Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #1 Skrevet 21. november 2009 Det er nå ca 5 uker siden fødselen hvor jeg fikk total ruptur. Jeg har lenge hatt vondt og har jevnlig tatt lakserolje for å i det hele tatt klare å gå på do, I det siste har jeg ikke tatt hver dag, men noen dager hvis jeg kjenner det er behov for det. De siste dagene nå har jeg fått blod på papiret når jeg går på do, pga jeg må presse litt ekstra uten oljen. Har dere andre som har hatt en kraftig revning også problemer med å gå på do så lenge etter fødsel? Nå er det ikke så lenge til 6 ukerskontrollen min eller til jeg skal på oppfølging på poliklinikk på sykehuset, så jeg vil jo få oppfølging, men det erslitsomt å gå rundt og "grue" seg til å gå på do...
Gjest Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 Det har jeg hatt. Det tar lang tid før man er normal igjen.Jeg tok lactulose i lang tid etterpå. Jeg hadde fortsatt problemer når jeg var på seksukerskontroll og vondt under sex i et halvt års tid etterpå. MEN nå er alt helt normalt igjen. Det tar tid, men de er veldig flinke til å lappe sammen på sykehusene i dag. Det blir i de aller fleste tilfellene bra igjen i løpet av noen måneder.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Så da er det ganske normalt at jeg har det sånn enda da. Det var godt å høre! Jeg får bare smøre meg med tolodighet og vente på bedre tider. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #4 Skrevet 21. november 2009 Jeg var hakket før, altså grad 3c. Har vært veldig heldig i ettertid , ikke hatt noen store problemer med det. Jeg drakk den ekle olja i litt over en uke og etter det gikk det veldig bra uten. Lykke til , å husk å ta det seriøst om du synes du har veldig vondt eller at det tar lang tid.. Det er ikke noe man kan ta lett på , når det gjelder slike skader!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #5 Skrevet 21. november 2009 Jeg tok ingenting etter fødsel for at bæsjen sklle bli myk jeg. Spurte på barselhotellet om det var noe jeg kunne ta før jeg dro hjem, men nei. Så jeg revnet i rompa hver gang jeg var på do i 3 mnd. Blødde en del også. Er livredd for å føde denne gangen, men nå vet jeg hvertfall at de bæsje-smertene KAN unngås!!!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 Off, det høres fælt ut! Rart du ikke fikk noe for det! Første gang jeg prøvde meg uten lakseroljen fikk jeg ikke til å presse ut noe. Det var så vondt at jeg satt på do og gråt rett og slett! Men heldigvis var det bare å ta en solid dose med olje så fikk jeg det ut i hvert fall, og nå tar jeg heller litt for mye olje enn for lite! Må være fælt å ha det sånn i 3 mnd. Du får ha lykke til med neste fødsel og krysse fingrene for at du ikke revner like kraftig denne gangen! HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #7 Skrevet 21. november 2009 Får jeg snike inn et lite spørsmål her? Jeg vet at jeg er i faresonen for revning pga en bindevevssykdom, og kommer til å be om klipping (jeg revner av vanlig samleie... :-. Hvorfor revnet dere? Var det veldig store babyer, kunne det vært unngått ved klipping, gikk fødselen for raskt? Er ikke redd for fødselen, men vil jo gjøre det jeg kan for å ikke revne mer enn høyst nødvendig... Er førstegangs og har termin om 3 dager.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #8 Skrevet 21. november 2009 11:35 her. Ble klippet fordi sugekoppen skulle inn, og baby måtte ut fort. Revnet da i tilegg til klippet! Så det å bli klippet gjør bare at revningen videre blir "kontrollert". Neste gang får de gjør ALT som står i deres makt for at jeg IKKE skal bli klippet. Det var det værste...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #9 Skrevet 21. november 2009 Jeg hadde en rask fødsel for å være førstegangs, gikk fra 2 - 10 cm på 2 timer, men når pressriene startet var de ikke kraftige nok. Jeg pressa i ca 1 time uten noen fremgang og fikk da hjelp med vakum (vakumet glapp også en gang). Hodet til babyen var bare 35 cm så det var ingen stor baby. Er ikke helt sikker på hva grunnen var til så stor revning, det sa de ikke noe om på sykehuset, men antar det var pga vakum?? Jeg spurte de ang klipping etter fødselen, men JM sa at de syns det var bedre å revne enn å klippe. Lykke til på fødselen! Uansett om du revner eller ikke så er det jo verdt det med den lille søte babyen du får! HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #10 Skrevet 21. november 2009 Jeg revnet fordi ungen var stor og ble sittende fast, måtte dras ut med sugekopp til slutt. Ble klippet før de satte sugekoppen, men revnet likevel.. Jeg ble helt fin igjen etterpå da, men det tok noen måneder før jeg var helt smertefri.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #11 Skrevet 21. november 2009 Kanskje du heller skulle brukt renset parafin daglig over ett lengere tidsrom slik at du får den tiden du trenger til å gro og bli bedrer. Det er også reseptfritt på apoteket. Med lakserolje kan du få akkutt do trang der det kommer fort og kan gjøre slik at du sprekker igjen, mens renset parafin bare mykgjør besjen og du kan kontrolere det bedre(ikke akkutt dobesøk).
Gjest Skrevet 21. november 2009 #12 Skrevet 21. november 2009 Grunnen til at jeg revnet var stort barn og dårlig form. Jeg pressa i over en time uten å få barnet ut og måtte til slutt ha hjelp av vakuum. Det er større sjans for revning når man må ha hjelp til utdrivingen. Mitt beste tips er sunn mat og trening:)
Gjest Skrevet 21. november 2009 #13 Skrevet 21. november 2009 Og før noen blir sint vil jeg påpeke at det var i MITT tilfelledårlig form som gjorde at jeg hadde problemer med å presse ut barnet, i tillegg til at det var stort barn. Jeg sier IKKE at alle som revner spiser usunt og ikke trener..
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #14 Skrevet 22. november 2009 Jeg fikk totalruptur under første fødsel, og drakk flytende parafin 3 ganger daglig i 4 uker mens det grodde. Kunne sikkert sluttet tidligere, men jeg var redd for at såret skullle gå opp igjen, så jeg ville være føre var. Hver dag passet jeg på å spise ting som er mykgjørende på magen: Groveste type knekkebrød og brød, svisker, rosiner, yogurt, rå gulrot eller kålrabi. I tillegg drikke mye rent vann, 2-3 liter om dagen. Dette er viktig å gjøre før du slutter på parafinen. Ikke gå på do før du kjenner at trangen er der. Da unngår du å måtte presse, og slipper trolig å sprekke opp igjen. Hvis du må presse, er det bedre å vente til du er mer "klar". Kaffe kan også sette fart på tarmen. Sørg forøvrig for at du får fred og ro og god tid når du skal på do. Ikke stress, men tenk at du lager en tynn og myk kabel... Personlig var jeg livredd for å gå på do de første gangene etter at jeg sluttet på parafinen, men det gjorde aldri vondt. Man har heldigvis ikke så mye nerver der nede! Og de aller, aller fleste blir helt bra igjen. (Hvis du er av de få som ikke blir det, så si fra til legen din, for det finnes behandling!)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #15 Skrevet 22. november 2009 jeg revnet godt innover, men ikke bakover...ungen var liten bare 2500 g, men gikk fra 2-10cm på en time og da var det 40 minutter med press så var han ute, rimelig raskt for en førstegangs og litt for raskt til at kroppen min hang med i svingene... tok laaang tid før jeg kunne presse som normalt, er vel egentlig først nå jeg føler at jeg kan det og nå er gutten 3, 5 mnd
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #16 Skrevet 22. november 2009 Jeg hadde totalruptur ved første fødsel. Jeg brukte laktulose den første uken eller noe slikt, etter det så gikk det greit å gå på do. På 6ukers kontrollen var det vondt å bli tatt på nedentil, slik at legen ikke sjekket meg men sendte meg rett på sykehuset for sjekk. Der ble det oppdaget ett sting som var løsnet og leger somhadde vært vel ivrige med å sy meg igjen. Dette ble ordnet opp i, ingen oprasjon eller noe slikt. men iherdig jobb fra min side, med veiledning fra de på sykehuset. Skulle prøve dette før en evt oprasjon. 4mnd med masse jobb fra min side, og jeg var som før.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #17 Skrevet 22. november 2009 Jeg er glad jeg ikke revnet, jeg... Jeg er førstegangs, og gikk til full åpning på en time, ungen var ute etter en halvtime press, så har vel ikke noe med hvor fort det går, kanskje? Min var 3780g og 51cm, så han var jo ikke liten
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #18 Skrevet 22. november 2009 Jeg tok akutt ks, så jeg fikk selvsagt ikke noen ruptur, men i ettertid har jeg skjønt at jeg hadde en analfissur pga langvarig forstoppelse. Det var rene torturen - det gjorde SINNSYKT vondt å gå på do i mange, mange uker, og jeg blødde MYE hver eneste gang. Det var helt rødt nede i doen... Jeg var dum nok til ikke å ta noen avføringsmidler eller søke hjelp på annen måte, jeg bare led i stillhet og håpet at det gikk over. Og det gjorde det jo. Etterhvert... Be om ordentlig oppfølging på sykehuset, man skal ta slike rifter alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #19 Skrevet 22. november 2009 Jeg hadde verste grad total ruptur og brukte både smertestillende og lactulose i flere uker etterpå, pluss daglige grønnsåpebad av stumpen. Det varierer nok på graden av skade, hvor lenge det sitter i - men jeg fikk beskjed om at jeg ikke måtte finne på å bruke lakserolje jeg da. Men lactulose var tingen. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #20 Skrevet 22. november 2009 10:29 jordmora som sa at det gikk litt for fort for kroppen min...du var vel mer elastisk fra før av da. alle kropper er jo forskjellig. du er kjempeheldig som ikke revnet, jeg kjente at jeg sprak når hodet var på vei ut, og lå i to timer etter fødselen mens de broderte meg, frister ikke for gjentakelse
Lille tripsi Skrevet 22. november 2009 #21 Skrevet 22. november 2009 Hadde også total ruptur med første barn, men hadde faktisk ingen plager etterpå...så det er også muligt:)...ser hvor heldig jeg var i forhold til mange her
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #22 Skrevet 22. november 2009 Jeg hadde ikke totalruptur, men de sa på sykehuset at jeg har revna både forover og bakover, så de skjønte det gjorde vondt å få satt kateter for jeg hadde sting helt atme. Når jeg kom hjem så jeg de hadde skrevet at jeg revnet til grad to, baktil rift.. men dette stemmer jo ikke når sykepleierne sa det var sting nært urinåpningen... Men total ruptur var det ikke og jeg slet med å gå på do i over et år etterpå. da begynte dte å bedre seg. Legen sa det kunne være innvendige hemorider, men det kom til å gå over. så jeg satt å gråt på do hver gang i over ett år. Ja, jeg GRUER meg til neste fødsel er over. og det er bare 5 mnd (( fint å lese noen tips da, har aldri hørt om parafin olje eller hva dere skrev. Brukte laktulose sist, det hjalp ikke i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå