Gå til innhold

STOR jente!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har ei lita jente på 5 mnd. Hun er mye større og lengre enn alle andre barn vi kjenner og har møtt. Blir derfor VELDIG bekymret. Hun er nå 10100 gram og 71 cm lang. Hun er i tillegg født med en ekstra lilletå. Er ellers frisk, fin og storfornøyd hele dagen. Noe som har lignende store barn, eller en ekstra tå. Trenger sårt å høre fra noen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min bror var veldig stor for alderen, men ikke så stor som din datter. Han fikk MME og begynte med grøt tidlig pga at var så sulten hele tiden. Min mor fikk beskjed fra helsestasjonen om at hun ikke kunne gi han så mye mat, men min mor fortsatte å gi det min bror "krevde". I dag er han 185 cm og slank, men solid benbygning.

At hun har en tå ekstra er vel ikke uvanlig? Hva sier helsestasjonen? Så lenge jenta di ser ut til å ha det bra ville jeg ikke vært så bekymret, men skjønner likevel at du blir bekymret nå hun er såpass mye større enn andre barn på sin alder.

Er du og faren hennes store?

Skrevet

Min eldste var (og er) av samme slaget - en stilk! Hun er nå tre år og 107 cm lang, frisk, fin aktiv og herlig på alle måter. Hun bare rager et hode høyere enn alle sine jevnaldrende, men hun feiler ingen verdens ting.

Verken jeg eller pappa'n er spesielt store, helt vanlige.

Først når ungene nærmer seg en 8-9 år tar man evt. røngen av handleddene for å anslå voksen høyde, og dersom denne ser ut til å bli unormalt høy KAN man regulere med hormoner av et eller annet slag.

Så fram til da er det bare å sørge for at ugene spiser sunt og variert (når dere kommer til fast føde), legge tilrette for fysisk utfoldelse, og nyte våre lange, deilige unger :-)

Skrevet

Hvor stor var hun vel fødsel da? Og følger hun sin kurve eller ikke?

Hun er jo stor men ikke enorm. Gutten min var 72,5 cm på 5 mnd kontrollen.

Skrevet

Det var en stor jente ja, men ikke alarmerende synes jeg. Kjenner en som var 10 kg ved 4,5 mnd og hun var i tillegg födt prematur, så hun var egentlig bare 3 mnd da. Vet ikke hvor lang hun var på den tiden, men hun brukte 74 i klär og var större enn alle de andre babyene på samme alder. Hun har hele tiden värt litt större enn gjennomsnittet, men er frisk og fin jente.

Det at jenta di er födt med en ekstra tå har nok ingenting med veksten å gjöre og er helt ufarlig. Den kan sikkert opereres bort dersom det skulle väre noen problemer med den.

Skrevet

Jeg har også en stor jente, hun er er 19 mnd. veier 14.5 er 82 lang. hun har alltid vært stor og lang. Ligger over kurven i lengde har gjort det hele tiden. Jeg har bare passet på at hun ikke har fått noe søtt. Passer på at hun har et sundt og godt kosthold og er i aktivitet.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Godt å høre at det er flere store babyer. Hun var 4300 og 52 ved fødselen. Følger sin egen kurve. Akkurat innenfor normalen, men helt i ytterkant. Den ekstra lilletåen skal opereres bort neste mandag. Det jeg er redd for er at jeg har lest om et syndrom som heter LMBB, hvor tegnene er en eller flere fingre eller tær, overvekt osv. Disse blir blinde iløpet av tennårene. Krysser fingrene for at jenta vår er frisk og bare litt godt i hold, med en tå som ekstrasuvernir.

Skrevet

min jente var 3630 da hun ble født. raste opp i vekt, noe som gjerne kan skyldes mme, men absolutt ikke sikkert. da hun var 5(nesten 6) uker, var hun 5800..så her gikk det fort i svingene.

da vi var på 15 mnds kontroll var huh 84 cm lang og 13630

vi var inne på en ekstra kontroll da hun var 19 mnd , da hadde hun strekt seg til 88 cm og veide 13600 g. det jevner seg ut.Garantert. hadde aldri trodd at det skulle skje sånn som vekten og lengden bare økte og økte. nå er det bare lengden og ikke vekten som øker. Hun var sein med å gå, men etter det så har det virkelig stabilisert seg.

har vært der du er nå, følte at jeg mistet litt babyen min pga at alle påpekte at hun var så stor. ble liksom ikke baby så lenge.

Det viktigste er at hun er en sunn, frisk og aktiv jente som er akkurat like flink som alle andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...