Gå til innhold

Når er det vanlig at barn snakker "ordentlig"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså...snakke rent? Hvis noen skjønner hva jeg mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig variert det da. Spørs hvor "rent" du mener. Men til skolestart burde språket være på plass.

Skrevet

Fikk svar for det jeg lurte på. Takk skal du ha :)

Skrevet

Min sønn er 2 1/2 og snakker rent, slik at enhver forstår uttalen hans. Det har han førsåvidt gjort i minst et halvt år. Setningene er lange, opptil 15 ord, med innskutte setninger og komma. (Høres corny ut å beskrive språket til en 2-åring slik, men sånn er det!)

Det skal sies at vi er opptatt av språk i vår familie, leke-øver mye på ord og uttale, og han er i seg selv tidlig ute.

Skrevet

Det blir vel forventa at barnet skal kunne gjere seg forstått for kven som helst (altså ikkje ha behov for å bruke foreldre/andre som kjenner barnet godt som "tolk") i 4-årsalderen. I alle fall vil helsesøster på 4-årskontrollen i hovudsak henvende seg til barnet og ha dialog med det, ikkje med foreldra.

Guten vår var/er tidleg med språket og snakka reint og med kompliserte setningar/tema ved ca 3 år. Lillesøster er ikkje like kjapp, no ved 2 år har ho akkurat begynt med små setningar (men folk som ikkje kjenner ho like godt som eg gjer spør meg nesten alltid om kva ho seier for det er ikkje like forståeleg alltid) :o)

Skrevet

Med unntak av problemer med uttale av feks R, så har vel de fleste et ganske rent språk i 3-4 års alderen vil jeg tro.

Skrevet

Det er vel veldig forskjellig i fra barn til barn som med alt annet. Men fra skolealder bør vel barna få logopedhjelp om de ikke snakker "rent".

Min eldste jente snakket "rent" da hun var 2 1/2 år, mellomgutten min sa ikke annet enn mamma og pappa frem til han var nesten tre år. Han hadde problemer med hørselen og var bortimot døv fram til han var vel 2 1/2 år. Fikk logoped hjelp siste året i barnehagen og snakket "rent" i løpet av første klasse.

Skrevet

Her svarer som vanlig de som har barn som er tidlig ute (eller døve barn da). Så her kommer jeg med et NORMALT barn. Gutten min er snart 2 1/2 år, og snakker sånn at vi foreldrene og besteforeldrene skjønner det. Han kan ikke uttale s og f. Han ligger helt normalt an, og hermer etter alle nye ord han hører.

Skrevet

2-4 år vil jeg si :) har selv nieser som har pratet helt rent fra de var 2,5 år. Utrolig hvor for det går fra de kan si helt enkle ord, til en kan føre en normal samtale med barnet:) gleder meg til datteren min begynner å prate :)

Skrevet

Normalen er ganske brei, vi reagere ikke før ungene er borti fire i bhg i forhold til uttale. Før det er vi mest opptatt av språkforståelsen, R og s er det normaly og ikke ha ren før i sju årsalderen. Men det kommer ann på hvilke lyder og oppsettet av de lydene de kan

Skrevet

Har en stesønn på 9, han sier; "bettemor", og kan ellers IKKE snakke rent. Etter min mening, feiler det han noe, men når biomor mener han er "flinkest" i klassen, så hjelper det lite. Gutten trenger ekstra oppfølging, ikke en mamma som synes det er pinlig, og derfor kaller han flinkest. Patetisk.

Skrevet

Jeg vil si mellom 2 og 4 år jeg, selvfølgelig individuelle forskjeller på dette også..

Minstejenta mi på 9 mnd bare babler enda, men de tre andre har vært ganske forskjellige. Eldste hadde bare enkeltord og korte setninger på to-tre ord da han var 2 år, mens yngstejenta pratet i lange setninger med et imponerende ordforråd, sang og telte da hun var 2 år. Ungene er forskjellige!

På helsestasjonen sjekker de språkutviklingen på 4 års kontrollen. Om de mener barnet henger etter normal utvikling blir de sjekket igjen ved 5 års alderen for å se om det trenger hjelp av logoped før skolestart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...