Gå til innhold

Spekemat....

3 tøffe og 1 prinsesse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man spise spekemat når man er gravid eller bør mann holde seg borte fra det. Tenker vel mest på at det verken er varme,/- kuldebehandlet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, spekemat er ikke anbefalt å spise da det ikke er varmebehandlet. Å fryse det tar bare livet av en av bakteriene det er farlig å få i seg (toksoplasmose), listeria derimot overlever..... Men f.eks spekeskinke på pizza går kjempefint!

Skrevet

hei. jordmor sa til meg at vis jeg fant spekeskinke/fenalår med go dato, å frøys det ned i 3 dager. så kunne jeg spise det etterpå,da skulle det være ok.

Skrevet

Jeg har såå lyst på spekeskinke!! Det er liksom noe vi har til jul hvert år!! Er de behandlet på noe måte de store stykkene som man kjøper i butikken?? Hvis ikke skal jeg ha et som jeg fryser ned... hehe klarer ikke å holde meg unna nei!

Skrevet

Som det ble nevnt her så dør toxoplasmoseparasitten ved frysing, men listeria overlever. Det er sjeldent at det er listeria i norsk spekemat og spesielt ikke i helt "fersk" spekemat, men det er likevel en sjanse å ta.

Så akkurat nå når jeg har ansvar for den lille snuppa i magen, så tar jeg ikke den sjansen :-)

Skrevet

må si meg enig med Tweak... er jo tross alt ikke så lenge av livet man går gravid, så selv om det er liten sjanse for smitte så betyr det ikke nok for meg å kunne ta meg litt spekemat at jeg er villig til å utsette frøkna for noe potensielt farlig...

men må si at jeg gleder meg til å kunne spise westfaler etter at snupps er ute :o) bare 7 uker igjen, nå :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...