Gå til innhold

Hvilke prevansjon bruker du? Er du fornøyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer på alle hormonelle prevansjoner. Jeg vurderer kobberspiral. Kondom blir fryktelig slitsom og hele lysten forsvinner i styret med å putte på kondomet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller ikke tålt noe hormonell prevensjon til jeg begynte med hormonspiral, den tålte jeg, har had to "bivirkninger" som har vært utelukket positive, fravær av mens og slutt på "PMS". Så fra å ha to uker med PMS og mens helvete så har jeg nå et nytt og bedre liv, fritt for angst for å bli gravid.

Ble humørsyk av p-piller og fikk uregelmessige blødninger av p-sprøyta og cerazetten.

Skrevet

Jeg sliter veldig med PMS. Vurderer kobberspiral, men har ikke hørt noe særlig erfaringer om den.

Har du fått noe vann i kroppen av hormospiralen din?

HI

Skrevet

Jeg reagerer også på alle hormonbaserte prevansjonsmidler. Har ikke prøvd kobberspiral, men har hørt av venninner og lest på nett at det er svært vanlig å blø _mye_ med denne spiralen. Det frister ikke for å si det mildt. Jeg har i det siste søkt informasjon om babycomp/ladycomp. Det er litt kostbart (koster mellom 4-6000 såvidt jeg har skjønt), men det er jo en engangsinvestering. Jeg tror nok jeg lander på å skaffe meg en slik.

Skrevet

Jeg bruker Nuvaring og er veldig fornøyd=)

Skrevet

Nei, ikke noe vann i kroppen. Og ingen vektøkning, faktisk fått av meg 6 overskuddskilo etter jeg satte den inn. Heller ikke fått nedsatt lyst som med all annen hormon prevensjon.

Jeg ville heller vurdert hormonspiralen, men så skal sies at det er de som ikke har gode erfaringer også, men de fleste jeg kjenner har gode erfaringer. Noen får uregelmessige småblødninger en periode.

Skrevet

Jeg har sterilisert meg og er superfornøyd, men jeg er sikker på at jeg ikke skal ha flere barn da..

Skrevet

Tåler ikke p-piller eller minipiller, men ble overtalt til å prøve hormonspiral siden det er så lite hormoner som slippes ut i kroppen hver dag. Det ble et 3 mnd langt helvete!

Kronisk soppinfeksjon som spredde seg til huden på innsiden av lårene og mellom rompeballene. Humørsvingninger av en annen verden. Smerter i korsrygg og livmor. Mannen stakk seg på den. Alt var galt.

Gynekologen overtalte meg til å prøve å la det gå seg til i 3 mnd, da orket jeg ikke mer. Legen trodde ikke noe på at smertene i rygg og mage kunne skyldet spiralen, men det gjorde det. Kroppen prøvde å støte ut spiralen så det satt helt feil da den skulle fjernes og alle plager forsvant gradvis iløpet av et par uker etter at den var borte.

Jeg tålte den med andre ord ikke!

Uaktuelt for meg å prøve kobberspiral. Fikk en unge til og sendte mannen til kirurgen for et lite klipp.

Skrevet

Jeg bruker Lady-Comp og har gjort det i 9 år! Kjempefornøyd:) Ingen hormoner- kun måling av temp med comp'en under tunga hver morgen, full oversikt over syklusen. Helt trygt så lenge man følger lysene helt slavisk.

Dyrt men en engangsutgift, og man har 20 års garanti. Har tjent det inn på noen få år på pillen.

Les mer på www.buenaventura.no

Skrevet

Jeg reagerer også VELDIG på hormoner!

Fikk minipillen Conludag da jeg ammet, og den bruker jeg enda (3,5 år siden). Er kjempefornøyd!!:)

Eneste minus er at den må taes til samme tid hver dag (3 timer slingring)

Skrevet

Jeg pleide å bruke p-pillen Trionetta, men etter 4 år fikk jeg store humørsvingninger av den. Jeg har forsøkt Condulag, men var ikke så god på timingen og reagerte med humørsvingninger. Har forsøkt Cerazette, men etter 4 dager var jeg klar for å kvele mannen min, så jeg sluttet på dem. Har alvorlig talt opplevd å miste livsgnisten av hormonprevensjon, og det var helt forferdelig. Jeg er vanligvis ei relativt stabil jente ;) ...glemte å nevne P-sprøyta - helt for jævlig! Du kan tro mannen var glad da virkninga endelig begynte å gi seg...

Nå har jeg kobberspiral og den fungerer fint. Kraftig mens, men ikke mer vondt enn vanlig. Kommer aldri mer til å forsøke hormonprevensjon, ikke engang hormonspiral, eller skal vi si; slettes ikke hormonspiral, P-stav eller P-sprøyte...

Skrevet

Før jeg fikk barn prøvde jeg hele "alfabetet" med p-piller, og ble deprimert av alle. De jeg tross alt var mest "fornøyd" med var yasmin.

Jeg har prøvd kobberspiral to ganger og har to helt forskjellige erfaringer... Første gang satte jeg den inn hos min noe klønete fastlege. Jeg opplevde mye murringer i mage/rygg med den, som liksom aldri gav seg. Da mensen kom tilbake etter ammeslutt, opplevde jeg mensen med stor M...store blødninger, langvarige og mye menssmerter. Den ble fjernet og jeg begynte på minipillen conludag... Som noen over her sier; den skal tas til nøyaktig samme tid hver dag... Vel, det gjorde ikke jeg, surrehodet, og det resulterte i nr 3.

Så etter nr 3 fikk jeg satt inn en ny kobberspiral, denne gang hos en erfaren gynekolog som sjekket med ultralyd etter innsetting at den satt riktig. Denne gangen har jeg ikke opplevd murringer/vondter. Mensen kommer som den skal hver 28. dag, og er ikke så voldsom som første gang jeg prøvde spiral. Så denne gangen er jeg med andre ord veldig fornøyd med min kobberspiral. Og jeg har mitt gode og glade humør i behold, og er meg selv - så godt. Vil definitivt ikke ha hormonspiral, nei.

Skrevet

Konklusjonen på alle svarene du har fått må jo bare være at det er jammen ingen prevansjoner for kvinner som er uten bivirkninger av et eller annet slag! Himmel, jeg blir litt overgitt over tanken på at jeg resten av livet sansynligvis må spekulere i og finne ut av et godt prevansjonsmiddel!

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar :) Jeg ser at det står mellom hormon og kobberspiral. Jeg får ta en prat med legen.

Når vi har fått de barna vi skal ha så får nok samboeren klippe litt i snoppen ;)

HI

Skrevet

Jeg skal ikke ha flere barn, men vil allikevel ikke bruke prevensjon med hormoner i da jeg tåler det dårlig. Vi bruker kondom og jeg hadde egentlig trodd at det ville bli litt "kjedelig". Men med sexlysten man får ved å ikke bruke prevensjon med hormoner, så spiller det ingen rolle om vi må bruke ett minutt med å få på kondom. Mens mannen min tar på kondomen stryker jeg han på kroppen og meg selv og når han er klar er hele kondomstyret glemt;)

Skrevet

Jeg tålte ikke forskjellige piller og tenkte at alt med hormoner bare var noe herk. men prøvde så p-ring som ikke fordeler hormonene utover hele kroppen og det fungerte fantastisk.

Skrevet

Jeg brukte Nuvaring frem til jeg møtte min mann som er sterilisert.

• 5 måneder senere...
Skrevet

jeg fikk også store blødninger av kobberspiral - og nå har jeg nettopp (i dag!) fjernet hormonspiralen pga mange bivirkninger. jeg VET jo ikke 100% om det er spiralen som har gjort det, men jeg har opplevd bl.a. dermatitt, puppenekt med påfølgende ammeslutt hos to mnd gml baby, stive muskler...ja. det kan være andre ting, men nå har jeg fjernet hormonspiralen så får vi se...

jeg forsøker vel egentlig å anbefale deg å forsøke kobber først - ikke alle som får skrekkblødninger av den, og den er jo mye bedre for kroppen vil jeg tro, siden den er uten hormoner!

Skrevet

Jeg bruker prevasjonen - gå gravid tre år i strekk... Fornøyd med resultatene, men kroppen kan nok spare seg for det der en gang til med det første :D

Skrevet

Jeg har reagert på alle p-piller foruten om Mercilon.

Skrevet

Bruker ingenting og er strålende fornøyd med det:)

Skrevet

Ingenting? Kun oralsex? Eller en som er sterilisert?

Skrevet

synes det er merkelig at ikke flere bruker pearly, ladycomp eller babycomp, som er helt hormonfrie. I tillegg kan man se når man har eggløsning og dermed også planlegge graviditet.

Skrevet

Jeg blir litt forundret over denne tråden, som er på et forum for folk som har eller prøver å få barn i magen...

Skrevet

Så hvis man først har fått et eller to eller enda flere barn, så mener du man bare skal fortsette i samme stil i det uendelige? Eller setter du et tak på f.eks. 12 barn? 14?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...