Gå til innhold

Glutenfri julebakst - råd ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bhg skal bake pepperkaker - kakemenn - lussekatter i ukene som kommer og vi skal selvfølgelig bake litt her hjemme også.

Bytter dere bare ut hvetemel med glutenfritt og i så fall hvilken. Synes det er så mange glutenfrie melsorter/pakker å velge mellom.

Hva er forresten forskjellen på jyttemel - jyttemel teff - jyttemel fibra, har de forskjellige egenskaper?

Kom gjerne med noen gode oppskrifter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke noen konkrete tips, men jeg leste her inne i går at norsk ukeblad kommer med et bilag på mandag med masse oppskrifter rettet mot barn med allergier. Tenkte å kjøpe det selv, siden niesa mi har melkeallergi:)

Skrevet

Tusen takk for tipset :) Her har eldstemann melkeallergi, samt at vi prøver ut glutenfri kost pga mistanke om cøliaki.

Skrevet

Dytter

Skrevet

Pepperkakerdeig kan dere få kjøpt ferdig i frysedisken i de større dagligvarebutikkene. Avlang hvit plastpakke med litt rødt på :o)

Har sett den på Maxi og Safari, men tipper Obs, Meny og Ultra har den.

Oppskrifter på resten kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med da jeg ikke har bakt dette enda.

Oppskrifter som er som rører er bare å bytte ut det vanlige melet med glutenfritt, men gjærdeig er et kapittel for seg selv.

Tilsett iallfall FiberHusk (får det i noen dagligvare men ellers har helsekosten) og ha i en del olje hvis du prøver.

Jyttemel er en av mange typer mel som brukes i glutenfri baking. Den blå posen er den vanligste. Nøyaktige egenskaper kan jeg ikke si, men oppskifter inneholder som regel 50 - 70 gram av dette, samtidig at det er det mel som egner seg best til utbaking.

Av de andre melsortene smaker ikke Toro sitt godt, Semper er best til baking og Finax er best til rører.

Men må bare spørre. Det er vel i samarbeid med lege dere prøver ut glutenfri kost? For ellers skal en ALDRI gjøre dette uten at de rette prøvene er tatt først.

Skrevet

Hei, nei bytter ikje ut hvetemel med gluten fritt mel. I fjor kjøpte jeg gluten fri pepperkake deig på helse kost butikk og barna syns kakene ble kjempe gode. anbefales.... Ellers så kjøper jeg de melblandingene de har på obs og så bruker jeg oppskrifter på pakkene.

Skrevet

Du finner kanskje ferdig glutenfri pepperkakedeig i store dagligvarebutikker. Hvis ikkke, så har jeg en knallgod, alle her foretrekker de glutenfrie foran "vanlige" pepperkaker. Jeg kan evt sende deg oppskrifta på pm.

GF kakemenn bakte vi i fjor, de ble veldig gode, men akkurat nå finner jeg ikke oppskrifta...

Lussekatter er gjærdeig, og glutenfri gjærdeig er et kapittel for seg.

Du har fått mange gode råd allerede...

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips :) Det var gjærbaksten jeg lurte på ift meltype, men skrev det ikke tydelig nok.

Tar gjerne imot oppskrift på pm :)

Vi har kuttet ut gluten i samråd med ernæringsfysiologen på barneavdelingen. Venter på å komme inn på Voksentoppen til videre utredning. Symptomene er der ved inntak av gluten (samme som ved melkeallergien) men slår ikke ut på noen prøver.

Skrevet

Utredning for glutenfri kost??? Det tas en blodprøve for å konstantere Cøliaki, deretter gastroskopi.

Melkeallergi er jo ofte et resultat av at cøliakien er ubehandlet.

Vet at det ligger endel oppskrifter på julebakst på Rana Cøliaki forening sin nettside.

Gjærbakst er vannskelig men fikk et lite tips når man skal bake ut er å bruke isskje med litt olje på for å forme rundstykker og boller.

Etter en lengre diskusjon med ernæringsfysiologen, har jeg gått mye bort fra brødmat siden den glutenfrie baksten inneholder lite næring.

Skrevet

Det glemte jeg....Gjøvik bakeri selger endel lefser-lomper og tortilla...bestilles på nett og sendes i posten

Skrevet

Har du nettadressen til det?

Dette er produkter vi savner stort til guttungen, men har bare funnet de i butikk på østlandet.

Skrevet

Tusen takk. Nå vet jeg om en gutt som blir glad :o)

Så da også at det faktisk er butikker i nærheten som selger. Men kanskje det uansett er bedre å bestille over nett, få de ferske og fryse de selv. Framfor å kjøpe frosne som tiner på veien hjem og så fryse de igjen.....

Skrevet

Det vet jeg. Vi har tatt det som er av prøver uten at det har gitt utslag. Avventer svar på den siste prøven om hva slags vevstype han har. Gastroskopi har han ikke tatt. Ettersom gluten er fjernet fra kosten (etter råd fra ernæringsfysiologen) har de ikke lyst til å utsette han for en gastroskopi. Da må vi provosere i 2-4 uker med gluten og han blir veldig syk. (Oppkast, magesmerter, luftveisinfeksjoner, spisevegring, slapphet)

Spiser brød i bhg, men her hjemme får han mer proteinrik mat.

Har prøvd med olje til gjærbaksten og det har gått bra. Men baksten blir desverre litt tung og lite luftig.

Lomper og tortilla skal prøves, tusen takk. Er nok en som blir glad da :)

Skrevet

Ærlig talt, det er da ikke noe problem å bytte til glutenfri kost uten lege til å godkjenne dette!

Om jeg trodde jenta hadde glutenallergi hadde jeg satt henne på diett med en gang - faktisk ikke vanskelig å ha et kosthold som er mye sunnere og bedre i smak uten gluten!

Men greit å ta tester til legen for å sjekke om de finner ut om cøliaki er problemet. Om det er cøliaki er jo det temmelig viktig å få vite om det!

Kan jo også være intoleranse for hvetemel eller andre melsorter - isåfall ikke gluten som er problemet. Dette finner du ut med å kutte ut gluten i to-tre uker, og så gi barnet noe med spelt. (mer gluten enn hvetemel).

Dette kan legen teste for - men ikke alltid disse testene er helt korrekte desverre. Så ved intoleranse kan det være litt prøve og feile hjeme som er taktikken. Ved allergi er det ikke spesielt å prøve å feile....

Skrevet

Vi var på Gastroskopi for et år siden han fikk full narkose, jeg tror NAV forlanger det for og få utbetalt stønaden på ca 1700 pr mnd....Men skjønner jo at du ikke vil utsette han får det:))

Meld deg inn i Cøliaki foreningen, der får man kontakt med lokallaget de har ulike aktiviteter som bakekurs, samlinger osv. der får man mange tips og råd.

Skrevet

Og.....hvis du tar kontakt med Toro får du en full oversikt over hva de enkelte varene inneholder og du får med et oppskriftshefte:)

www.toro.no

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg skulle også veldig gjerne hatt den oppskriften på de knallgode pepperkakene!! Da blir det en god jul her på alle måter :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...