Gå til innhold

valget mellom 2 gale ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er avhenging av søtsaker, virkelig avhengig. Jeg veier 115kg, pakker i meg som bare juling. Kommer ikke bort fra søthungeren, kroppen har tatt styringen over meg. Var en gang 65 kg og utrolig flott og se på, nå er jeg 25år og ja..

Eneste jeg vet som får bort søtsuget er røyk :( slutta å røyke for 5 år siden, var vel aldri avhengig. Nå vurderer jeg fakitsk å røyke istedet for godteriet :s

Jada jeg har prøvd å trene og alt det der, men er tungt å være så tung å få det til. sliter i tilleg veldig mye psykisk, ikke at det er noen unnskyldning

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt på at du kanskje ser på dette problemet på feil måte?

Man kan ha et sug etter noe, men man trenger ikke å gi etter.

Det gjelder jo mange ting her i livet, ikke bare søtsaker og røyk.

Kanskje det er mer psykisk enn fysisk det ligger?

Skrevet

Det finnes en tredje vei ;)

Ta tak i de psykiske problemene dine. Begynn f.eks. i psykomotorisk behandling, det går både på kropp og psyke. Du har et sug etter noe, men det er verken søtt eller røyk, men en indre trygghet.

Lykke til!

Skrevet

Det finnes klinikker som behanler overvekt med 3 måneders innleggelse. Kan anbefales på det varmeste (bestevenninna mi gikk ned kjempe mye og har aldri vært lykkligere.) du har kanskje litt lav bmi for å bli tatt med men prøv da vel! Fastlegen henviser og du får sykemelding i perioden.

Skrevet

Har du prøvd å rett og slett drikke masse vann når søtsuget kommer? For meg fungerer det veldig godt, mister lysten på alt når magen skvalper av vann.

Skrevet

Jeg er 1.65 og veier i dag 75 kilo.

For litt over et år siden veide jeg 105.

Hemmligheten i å gå ned er ikke å fjerne søtsakene,

det er å finne grunnen til tankene på dem.

Av og til gir man rett og slett opp.

Man går på vekta klokken åtte, gråter og angrer på alt man har spist.

Tolv timer senere sitter man med 150 gram søt lykke foran seg.

Det blir en evig ond sirkel.

For min del løste det seg ved at jeg forstod grunnen til hvorfor dette søtsuget kom. Søtsaker får lykkehormonene til å blomstre på samme måte som sex eller trening. Det er disse hormonene kroppen din vil ha, ikke fettet og kaloriene som søtsakene tar med seg.Husk også at søtsug av og til bare kommer fordi man er tørst. Vann på flaske i nærheten er mitt råd. Mye lettere enn å hente et glass.

Rådet mitt er å finne en person som du kan stole på at vil ditt beste. En person som vil se deg minke i kroppsvekt på en sunn måte. For min del var dette en personlig trener. Kostet meg 430 kroner i timen, men med tanke på hva jeg faktisk brukte på søtsaker i løpet av en månede var dette egentlig ikke så ille.

La h*n sette opp et realistisk treningsprogram til deg som omfatter både hjemme og ute. To/tre dager på treningstudio er fint å starte meg. La svømming gjerne inngå i planen. Jeg vet det ikke er lett å møte opp i en svømmehall i tettsittende badedrakt, men for min del så var dette med på å godta situasjonen slik den var og hjalp meg til å innse hvor viktig det faktisk var for meg å bli noen størrelser mindre. Jeg ville kunne gå ut i svømmehallen kun iført en bikini og la alle stirre på meg.

Sette krav til deg selv når det kommer til mat!

Du skal kun handle mat en gang i uken.

Finn en ny rute i butikken og begynn å skriv handleliste.

Listen skal følges slavisk. For å sørge for dette skal du sette opp ca priser bak hver ting du skriver opp, så tar du ut penger som tilsvarer denne summen.

Husk at hvis søtsuget kommer så er det bedre å fylle det enn å la det gange på deg. Frukt er en god kilde til å dekke dette søtsuget. Lett syltetøy i cottage cheese kan også være en løsning.

Du fornyer deg. Hvordan kan du la dette handle om noe mer enn kiloene på kroppen? Jo, du kan utfordre deg selv i andre sammenhenger. Har barna en idrett de er med på som ikke er så langt unna? Vel, fra nå av skal mamma begynne å være mer aktiv innenfor denne idretten. Dette er en fin måte å bli bedre kjent med de andre foreldrene.

Du vil møte venninnene dine. Hva med en kveldstur? Vi trenger ikke snakke om noe mer enn en halvimes gåtur. Man blir mye mer motivert av å ha noen å snakke med. Kanskje dere kan gjøre dette til noe fast? Hver mandag skal dere ut å gå, ja til og med finne skiene når snøen kommer?

Klipp håret, pass på huden og gjør deg flid med deg selv.

Finn en ny måte å sminke deg på. Bruk litt farger.

Mary Kay-kurs med venninner er en veldig fin metode å begynne dette på. Først et hudpleiekurs, så et sminkekurs og til slutt et spakurs. Som vertinne får du også gaver av kursholder.

Jeg lærte mye om mitt ansikt, mine farger og hvordan jeg kan sminke meg tynnere.

Lær å belønne deg selv på en ny måte!

Finn frem igjen vekten en gang i måneden. Du har allerede merket det på klærne, du har sett det på målene, men å gå på vekten er kanskje det som kommer til å gi deg den største gleden.

Når du etter en månede står på vekten og ser at 3-5 kilo er borte kommer du til å føle deg som en dronning.

Finn en belønning til denne "måle-dagen". Penger til nye klær, et nytt smykke, en bok. Hva enn som gjør deg lykkelig. Bortsett fra noe man kan putte i munnen da.

Jeg lover deg at veien kan virke lang og hard, men alle veier leder mot et mål. Ditt mål er å kunne ta på deg en bikini og kjenne at du trives.

Hold deg opptatt i hverdagen, slutt å tenk og si ordet nei, vær positiv, ta kontakt med mennesker, finn en ny hobby til kveldene og skriv lister over ting du vil gjøre i dag, i morgen, neste månede, neste år osv.

Du kan klare dette.

Jeg vet det, du vet det, legen din vet det og alle rundt deg vet det.

Så vis det. Vis det at du er en person som vil og klarer det du vil.

Lykke til!

Eksempel på en basic handleliste:

http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=36

En god blogg for å komme igang hjemme:

http://treningslaila.blogg.no/hjemmevelser.html

(husk at du må finne et treningsstudio også!)

Litt mer om det å slanke seg på en sunn og god måte:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/sunnslanking.php

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...