Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

onsdag kveld fikk jeg store smerter i magen å ble bekymret ! ringte sykehus men fikk beskjed om å ringe lege vakten . etter litt ble det gjort å fikk komme ned på sjekk . de tok stikk i fingeren å kjente på meg . så kom legen med svaret " jeg tror ikke det har noe med barne å gjøre" det er ikke et svar man vill ha når man går førstegangs gravid og ikke vet hva som er hva og åssen ting fungerer å føles . siden han ikke kunne garantere noe sendte han meg på ul på sykehuset for å se om alt var bra . vi kom ditt med nærver som ikke kan forklares . legen tok i mot oss men ikke på noen fin måte hu smilte ikke eller tok oss i hånda . ba oss bare komme inn å jeg skulle legge med ned . jeg la meg ned å hu tok ultralyden på meg å kikka dumt på med " alt er bra her . gravide kan ha vondt de å vettu " :o hva slags måte er det å behandle noen . baby hadde det bra de få sekundene hu så . jeg fikk også de baby bevege seg . spurte forsiktig om å få se kjønn da fikk jeg svare " har ikke tid.." ikke noe beklager men har ikke tid . bare et kaldt " har ikke tid " hu sa ingen oppmuntrene ord eller noen ting . så tok hu bort ul maskinen tørket magen min . jeg reise meg opp så sa hu bare " hade " så vi følte vi ble kasta ut . og jeg måtte spørre etter helsekorte fordi hu glemte det for hu var så opptatt med å sende oss ut .

syns det er forferdelig å bli mottatt på denne måten litt vanskelig å forklare det med ord var veldig mye måten hu var på å . men håper jeg aldri møter på en sånn person igjen .

noen andre som har fått en slik "kald skulder " ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir så sint når jeg hører slikt!!! Jobber selv på legevakt, og jeg "tar æra mi på" at folk skal føle seg godt mottat uansett f... :)) Du har vært veldig uheldig, men det er dessverre "ugler" i alle yrker. Det er mange måter å si ting til pasienter på, men det tar søren meg ikke lengre tid å svare/oppføre seg på den "rette" måten. Arg!!

Særlig som gravid er det tøft og bli møtt på denne måten, da man er så mye mer sårbar enn ellers i livet. Håper neste du møter har flere antenner og empatiske evner :)) Og lykke til med den lille i magen :))

Skrevet

Ja, desverre veldig ofte.

Både som gravid og med et alvorlig sykt barn.

Har opplevd samme holdning fra alt fra sekretærer til spesialiserte leger.

Du må bare ikke la det gå inn på deg! :P

Skrevet

Hei.

Nei det er ikke greit at man blir behandlet slik. Tenker selv på hvilken jordmor som er på vakt når man skal føde. Håper det ikke er hun og hun, for da blir hele fødselen ødelagt. Har jo vært borti noen JM i og med at dette er nr 4, men må si ,så var det bare den første gangen at det var en JM som jeg ikke var fornøyd med.

Lykke til videre :-)

Skrevet

Uff sier jeg bare, går d an?!

Når jeg var ca 8 uker på vei gikk jeg på legevakten pga veldig store smerter i magen. Når jeg endelig kom inn sier legen først "ja, vil du beholde barnet?" Hæ, tenkte jeg...hvorfor skulle jeg ikke ønske d?! (jeg og samboer hadde prøvd lenge)

Så kjente han på magen min og sa - "jaja, mulig du aborterer nå, men da er d jo like så greit for ungen kan ikke være frisk hvis kroppen støter det ut".

Dette sa han uten noe som helst grunnlag!! Ikke blødde jeg heller.

Jeg kom ut fra legevakta helt knust - tenkte at nå var det over, det lille nurket var nok død.

Veeeel, fikk ordnet med en tidlig UL via fastlegen som jeg fikk i uke 11, fikk se her at alt var normalt og ungen hadde d bra inni der.

Nå er jeg 34 uker på vei og alt er fortsatt i orden!

Noen burde absolutt ikke vært leger/helsepersonell - var ingen støtte eller medmenneskelighet der.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de ikke kan ansette noen hyggelige mennesker for en gangs skyld... Grah!

Hadde selv en ufin opplevelse denne uken. Er gravid med tvillinger og er halvveis i svangerskapet. Plutselig begynte jeg å få masse kynnere (har nesten ikke hatt noen før) og sterk nedpressfølelse. Da disse kynnerne hadde vart i tre dager (tre dager med steinhard mage og sammentrekninger i magen er ubehagelig!), pluss drittvondt i korsryggen, ringte jeg legevakta. De ba meg ta kontakt med sykehuset. Der møter jeg en lege som forteller meg at dette ikke er kynnere, at dette skyldes fordøyelsen min og at jeg ikke må drikke brus og spise sjokolade (jge hadde ikke på noe tidspunkt nevnt verken brus, sjokolade eller andre matvarer). Takk skal du faen meg ha for den! Kan se for meg hvordan han stemplet journalen min med "hysterisk førstegangsgravid"

Magen er heldigvis normal igjen, etter å ha ligger mye i vannrett stilling..

Skrevet

ja jeg å følte at de bare så på meg som en "hysterisk gravid" å uansett om jeg hadde vært det så syns jeg jeg kunne fått noen beroligene ord . off skal på ordinær ul i morgen å da får jeg håpe jeg blir mottatt på en koselig måte :)

Skrevet

Ikke at det er meningen å støte noen, men man kan jo bare tenke seg hvor mange "falske" alarmer leger og legevakt går gjennom. Og det er selvfølgelig ingen unnskyldning for at leger er lite følsomme, men jeg kan nok tenke meg at jeg hadde blitt litt oppgitt selv om jeg til stadighet fikk "hysteriske" gravide til undersøkelser med helt vanlige svangerskapsplager.

Skrevet

Faktisk så kunne det jeg hadde være symptomer på abort, særlig så tidlig i svangerskapet...men da kunne de heller tatt UL f.eks og heller kommet med beroligende ord enn å skremme meg enda mer.

Selv om de skulle bli oppgitt kan de heller ta folk litt mer seriøst og gi en bedre sjekk og heller si om alt er slik det skal være eller ikke.

Har med medmenneselighet å gjøre, ikke å vise følelser!

Kan tenke meg mange blir skremt fra å gå neste gang, og så viser det seg i etterkant at de virkelig burde ha kommet seg inn på legevakta/føden.

Å føle at en blir tatt seriøst er veldig viktig. Selv måtte jeg bak i køen for ei som skulle skifte en bandasje(!)

Skulle trodd jeg klaget over menssmerter eller litt hodepine....helt latterlig å bli tatt i mot slikt!

Aldri, aldri mer.

Skrevet

Er noe med at jeg synes det er satans frekt å bruke et kvarter på å belære meg om kosthold (som faktisk ikke var tema i utgangspunktet), når jeg faktisk har blitt henvist videre fra legevakta og hadde mange av de tegnene de sier at man skal kontakte sykehuset for (og da spesielt siden jeg er tvillinggravid), dvs en unormalt hard og stram mage i tre dager, en livmor som trekker seg sammen og blir som en bordplate like lenge, sterk nedpressfølelse og smerter bak i korsryggen og til dels foran i magen.

Har i utgangspunktet høy terskel for å ta kontakt med sykehuset (var derfor jeg var innom legevakta først), og da var det veldig leit å bli møtt på den måten. Og hadde legen hatt dårlig tid, så hadde han ikke trengt å bruke masse tid på kostholdsråd som jeg ga klart uttrykk for at jeg ikke hadde behov for.

Sikkert masse hysteriske som ringer i tide i utide, men det går da ikke ann å trekke alle under en kam og skremme folk fra å ta kontakt om det er noe. Det skal mye til før jeg tar kontakt med sykehuset igjen, selvom jeg har vært innom legevakta først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...