun sa hun på et tidspunkt hylte at "han rikker seg jo faen ikke!". Hun hadde hatt to fødsler tidligere, så hun visste jo hvordan det "skal" være. Fødselen gikk bra, da, men hun sier hun ikke tror hun hadde fått ham ut selv hvis det hadde vært førstemann.

Skrevet

du høres sterk ut jeanette73:-) Jeg var nok ingen stor heltinne selv.. he he... Men, det var mye annet som var vanskelig under fødselen også syntes jeg... Det var stor pågang på sykehuset og få på vakt (tror jeg), så jeg ble liggende alene i tre timer med full åpning.. Hadde heldigvis epidural, så jeg var ikke i store smerter, men lillegutt endte opp med flatt bakhode og KISS (noe jeg skulle ønske vi hadde sluppet alle sammen).. De sier på sykehuset at dette kunne ha skjedd selv om jeg ikke hadde blitt ligggende så lenge med full åpning, og at det skyldes at han var stjernekikker... men, jeg føler meg ikke helt sikker..

Jeg håper uansett at jeg slipper å gå gjennom det samme igjen, så det er godt å lese at flere av dere har hatt èn stjernekikker og resten vanlige fødsler, som du påpeker jeanette73:-) Tusen takk for at du gjør meg oppmerksom på det:-))

Tusen takk til dere andre også som deler historiene deres med meg. Igjen tenker jeg at mange har hatt mye verre fødsler enn meg, noe historiene deres viser... Gøy er det jo ikke uansett:-).

HI

Skrevet

første var stjerne.brukte lang tid,revnet endel og brukte lang tid på komme meg igjen. andre var normal tok ca 8t og kom meg selv raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...