Gå til innhold

¨"Ta deg et rettskrivningskurs i norsk! !!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia med denne kommentaren, som så ofte dukker opp i trådene her?

Det er jo budskapet i tråden som skal frem, ingen har noe med om vedkommede ikke er helt stabil i rettskrivingen sin, i de aller fleste tilfeller er det også helt uvesentlig.

Nå skal det sies at det er utrolig menge skriveleifer og grammatiske ukorrektheter ute og går, men det er vel ikke opp til dere som er her å rette opp i?? Selv om det er litt festlig å se på når folk tyr til slike kommentarer når de ikke finner annet å pirke på, så leifer de ofte selv :P

Syntes folk skal la være å rakke ned på hverandre med sånne detaljer, det er barnslig og totalt unødvendig..

Sånn, der fikk jeg det ut..

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter vedkommende, ikke vedkommede.

Haha!

Skrevet

Næ-æ!! Missa jeg en tast på tastaturet? Den lette du lenge etter tenker jeg ;p

Skrevet

En evig runddans dette. Noen klager på at andre skriver feil og så klager de andre på at noen alltid må rette på skrivefeil og så er man i gang igjen...

Skrevet

Ja, det gjorde jeg :P

Og det var ikke ment som kritikk, bare et eksempel for å vise hvor utrolig teit det er å lete med lupe etter feil.

Skrevet

Jeg ser de aller fleste skrivefeil i innlegg, men kommenterer sjelden. Og kommenterer jeg, så er det heller til de som grafser i rettskrivingen til HI(eller mangelen på dette).

Jeg ser ikke hvordan negative og tragiske kommentarer på manglende rettskriving kan hjelpe HI i det som er spørsmålet. Det er jo ikke rettskrivingen det er spørsmål om. Og jeg har sett en del tråder med mange svar, hvor HI faktisk ikke i hele tatt har fått kommentarer ang sitt egentlige spørsmål. Kun kommentarer på alt som er galt med hovedinnlegget.

Og bak det hovedinnlegget kan der sitte en person som endelig har tatt mot til seg og fått skrevet om sitt problem, og som håper noen kan hjelpe. Kanskje HI i de innleggene er fullstendig klar over sine manglende skriveferdigheter, kanskje det er dysleksi, eller rett og slett manglende formuleringsevne. Men dette betyr ikke at vedkommende er dum, eller snakker slik til vanlig. Faktisk kan det være at de har en IQ som kunne gitt medlemsskap i Mensa;)

Jeg syns det er synd at noen må være så negative.

Mitt eldste barn har sterk dysleksi. Det jeg ser hos norsklærere i skolen, er at til og med de ikke forstår hva dysleksi er. Dette ser jeg på kommentarene ungen får på stiler, hvor rettskriving og innhold er tellende. De har ikke begrep om problemet. Lærerne forventer faktisk urealistiske prestasjoner fra en med et ekstemt vanskelig handicap.

Og da blir det helt sykt å sitte her på en nettside og påstå at utfra feil i ett innlegg, så kan de som svarer klare å vite at det ikke er dysleksi. De har en formening om hva dysleksi er, og tror at da har alle med dysleksi samme feil. Dette finnes ikke i nærheten av fakta. Hvorfor har da PPT kartlegging av de med dysleksi? Om alle hadde akkurat samme vanskene, så ville vel ikke det vært nødvendig?

Skrevet

Man skal være forsiktig med hverandre, for mennesker er sårbare. Og mange her inne er ekstra sårbare :)

Men jeg har faktisk opplevd ikke å forstå innlegg på grunn av ubehjelpelig språk. Skrivefeil er én ting, orddeling og sms-språk er en annen ting. Mange blander og/å, og har i tillegg hverken punktum, stor bokstav eller avsnitt.

Noen innlegg har alle disse feilene, og flere til.

Og da faller jeg faktisk av.

Beklager.

Skrevet

Dysleksi og latskap er to vidt forskjellige ting.

Skrivefeil som kjeden f.eks, får det til å gå kaldt nedover ryggen min!

Det heter skjeden, for pokker!

Skrevet

For enkelte av oss er det faktisk et ork å lese disse innleggene du refererer til!

Budskapet blir borte i et evig rot av grammatiske ukorrektheter, og da mener jeg ikke en og annen skriveleif (som dere sikkert vil se i mitt svar også ;) ), men forkortninger som j istedet for jeg og manglende punktum, komma eller stor bokstav.

Når alt blir skrevet i en smæle så det virker som om hovedinnlegger ikke har en pustepause engang, er det bare slitsomt å lese og helt umulig å svare på.

Da er det kanskje greit å informere om at hovedinnlegger bør ta seg et rettskrivningskurs, om enn litt bedre formulert;)

Skrevet

Og hva mener du med dette? At en med dysleksi TROR det heter kjeden(for det heter det i f eks sykkelkjede), er faktisk ikke unormalt.

Å skrive slik en snakker, og å tro at ord uttalt omtrent likt, skrives likt, er ett av de typiske trekk ved dysleksi.

Dette du presterer å skrive, nn 14:49, er akkurat det jeg mener med liten kunnskap om dysleksi. Du er et typisk ekskremsel(jada, jeg skrev ekskremsel, og ikke eksempel eller skrekkeksempel;)) på lite kunnskap om akkurat dysleksi;)

Skrevet

Jada, ALLE med skrivefeil har dysleksi. På lik linje med at ALLE som er tjukke har stoffskifteproblemer...

Skrevet

Jeg svarte lenger oppe her, og har barn med dysleksi.

"Men jeg har faktisk opplevd ikke å forstå innlegg på grunn av ubehjelpelig språk. Skrivefeil er én ting, orddeling og sms-språk er en annen ting. Mange blander og/å, og har i tillegg hverken punktum, stor bokstav eller avsnitt.

Noen innlegg har alle disse feilene, og flere til."

Du skulle lest en stil min unge har skrevet;) Da hadde du fått alt dette, og mere til.

Skrevet

Hvis du mener at kjede og skjede uttales likt, da tror jeg nok du lider av en alvorlig talefeil.

Folk som skriver greit norsk ellers, men allikevel skriver kjeden istedetfor skjeden, de har IKKE dysleksi.

De er rett og slett bare dumme.

Skrevet

Det er fryktelig slitsomt med et innlegg uten tegnsetting eller snev av mellomrom, det skal jeg være enig i!! Men når 90% av svarene som kommer inn omhandler den dårlige grammatikken, ikke bare mildt sagt ifra, men direkte drittslenging, så heller det over til usakelig og barnslig, spør du meg..

Jeg ser feilene, gjett om!! Men ser ingen vits i å henge meg opp i dem..

Det heter MANGE ja, jeg ser den ;) Hehe..

HI

Skrevet

Men hvorda VET du hva som er hva er inne? DET er det jeg lurer på.....

Du kan ikke si at noen ikke har dysleksi, bare fordi du ikke liker deres skrivefeil. Det er det som er.

Her inne går jeg faktisk ut fra at de med ekstreme feil har dysleksi, nettopp fordi jeg ikke vet hvem som er hvem og hva problemet egentlig er.

Skrevet

Yupp, 11:59, "syntes".

Feil tid å bruke ordet i da det skal brukes i fortid, med like fullt et riktig ord. Visste igrunn ikke tidens betydning av ordet før nå ;)

Er ikke så nøye på om jeg skriver rett tid eller ord for dere, jeg.. Skriver nøyaktig som jeg alltid gjør, og jeg gjør meg greit forstått her, tror jeg :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...