Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #1 Skrevet 21. november 2009 Så havner vi i en diskusjon IGJEN på grunn av noe han påstår vi aldri har avtalt, som vi avtalte klart og tydelig for mindre enn et døgn siden. Han framstår jo som heltforvirret når han ikke husker ting vi har hatt lengre samtaler om nylig. Så presterer han å klikke i vinkel og si noe sånt som "faen ta deg, jeg orker ikke å diskutere. Dra til helvete"(???) Hvorpå han marsjerer ut og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn. Hva ER egentlig galt? Det er da ikke normalt å glemme en hel samtale der man har gjort en avtale for mindre enn et døgn siden? Hva kan det være som gjør det, og hva i all verden kan jeg gjøre? Jeg føler meg helt maktesløs overfor argumentasjonen. Først trodde jeg han SA at han ikke husket det bare for å få rett i en diskusjon, men det virker det som om han virkelig ikke husker noen verdens ting og det skremmer meg. Om det virkelig er tilfelle og han nekter å innse at hukommelsen har sånne "svære" hull, hva i all verden kan jeg gjøre? Jeg er redd det er noe alvorlig galt. Det var en veldig konkret samtale fra i går der vi gjorde avtaler i forhold til et bestemt tema og det er mildest talt umulig å glemme noe sånt. Og hvem sier "faen ta deg" til samboeren sin uansett? Jeg føler at jeg er med i en billig tv-serie. :s Hva kan være galt? Jeg syns det er skremmende å se at han ikke forstår hva jeg snakker om så kort tid etter. Tenker tanker jeg ikke vil tenke. Mannen min er ikke SÅ gammel at hodet skal svikte. Noen som har opplevd at hele samtaler forsvinner fra minnet sitt eller partnerens? Hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 trur du e veldig følsom visst du tar deg nær av "fan ta deg"
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Har dere vært lenge sammen? Høres ut som om dere nylig har blitt ilag. Det jeg tenkte at det virker som om det er noe som plager han. Hvis man ikke helt bryr seg, går ord inn det ene øret og ut det andre..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #4 Skrevet 21. november 2009 Er nok ikke det hun reagerer mest på. Syns du burde få mannen din til å gå til lege, gjerne vær med for å fortelle legen hvordan du opplever det at han glemmer ting. Er lettere for deg å forklare legen og ikke han når han er så glemsk som du sier.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #5 Skrevet 21. november 2009 Det handler ikke om å være følsom, det handler om å ha respekt for hverandre og ikke ty til lavspråk. Vi er da ikke tenåringer heller, og det må gå an å snakker sammen på en rasjonell og respektfull måte. Jeg syns det er vulgært og hatefullt å synke på et sånt nivå, og et absolutt symptom på at noe ikke stemmer. Var det det eneste du hadde å si om saken for øvrig? Problemstillingen gjaldt ikke måten han snakket til meg på, men det faktum at han har glemt noe vi snakket nøye og gjensidig om i går. Jeg forstår ikke hvordan det går an og det bekymrer meg. Jeg får ikke overbevist ham om at samtalen har funnet sted i det hele tatt. Det hele framstår som ganske absurd for meg. Nå er han dritforbanna og snakker ikke til meg en gang. :s HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 Vi har vært sammen i flere år. Og det har vært noen episoder før der ting bare har forsvunnet fra minnet hans og han har vært kjempesint når jeg har påstått at vi har avtalt ting. Jeg hadde forstått at ting hadde gått ut og inn, men det her var en sak vi satte oss ned og snakket grundig gjennom i går med løsningsforslag fra begge parter hvorpå vi ble enig om å gjøre ting på en spesiell måte. Det er da ikke mulig at DET kan gå ut og inn? Hvordan i all verden får jeg ham til lege når han rett ut sier at jeg dikter opp ting? Fra hans ståsted er det jeg som finner på ting for å "vinne," han innser ikke at det er noe sant i det jeg sier. :s HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #7 Skrevet 21. november 2009 Jeg synes det høres ut som typisk mannfolk. Bryr de seg ikke, så husker de det ikke. Er det noe dere har pratet om, som ikke var av interesse for han så har han nok bare glemt det.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #8 Skrevet 21. november 2009 Kanskje det er noe "galt" med hukommelsen hans og han merker det selv eller aner noe om det? Men så er det vanskelig å innse, kanskje han er redd og da lar han det gå utover deg med typisk lavmål prat og fornektelse. Spør han direkte. Har du flere eksempler på dette, så få han til legen uansett hvor sinna han er.
Anne-B. Skrevet 21. november 2009 #9 Skrevet 21. november 2009 Om dette er noe som stadig gjentar seg på andre området og, at han glemmer avtaler og møter, ikke husker ting dere har snakket om, så har du grunn til å være bekymret. Det kan være et tidlig onset av en sykdom som forårsaker hukommelsessvinn. Pleier han å si slike ting til deg? Når han går ut i forsvar kan det jo enten være fordi han selv skjønner at noe er galt, eller at han husker det, men er irritert over å ha glemt det et øyeblikk. Enkelte mennesker kan aldri innrømme at de har husket eller tatt feil. Er han en av disse?
Anne-B. Skrevet 21. november 2009 #10 Skrevet 21. november 2009 En ting du kan foreslå fra nå av, er at dere skriver ned alt dere avtaler. Enten funker det som et hjelpemiddel for ham, eller så gir det deg faktiske bevis for at dette har blitt sagt og avtalt noe om. Det er fryktelig irriterende å vite at man selv har rett, når noen andre påstår noe annet. Du er ikke følsom som reagerer på faen ta deg og reis til helvete. Slikt sier ikke voksne mennesker til hverandre.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #11 Skrevet 21. november 2009 Han har aldri vært flink til å innrømme feil, ingen av oss har det. Men ingen av oss lyver for å slippe unna heller. Han pleier ikke å si sånt nei. Det er så vondt å få den i ansiktet når jeg bare prøver å snakke med ham. (Scenarioet er sånn at jeg sitter rolig og prøver å finne ut hva som skjer, mens han plutselig bare farer opp og roper til meg.) Jeg er livredd for at sinnet og hukommelses"tapet" er pga av en sykdom, samtidig som jeg spør meg selv om jeg bare lager unnskyldninger for å rettferdiggjøre at han snakker sånn som han gjorde. Æsj! For en idyllisk lørdagskveld. (
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #12 Skrevet 21. november 2009 Jeg kjenner noen som hadde samme problemstilling. Der mannen ikke husket avtaler og mente kona diktet dette opp. Hun fikk han heller ikke med til lege. Så til slutt ble hun så forbanna at hun begynte å skrive ned avtaler på et ark de hadde blitt enige om og mannen måtte skrive under. Da han glemte avtalene dro hun fram arket med hans underskrift og han ble meget paff, i begynnelsen mente han at hun hadde forfalsket underskriften hans. Kona ble enda mer sint og filmet avtalen med telefonen sin som bevis. Da ble mannen hennes så forfjamset og redd at han gledlig fulgte med til legen. Han hadde hjernesvulst. Det ble oppdaget ganske tidlig og han har gode utsikter til å overleve
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #13 Skrevet 21. november 2009 Hjernesvulst?! :S Der gikk han og la seg uten et ord.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #14 Skrevet 21. november 2009 Jeg sliter fortiden med en langvarig og dyp depresjon. Det har ført til betydelige problemer med hukommelsen. Så ille at jeg har blitt ordentlig redd. Det å Ikke huske ting er veldig skremmende, kanskje det er derfor mannen din blir så sint og defensiv.
FrøkenSprøken Skrevet 21. november 2009 #15 Skrevet 21. november 2009 Du har fått masse gode svar på hva du kan gjøre, så der svarer jeg deg ikke, men ville bare si at du selvfølgelig ikke er hårsår som ikke liker å bli snakket så respektløst til. Det hadde ikke jeg likt, heller. For noen dager siden ba min mann meg om å "holde kjeft" og bare det gjorde meg ufattelig sint! Slik SNAKKER man da ikke til hverandre! (Han mente bare at jeg skulle være stille når han snakket/ikke avbryte ham, og det er jo greit. Men man kan jo si det på en hyggeligere måte!) Må si jeg blir sjokkert over voksne folk som snakker slik til hverandre. Det synes jeg er skikkelig lavmål og "harry".
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #16 Skrevet 21. november 2009 Studentmammaen: takk! Skulle printet innlegget ditt og hengt det på veggen. men det hadde vel vært bensin på bålet.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #17 Skrevet 21. november 2009 La han sove og roe seg. Se om du får han til å sette seg ned sammen med deg i morgen der du forteller at du er bekymret da det har vært flere episoder. Få tydelig fram at du ikke sier dette bare fordi du vil vinne en diskusjon eller få han til å innse "feil", men at du er redd på hans og deres vegne. Og det er helt sikkert mye lettere å si her enn å få det til, spesielt hvis han blir så sint og bare går, men gjør ett forsøk. Fokuser på det du er redd for og ikke at han tar feil i forhold til at noe faktisk har funnet sted. Hvor gammel er han?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #18 Skrevet 21. november 2009 Må vel gå og legge meg mot en iskald, snorkende rygg da.. Hva er greia med å klare og sovne på en krangel? Jeg er alltid våken hele natta jeg da. Han bare sovner. HI
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #19 Skrevet 22. november 2009 uff. dette var meg for noen år siden... på din manns side ... jeg hadde dårlig behandlet hypothyreose og hadde rett og slett ikke hukommelse. jeg kunne skrive en huskelapp og ikke bare glemme alppen, hvor dn lå og at jeg måtte lete etter den, men også at den i det hele att eksisterte... mannen min klaget stadig på at jeg ikke husket ting. jeg hadde store huller i hukommelsen. dette bedret seg etter at jeg ble bedre mmedisinert og kom meg opp i den øvre delen av skalaen med levaxin. jeg var delvis dement pga stoffskiftesykdommen min. jeg synes absolutt mannen din bør ta en fullsjekk for å utelukke fysiske årsaker til dette. det kan være alvorlig gjør som vedkommende over her tipset om. skriv en avtale med hans signatur. og vis ham når han påstår du lyver!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #20 Skrevet 22. november 2009 Jeg er ikke lege. Jeg bare tenker: Dette høres ikke bra ut! Tar han medisiner som kan føre til hukommelsestap? Dop? Stoff? Har han hodepine? Kan han ha en sykdom i hjernen? Svulst? En form for epilepsi? Demens? Ja, skjønner at du er skremt! Når han hisser seg sånn opp, kan det jo være tegn på at han er redd selv. Får du ham til å oppsøke lege, er nok det det beste. Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå