Gå til innhold

Forliggende morkake og sex...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå 13+0 og var på ul for neon dager siden. Det viste seg at jeg har forliggende morkake (dekker livmormunnen fullstendig og ligger der som en propp...).

Fikk beskjed om at jeg ikke må løfte tungt og at vi må være forsiktige når vi har sex, men hva er forsiktig sex??? Tror ikke vi pleier å være så brutale altså, men nå tør vi ikke i det hele tatt ;) Hehe.

Noen som har fått en nermere definisjon på hva forsiktig sex er? Har absolutt ikke planer om å få blødninger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du.

Jeg har også forliggende morkake og har fått forbud mot sammleie ikke sex, legen min sa (siden jeg er litt lengere enn deg, 26 uker) at penetrering var forbutt nå men kos var ok :) Ingeting i veien for orgasme å sånn, men måtte holde fingre å andre ting unna livmortappen så den ikke blir irritert.

tror legen din mente med forsiktig sex at din kjære ikke skulle ta deg hardt (ikke bare dunke på men ta det rolig og forsiktig) når han er i deg. Det fikk vi beskjed om i uke 12.

Om dere er redd for å ha sammleie så kos dere det skalder ikke :) Bare kjenn ertter at du ikke får mye kynnere/sammetrekninger i livmoren etter orgasme og blødninger, det er vist ikke så bra.

Masse lykke til :)

Skrevet

Sant?

Hadde også veldig lav morkake og det så ut som den lå helt foran åpningen på ultralyd i uke 19, men vi fikk ikke beskjed om å gjøre noe annerledes. Selv om det ikke var sex vi hadde i tankene så spurte vi 2-3 ganger om det var noe spesielt vi måtte gjøre, være forsiktige med, men neida, ingenting, lev som normalt. Har aldri blødd jeg. Hva som er farlig egentlig? Sex har vi nå en sjelden gang :P men jeg løfter minstemann på 21 mnd støtt og stadig. Og han er 14,5 kilo. Prøver å unngå det, men det blir jo av og til.

Skrevet

Kjekt å høre at jeg slipper å gå uten orgasme i over et halvt år! :D Tror nok fortsatt vi holder oss unna penetrering. Er så kjedelig HVIS det skulle skje noe...

Det går jo an å drømme om at morkaka flytter seg, men gynekologen så mulighetene som veldig små i mitt tilfelle. Den hadde lagt seg godt til rette og jeg har hatt keisersnitt før, så da øker visstnok faren for at den gror/setter seg fast der den er.

Takk for lykkeønskninger ;) Det samme tilbake! :D

Skrevet

Har inntrykk av at leger ikke behandler gravide likt her i landet.

Blir du fulgt opp med flere ultralyder eller?

Det som min lege er redd for er at fødselen skal starte og med forliggende morkake vil da morkaken komme først, du vil blø og babyen vil ikke få oksygen om den ikke kommer fort nok ut, så det er fare for både mor og barn.

Jeg blir fulgt opp veldig godt pga det. Var på ord. UL i uke 18, var tilbake i uke 24 skal igjen i uke 28 og 32 som jeg vet om (om ikke morkaken har flyttet seg), så skal det planlegges keisersnitt i uke 34 vis nok.

Om du ikke har fått beskjed om du skal tilbake på sjekk ville jeg ha snakket med legen min om det. Sånne ting skal stå på helsekortet.

Skrevet

Du hadde helt sikkert fått beskjed hvis det var noen fare :) Vi har selv en liten en på 1,5 år som jeg løfter på, og det vet legen som tok ul. Fikk ingen beskjeder ang. å løfte ham, så tror det gjaldt enda tyngre fysiske utskeielser enn som så... Mer i retning av at jeg skal holde meg unna snømåking og bæring av møbler ;)

Jeg har heller ikke blødd og har ingen planer om det! :D Tror blødningsfaren øker med lengden på svangerskapet og at det er mer etter uke 30 at det vanligvis er fare på ferde. Dessuten flytter heldigvis morkaken seg i de fleste tilfeller... Jeg krysser fingrene for at den gjør det her også! :)

Skrevet

i alle dager, da blir det ikke sex eller løft her i gården fra nå av. Samboer såå skuffet (neida) han ble jo selvfølgelig nervøs.

Legen sa til oss at det var ikke farlig i det hele tatt, kun for fødseln, for da kunne jeg jo ikke føde normalt. Skal på ny kontroll i uke 28 tror jeg det var for å sjekke om den har flyttet på seg. Jaja, da får vi være forsiktige da! Det var jo en skummel kompilkasjon! :(

Skrevet

nei vent nå litt, som de sier i drømmehagen ;p

er forliggende morkake og lavtliggende morkake det samme? kom plutselig på at det var lavtliggende morkake de sa jeg hadde, altså helt foran åpningen..

Skrevet

poenget er at det tydeligvis ikke er så lett for helsearbeidere å bruke samme ord for samme ting...

placenta praevia betyr at morkaken ligger foran åpningen ut! det er jo logisk nok ikke forenelig med vanlig fødsel (men den kan flytte på seg når livmoren vokser seg større...men ikke alltid)

placenta anterior betyr at morkaken ligger på fremre livmorvegg - det kan innebære at man kjenner bevegelse senere og generelt kjenner mindre liv (stemmer derimot ikke i mitt tilfelle da min tulle turner som bare det) men dette har ingenting med blødninger og evt ikke kunne føde normalt å gjøre..

tydeligvis sier jormødre/leger foranliggende om begge typer og det fører jo logisk nok til forvirring.

jeg fikk i alle fall med meg skjema fra ordinær ul hvor det er krysset av for str, at alle organer er fine etc... og på samme skjema er det krysset av for placenta anterior.

håper det hjalp noen...

Skrevet

Takk for en forklaring! jeg vet faktisk forskjellen siden jeg gransket det skjemaet nøye denne gangen, men det jeg lurer på om vi i denne tråden mener det samme? For jeg synes det er veldig rart at noen får forbud mot løft og sex, mens hos meg så var det ikke noe å tenke på.

Så dere over, jeg har lavtliggende, morkake som ligger foran åpningen, altså placenta previa, har dere det samme når dere sier forliggende/anterior morkake?

Skrevet

Jeg har også morkake som ligger over utgangen til babyen altså placenta previa og det tror jeg HI også mente.

Om morkaken ligger forran på magen eller bak mot ryggen har ingeting å si for fødsel men om mokaken sperrer utgangen blir det keisersnitt.

Det er ca 5-6% som får påvist dette ved ordinær UL, hos ca 95% av disse retter det seg før fødsel.

Skrevet

Jeg har praevia (fullstendig dekning av livmormunnen). Men det er mulig jeg haret ekstremtilfelle, da gynekologen ikke ser for seg at den skal flytte seg etter hvert. Vanligvis gjør den det, så vidt jeg har lest meg fram til. Noe med at den lå godt nedi som en propp. Var sånn han sa det... + at jeg har tidligere kesiersnitt som gjør at den gjerne kan gro litt fast og ikke flytter seg så lett.

Mente ikke å skremme noen med innlegget :) Hvis dere ikke har fått beskjed om å være forsiktige, trenger dere sikkert ikke det - særlig ikke etter å ha spurt fagfolk...

Sist hadde jeg anterior (at morkaken ligger ut mot navelen) og da er det ikke noe å tenke på i forhold til sånt :) Bare at kjedelig at jeg ikke kjente spark før ca uke 21.

Skrevet

Kjipt for deg da! Både med tanke på keisersnitt, og at du må være så forsiktig. Ble ikke skremt da ;) heller sjokkert over hvor forskjellig informasjonen kan være mellom fagfolk. Jeg skal nok fortsette omtrent som før, heller prøve å begrense løftene enda mer :)

Legen sa også til meg når jeg spurte om dette kommer til å endre seg (sånn mest sannsynlig) neeeeeeh... ikke når den er så lav som den er nå svarte hun. Så leste jeg på nett etterpå at det ordner seg i 95 % av tilfellene ;p

Skrevet

Jeg har også foranliggende morkake. Forstod det slik at man kan ha det i varierende grad. I mitt tilfelle såg den ikke ut til å dekke utgangen fullstendig, så mest sansynlig ville den flytte seg slik at vanlig fødsel er mulig. Må tilbake på ekstra sjekk i uke 28. I enkelte tilfeller dekker morkaka utgangen fullstendig og da er tjansen mindre for at den vil flytte seg oppover. Vil tro det er i slike tilfeller man må være forsiktig for å hindre blødning. Jeg fikk ikke beskjed om å ta forholdsregler, så satser på at jeg kan "leve" som før..

Skrevet

Finner man ut om man har foranliggende morkake på rutine ul?

jordmoren sa ingenting til meg om det,betyr det da at jeg ikke har det??

takker for svar:)

Skrevet

Det finner man ut på ordinær UL, sa de ikke noe er alt ok :) Er bare 5-6% som har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...