Gå til innhold

Les dette dere bedrevitere vedr MME!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så deilig å lese at man ikke trenger å koke vannet til barnet er 6 mnd, av en som vet dette, istedenfor enkelte hysteriske folk her inne!

- Kan man koke vannet i mikroen?

- Ja det kan man.

- Må vannet kokes?

- I følge Mattilsynet er det ikke behov for å koke springvann til barn i Norge så lenge vannet kommer fra en offentlig godkjent kilde. Mange velger imidlertid å koke vannet til barnet sitt for sikkerhets skyld – særlig de første par månedene.

(Fra artikkelen her på DIB)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i dette jeg. Jeg sluttet å koke vannet da tvillingene mine var 3 mnd. Fikk så mye hets her inne at gud hjelpe. Jeg varmer det også i micro, hørtes ut som jeg kom til å ta livet av ungene mine, så dette var en fin artikkel. Men flaskene koker jeg:)

Skrevet

Enig med deg hi. Digg, håper alle de som "vet best" her inne leser dette. For det er jo såååå "farlig" å ta springvann. Og i tillegg varme maten i micro. Hjelpes assa!

Skrevet

Her jeg bor tilsetter de som mye kalk og dritt for å rense vannet at jeg ville kokt det uansett

Skrevet

Der du bor ja, men slik er det slett ikke overalt. Om vannet er rent der man bor, trenger man ikke koke vannet i hundre mnd. Folk rakker jo så til de grader ned på mødre som ikke koker vannet og i tillegg varmer det i micro. Så der fikk dere den.

Skrevet

Nå tror jeg ikke at jeg er en bedreviter, og bryr meg ikke om noen gir mm eller mme..

Men grunnen til at mange ikke koker vann i microen er nok strålingen. Alle vet at microvarmet mat blir strålet, og mange jeg kjenner bruker ikke micro i det hele tatt.

Det er heller ikke behov(?) for å koke vanlig springvann, men igjen, Mattilsynet er ikke til enhver tid oppdatert på de vuike vannkildene. Ei venninne i en annen kommuna hadde tilfeller av E-coli i drikkevannet i høst. De kunne ikke dusje i det engang, langt mindre drikke det.

Tar du deg nær av slike diskusjoner, så er nok denne siden ikke for deg.

Skrevet

Selvom vi har veldig godt drikkevann de fleste steder her i Norge er det faktisk drikkevannet som er årsak til de fleste bakterieinfeksjoner med oppkast og diare som resultat.

Det er mer uheldig for spebarn å kaste opp og få diare siden de blir raskt dehydrert.

Der vi bodde før holdt de på med gravearbeid i forbindelse med noen arkeologiske funn. De gravde hull i kloakkledningen og vannrøret slik at det kom bakterier inn i drikkevannet. Sånne type ting kan skje hvorsomhelst og når som helst.

Fordi man ikke vet langtidseffekten av mikrobølgeovnoppvarmede mat og drikke er det faktisk flere leger som anbefaler å ikke bruke mikro til å varme barnemat.

Dere må huske at bare fordi du har lest en artikkel som sier at det er ok å bruke vann direkte fra springen til små barn er det veldig mange som mener det motsatte.

De lærde strides, med andre ord.

Man må bare tenke selv og gjøre det som føles best for en selv.

Skrevet

Enig med du.

Tenkte bare det var greit å si at noen steder er vannet så dårlig at den kan være lurt å koke det;)

Skrevet

Det er opp til hver enkelt hva folk vil gjøre med vannet. Det er ikke noen forskjell på de som 'hetser' dere fordi dere ikke koker vannet, og på dere som kritiserer foreldre som tar det motsatte valget.

Mattilsynet er uansett et rådgivende etat og jeg foretrekker først og fremst å bruke sunn fornuft.

Skrevet

Mat blir ikke strålet i mikroen. Mikrobølgeovnen fungerer med elektromagnetiske bølger som har akkuratt den rette frekvensen til å få vannmolekylen til å "danse" slik at en form for koking induseres. Dessuten er det aller meste av bestråling relativt ufarlig også, men ikke noe man får til i et vanlig hjem uansett ;)

Ellers er det nok uansett smart å vente med å bruke ukokt vann til bebisene er store nok til å tåle litt.

Skrevet

Begge mine barn har fått MME og jeg må si meg enig med at enklete her inne er hysteriske....

Kokte flasker de første ukene,tutene koket jeg de de var 3 månder. Nå komer jeg tuter og smukker en gang i månden fordi jeg ikke har oppvaskmaskin....

Vannet kokte jeg i ca 3 månder,til de begynte med grøt. Etter det kokte jeg bare melk som jeg satte ferdig i flasker til nattebruk...

Jeg har altid kokt opp et døgn med melk som jeg har hatt klart i flasker så det bare er å putte flaska i microen når mini er sulten...

Jeg tar varmt vann fra springen å blander med melka,det har jeg gjort med begge ungen mine, Vi har aldri hatt verken omgangssyke eller andre amge infeksjoner.. Største mann er 5år!!!!

Det er viktig ar barn får i seg noe bakterier sånn at de for byggd opp et imunforsvar!!!

Skrevet

Gutten min er 7 mnd, jeg koker både vann og flasker ennå jeg. Det koster meg ca 10 min om dagen.

Skrevet

Vann kan man koke opp/varme i mikroen. Ikke noe farlig med det.

Mat og morsmelk bør man være forsiktig medå varme i mikro.

Mikrobølgene (som ikke er farlig stråling, men som en sier her elektromagnetiske bølger) treffer maten i forskjellige punkt. Dermed blir innholdet varmet veldig opp akkurat i dette punktet, mens maten like ved siden av er like kald. Pga varmeoverføring vil varmen spre seg i maten og alt vil bli like varmt etter en stund, eller hvis du rører.

Problemet med denne punktoppvarmingen er at temperaturen kan bli så høy at noen av stoffene i maten kan bli ødelagte - maten blir overophetet. For morsmelk gjelder dette spesielt de viktige immunstoffene, som ikke tåler så høy temperatur.

Så, hvis man skal lage mme til ETT måltid, så er det helt greit å ta springvann og varme det til 40 grader i mikroen.

Skal man lage til ett helt døgn, bør man, av bakteriologiske årsaker, koke vannet, og kjøle ned mme-en straks den er ferdig laget, for å minimere bakterievekst i flaskene.

Mat til små barn bør ikke tilberedes/varmes opp i mikro.

Skrevet

"Jeg tar varmt vann fra springen å blander med melka,det har jeg gjort med begge ungen mine,"

Hvis du tar varmt vann fra springen til mat/melk, bør du ha en flunkendes ny varmtvannsbereder som ikke inneholder noen tungmetaller...

Varmt vann inneholder flere tungmetaller enn kaldt vann, fordi metallene løses lettere opp i varmt enn kaldt vann.

Tungmetaller samles opp i kroppen, så selv om det er snakk om små mengder pr flaske, så blir det mye etterhvert.

Bruk ALLTID kaldt vann når du skal tilberede til mat!

Skrevet

Kjære deg solskinnsjenta. Det er ikke noe problem å varme mat til barn i micro. Du har ikke hørt om årøre rundt i maten med en skje, slik at varmen blir fordelt, eller riste flaska, slik at melken blir passe lunken over hele? Når man varmer mat i micro, varmer man det da ikke så kraftig at det koker. Null problem å varme mat til små barn i micro.

Skrevet

Det som er problemet med å varme ferdigblandet mme i mikroen er at det KAN oppstå melkebakterier som KAN være veldig farlige. Å varme vann i mikroen, for så å blande ut pulver er null problem.

Folk får nå velge å gjøre sånn som de vil, mener nå jeg. At folk får svar på innlegg hvis de spør om hvordan det skal tilberedes er bare flott - selv om svarene er forskjellig. Det må man nesten regne med på et forum der alle har sin "beste" måte å gjøre det på.

Selv varmer jeg kokt vann i mikroen enda (han er 4 mnd) og blander så i NAN og serverer :) Jeg koker bare vannet i vannkokeren da, og det har jeg gjort hele tiden så det er i grunn null stress. (er sikkert mange som mener at vannoker ikke er "godt nok" men det får bare være.

Skrevet

Er så utrolig mye hysteri. Blir svett.

Skrevet

Det er helt unødvendig å benytte hersketeknikker...

Særlig siden du tydeligvis ikke har lest hele innlegget mitt.

Jeg skriver at varmen fordeles i maten over tid, ELLER hvis du rører.

Problemet er ikke skolding av barnet når det blir servert mat eller melk, ihvertfall sjelden her i Norge, der vi vet at man må riste melken/røre i maten.

Problemet er punktvarmingen av maten.

Ryker det av maten når du tar den ut av mikroen? Da har du vanndamp. Vann går fra flytende til damp ved 100 grader celsius... Hele tallerkenen er ikke kokt, men i punkter i maten/melken har det skjedd en faseovergang.

Man trenger heller ikke nå kokepunktet for at f.eks immunstoffer skal bli ødelagt. 60 grader er nok.

Så med mindre du rører kontinuerlig i maten/melken mens den varmes i mikroen, så kan du faktisk ikke være sikker på at varmen fordeles jevnt gjennom hele oppvarmingsprosessen.

Skrevet

Nei, tenk deg noe så grusomt da, jeg tror barna mine kommer til å dø nå. Jeg lager flere flasker mme av gangen, som står i kjøleskapet, jeg varmer melken i micro og jeg koker ikke vannet. Se å ring BV a. Lol.

Skrevet

Kan dere ikke bare koke opp kaldt vann i vannkokeren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...