❤lille stjerne❤ Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Jenta mi begynte på flutide+ventoline for 1 uke siden. Jeg har jo lest at barn kan bli urolige av dette, men milde himmel! Jeg hadde ikke forventet at min ellers så blide og greie lille jente skulle bli et sånt monster! Hun er helt ellevill, skravla går i 100 og armer og bein er helt ute av kontroll. Hun babler og fekter til 23 om kvelden og hele dagen lang löper, hopper og skriker hun! I går skrek hun uten stans i 2 timer og sparket ned en lampe da hun skulle sove. Hun klatrer i bokhyller og river ned gardiner, skriker, kaster leker og alt mulig annet gjennom stua og kan ikke sitte ned et eneste öyeblikk! Jeg har aldri opplevd henne slik i det hele tatt, jeg tenkte at nå vet jeg hvordan det er å väre foreldre til et barn med adhd. Skal det väre slik, eller går dette seg til når de blir vant til medisinen? Hun er veldig fortvilet selv virker det som, blir jo sliten og kjenner ikke igjen seg selv. Det virker nesten som disse medisinene har forandret personligheten hennes, hun liker ikke favorittkosedyret sitt lenger, bare kaster det fra seg. Hun klarer ikke å sitte ved bordet og spise selv lenger heller, bare banker kopper og tallerkner i bordet osv. Finner ikke roen og klarer ikke å gjöre noen av tingene hun pleier å like å gjöre som å pusle puslespill, bli lest for eller bygge med duplo. Bare hoppe-hoppe-hoppe-hoppe, virvle rundt og skriker for alt hele tiden. ❤min fineste skatt❤
knærten71 Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Vi begynte for tre uker siden. hadde ikke tenkt at endringen kunne være medisinen. Hun er blitt en rampejente som i perioder tar helt av men det er ikke rundt medisintid. Hmm.
❤lille stjerne❤ Skrevet 22. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2009 Husk at effekten av medisinen varer i timesvis da, så det har ingenting å si at det ikke er rundt medisintid.Vi har nå (i samråd med legen selvsagt) kuttet ut Ventolin i 1 dögn og det har hjulpet en del. Men hun er fortsatt ekstremt hyper i forhold til hva hun pleier og jeg synes hun oppförer seg så annerledes enn slik vi kjenner henne. Sökte på Flutide i felleskatalogen og leste litt og det står at det kan gi adferdsforstyrrelser/endringer, irritabilitet, hyperaktivitet og sövnvansker spesielt hos barn. Ja, det skal jeg hilse og si! Dette har värt den mest slitsomme helgen jeg noensinne har opplevd med datteren min, og hun selv også er veldig sliten nå. Skal snakke med legen igjen i morgen for slik kan vi ikke ha det......
knærten71 Skrevet 22. november 2009 #5 Skrevet 22. november 2009 Haha det slo aldri meg at det var medsinen selv om jeg faktisk var våken til 0500 i morges med skravla hennes.
Twintipp og himmelblå Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Oj da:-p Det kan jo hende at en av disse preparatene har påvirket andre transmittorsubstanser i hjernen som regulerer impulskontroll, hyperaktivitet etc. slik at det er blitt en kjemisk ubalanse i hjernen hennes.. Uff da.. Håpe virkelig at de finner ut av det, og at jenta di slipper å ha det slik. Sikkert utrolig frustrerende på henne. Er jo en ganske alarmerende bivirkning dette...
knærten71 Skrevet 22. november 2009 #7 Skrevet 22. november 2009 Det tror jeg ikke. Vi gjør det ikke til et problem men regulerer henne og fokuserer på det positive. Det beste er at hun ikke blir så kortpustet. Fint å se henne løpe rundt i stedenfor å være kortpustet og bli betegnet som lat.
Twintipp og himmelblå Skrevet 22. november 2009 #8 Skrevet 22. november 2009 Tenkte på HI sitt barn jeg... Bruker selv astmamedisiner, Dersom atferden til et barn endres totalt, er det jo noe som ikke er som det skal. Litt kroppslig uro etc, er sikkert normalt. Men, det som HI beskrives er vel langt ifra normal vil jeg anta.
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 sikkert det bare er ventoline som he den bivirkningen?? her går tulla på 20mnd på flutide, og er akuratt sånn som du beskriver.. Aldri vært sånn før, skulle mest tro hun hadde komme i trassalderen på rekord tid og ikke minst adhd tendenser.. har gått på det i 11dager nå... ikke vil hun spise heller, kan det også ha en sammenheng??
Frøken Fjong og Prinsene Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 Gutten min ble veldig hyper og urolig i begynnelsen av ventoline, merker ikke så mye av flutide. Men nå har han gått på flutide daglig og ventoline i perioder med forkjølelse (noe han er hele tiden) i snart tre år og tror kroppen hans har venna seg mer til den. ikke like urolig lenger...så tror nok det bare er sånn i starten:)
Frøken Fjong og Prinsene Skrevet 22. november 2009 #11 Skrevet 22. november 2009 Gutten min ble veldig hyper og urolig i begynnelsen av ventoline, merker ikke så mye av flutide. Men nå har han gått på flutide daglig og ventoline i perioder med forkjølelse (noe han er hele tiden) i snart tre år og tror kroppen hans har venna seg mer til den. ikke like urolig lenger...så tror nok det bare er sånn i starten:)
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 22. november 2009 #12 Skrevet 22. november 2009 Flutide må også ha en virkning inn i dette... Bare få dager etter hun begynte på flutide, ble hun sånn og mistet matlysten helt... Har ikke tenkt over det før jeg leste dette, skal ringe ned til legen i morgentidlig... Er nok ikke meningen at hun skal gå på dette så lenge, fikk anbefalinger av legen å bruke det når hun fikk falsk krupp for 11 dager siden.
❤lille stjerne❤ Skrevet 22. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. november 2009 Jeg forsökte også å se det positive og väre glad for at hun endelig hadde energi igjen. Å snakke til henne, roe henne osv. Gå ut og herje fra oss osv. Men det fungerer ikke, ungen er rett og slett ikke seg selv lenger. Skulle tro det var amfetamin vi hadde gitt henne! Greit nok om det bare hadde värt at hun ble mer aktiv og jeg tenkte först at kanskje hun trengte å ta igjen for den tiden hun hadde värt så sliten og slapp. Men dette grenser til galskap! Hun er som sagt helt rabiat. Kan ikke på noen annen måte. Det er ikke snakk om å väre litt urolig, det er en turbofart helt uten grenser. Uten impulskontroll i det hele tatt, faller og slår seg 3 ganger i halvtimen og ödelegger alt i sin vei. Hun virker også så sint og frustrert, og det kan jeg godt forstå når det raser sånn i kroppen på henne. Å väre i samme rom som henne nå er skummelt, man må väre på vakt hele tiden, det suser gjenstander gjennom luften og knuses ting i ett kjör. Kroppen er på höyeste gir og stemmen på höyeste volum og hun klarer ikke å roe seg ned i det hele tatt! Vi skal kontakte legen så snart dagen gryr i morgen og si at dette fungerer absolutt ikke, dette kan ikke väre den rette medisinen for vår datter! Nå har hun värt uten ventolin i 1 dögn, kun fått flutide, men hun svever fremdeles oppunder taket og klarer ikke å lande!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå