Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Faren til datteren min betaler kun 1400 kr i mnd, og han tjener rundt 400 000. Jeg tjener for øyeblikket rundt 180 000 da jeg er i permisjon med baby, og firmaet jeg jobbet for gikk konkurs rett før jeg fødte. Jeg er samboer med faren til babyen min men har jo selfølgelig ikke forsørgerplikt ovenfor datteren jeg har fra før. Har ikke fått somlet meg til å søke om høyere bidrag, men det burde jeg, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #2 Skrevet 22. november 2009 Bruk bidragsveilederen på nav.no, så finner du ut om bidraget vil endre seg mer enn 12% i forhold til nå.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Jeg får 1500 kr. Aner ikke hva han tjener og gidder ikke regne på bidraget. Har hatt samme bidrag de siste 6 årene. Jeg er samboer med en fyr og vi er med på å forørge hverandres barn, forsørgeransvar eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #4 Skrevet 22. november 2009 Vet ikke om jeg synes eksen din skal få økt bidrag fordi du er i svangerskapspermisjon. Du har da fått barn med en annen mann, han bør ta kostnaden når du har redusert inntekt. Det samme gjelder jo dersom noen velger å jobbe redusert eller ha ulønnet velferdspermisjon pga nye barn. Det er helt feil å kreve mer barnebidrag når man selv velger å gå mindre/redusert inntekt.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #5 Skrevet 22. november 2009 Dersom man selv velger å jobbe redusert, så skal det regnes bidrag etter reel inntekt ned i 80 % stilling. Dersom man velger å inneha en lavere stilling enn dette, så skal lønn regnes ut etter skjønn i forbindelse med bidragsberegning. Å være hjemme med egne barn (både for BM og BP) er en privatsak, som ikke skal ha noe å si for bidraget.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Jeg kan ikke være i full jobb siden vårt felles barn har en alvorlig medfødt lidelse. Inntekten jeg mottar i dag er omsørgslønn på 6500 i mnd og hjelpe/grunnstønad på 3300. Itillegg får jeg barnebidrag på 1400 og barnetrygd på 950 ca. Firmaet jeg jobbet for var kun 30%, det jeg hadde lov til å tjene ved siden av. Der jobbet jeg litt annenhver helg når datteren min var hos faren sin, men det utgjorde nok ikke mer enn 2500 i mnd. Jeg betaler for alle klær og fritidsaktiviteter og synes det er ganske feil fordelt. samboer tjener mindre enn ex samboer. Synes ikke jeg skal spørre han om han kan bidra med klær, sko ol til barnet som ikke er hans. HI
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #7 Skrevet 22. november 2009 Jeg fikk engangstønad da babyen ble født, og har planer om å være hjemme et år med kontantstøtte. Kan ikke jobbe 100% og har ikke noe deltidstilling å gå til nå uansett, så det kommer til å lønne seg. HI
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #8 Skrevet 22. november 2009 Da ville jeg heller ha kontaktet NAV, for din sak høres litt spesiell ut. Derfor kan det bli mye synsing fra Bim/Dib. Dessuten kom du jo nå med mer detaljer som du ikke har fortalt om tidligere. Siden du tjener så lite så vil du nok få dekket gebyret det koster ved å få beregnet bidraget fra NAV. Bare vær obs på at NAV har 7 mnd behandlingstid på bidraget. Det at du velger å være hjemme ett år med nye babyen, og motta KS er likevel en privatsak som ikke bør gå utover BP, men du er muligens ikke enig i dét. Som sagt; konakt NAV du. Det er ikke så lett å sammeligne hva andre får i bidrag med hva du mottar, i og med at det er litt andre ting å ta hensyn til hos deg. Mvh anonym 15:37 22.11.2009
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 Sant nok. Har hatt så mye styr med NAV før, og det er jo også mange der som er usikker på hva jeg har krav på. Tenkte bare jeg skulle sammenligne litt med hva andre mottok uanansett. Takk for svar. HI
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 2560kr for to barn, jeg har 100%
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå