Nory Skrevet 21. november 2009 #1 Skrevet 21. november 2009 Hei Nå er lille prinsen 1 mnd og jeg er fremdeles sår. Har googlet litt og nå begynner jeg faktisk å lure på om det kan være sopp som gjør at de er så såre.... Det gjør vondt nå under hele ammingen...uten at jeg har noen synlige sår eller sprekker, det svir og jeg har en brennende følelse etter amming og det stråler jevnlig bakover i brystene - kommer og går hele døgnet. Det er lørdag og jeg er på hytta, men fant noe canesten i skapet. Har fulgt et tips om å dyppe brystvortene i et kopp med 1/4 ts bakepulver og vann etter amming, tørke og deretter smøre med canesten. Passer på å skylle brystvortene før amming så ikke også han skal få i seg canesten. I natt skal puppene ligge på tørk uten BH hele natten. Mandag skal jeg ringe helstastasjonen og ta meg en tur om de kan hjelpe meg. Men jeg lurer jo fremdeles. Kan det bare være vanlig sårhet som går over av seg selv. Kan vanlig sårhet også gi en brennende følelse og strålinger etter amming. Hvor vanlig er egentlig sopp på brystene????
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 Hmm har jeg egentlig aldri tenkt på.. Hadde selv den følelsen du beskriver. Helt forferdelig svie både under og etter ammingen. Fulgte råd for å lege såre brystvorter og det hjalp veldig for min del hvertfall. Kan av og til enda få den følelsen men det er ofte etter et økedøgn eller rett å slett bare hvis mini har hatt en dag med mye mas etter puppen. Tviler på det er sopp her i gården men vet ikke hva du har.
Overraskelsen Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 poster en tidligere tråd om sopp o.l. Håper det ordner seg! http://www.dinbaby.com/forum/thread/140915487
Nory Skrevet 23. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2009 Var på helsestasjonen og fikk påvist sopp i dag. De diagnositiserer ut fra mors symptomer som i mitt tilfelle var såre brystvorter, stikkinger i brystet - ikke bare knyttet til amming, og en brennende følelse - heller ikke dette bare knyttet til amming. Diagnosen ble stilt over telefon. For å være på den sikre siden dro jeg bort og tok en melkeprøve for å utelukke andre ting...men jeg forsto at de var helt sikre på at det var sopp ut fra det jeg fortalte. Behandling: -smøre med canesten etter hver amming -bytte ut canesten med Dactacort (en annen soppkrem) på 2-3 amminger i døgnet -bytte ammeinnlegg etter hver amming (jeg legger en mesoft over innlegget som jeg bytter etter hver amming i stedet for så det ikke skal bli så dyrt) -sove uten BH for å lufte brystvortene -behandlingen skal være 2-3 uker og minst 3 dager etter at jeg er fri for symptomer. Alt dette uten resept, så det er bare å sette i gang om noen har like symptomer som meg. Legen sa jeg ikke trengte å vaske av canestenen før amming...og at det bare var bra med litt rester for å hindre at sønnen min ble smittet. Dactacorten vasker jeg av før amming. Sønnen min var ikke smittet men for å unngå at han skulle bli det skal jeg gi han 1 ts farris to gr i døgnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå