Gjest Skrevet 21. november 2009 #1 Skrevet 21. november 2009 Jeg har lest og hørt veldig mye forskjellig ang det å kjenne liv hver dag. Noen steder står det at en skal kjenne spark hver gang en setter seg ned og slapper av. Andre plasser står det at det er nok å kjenne liv hver dag. Jeg er snart 33 uker på vei. Den lille i magen min, har veldig forskjellig aktivitet. Noen dager er det mye aktivitet og andre dager veldig lite. Noen dager kjenner jeg sparkt og bevelgelser og andre dager kjenner jeg noe svakt, men jeg ser at magen beveger på seg. Den lille hos meg gir ikke alltid tegn fra seg, når jeg har satt meg ned. Jeg har vært inne til ekstra kontroll to ganger pga lite liv og alt har vært i orden. Ene legen sa til meg at så lenge jeg var litt ekstra godt polstret, så kom jeg til å kjenne mindre bevegelse. Samme stod det i en info jeg fikk fra ei jordmor. Min fastlege sa at jeg skulle kjenne liv hver dag. Men hun sa ikke noe om hvor ofte eller hvor mye. Jeg har ikke spurt jordmora, så jeg vet ikke hva hun mener. Hva har du fått beskjed om eller hørt?
lillebie på`n igjen Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 jeg har selv vært på føden et par ganger pga lite liv...men da iflg legen har enten babyen sparket inn i morkaka mi (som er inn mot ryggen min) eller så har de sagt han beveger seg masse - og syntes det var rart jeg ikke kjente så mye,... jeg har litt ekstra på magen fra før - men kjente liv allerede i uke 15 - så kan ikke være det heller... jeg tror babyen har sin egen dagsform - jordmor sa til meg at " alt du kjenner av liv er liv " men om man skulle gå over 4 timer - og ikke får noe respons av kald saft - dytting osv så skal man ringe føden... mens han spesialsisten som følger opp babyen min i magen sa man skal ringe føden så snart man føler at noe er galt! det er du som kjenner babyen din best - det tror jeg er viktig å tenke på!
_Løvemamma_ Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Har også hørt me forskjellig, bla at fra uke 22 skal man skjenne minst ti spark i løpet av dagen. Ett annet sted sto det at man skulle ha minst 4 20minutters perioder i løpet av dagen med aktivitet. Tror nok ikke det egentlig finnes noen oppskrift på hva som er 'riktig' for alle, du må nok bare gå etter hva du selv synes føles som normal aktivitet. Jeg har en helt utrolig aktiv unge i magen, og tror ikke jeg skulle gått lenge uten å kjenne liv før jeg hadde ringt føden. Men det har heldigvis ikke vært aktuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå