Gå til innhold

Hvorfor stiller ikke pressen dette spørsmålet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange yngre mennesker med underliggende sykdommer dør av vanlig sesonginfluensa?

Hvis rundt 1500 dør av vanlig sesonginfluensa, og ca 3 prosent av disse ikke er gamle som ligger for døden likevel osv, så utgjør jo det en del folk. Hvilken aldersgruppe er disse normalt i, hva er sykdomsbildet, osv.

At SI for det meste rammer unge mennesker, kommer jo av at de fleste av oss ikke er immune mot dette viruset, i motsetning til folk over 65 som har vært utsatt for lignende virus før.

Ergo er det en større prosentandel yngre mennesker som dør av dette viruset enn eldre, men større prosentandel betyr ikke nødvendigvis flere mennesker?

Altså: 3 høres lite ut i seg selv, men tre prosent av 1500 er ikke lite. Nå er prosentandelen yngre atskillig høyere, men det er færre som dør.

Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

WOW!

Jeg skal foreslå at du nomineres til Nobelprisen i medisin!

Skrevet

Hehe, jeg spiser i meg sarkasmen din, og skjønner jo at spørsmålet kan virke banalt. Men ærlig talt tror jeg muligens svaret kunne roet nervene til mange her inne.

Foreløpig virker jo alt helt ute av proposjon, og folk tror nærmes de kan krepere any time fordi det er erklært pandemi.

Skrevet

Fordi vanlig influensa har mistet nyhetsverdien, svineinfluensa derimot selger jo som 'hakka møkk'...

Skrevet

De regner med at ca 700 000 har hatt svineinfluensaen i Norge til nå. 23 er døde, og bare 2(?) har vært "friske" utfra det vi vet.

Dette er jo promiller det er snakk om.

Det er faktisk en av 10(altså 10%) av de som dør ved vanlig influensa som er under 65 år. Det vil si 100-150 personer årlig, sånn gjennomsnitlig.

Skrevet

jeg er helt enig med deg HI. Skulle gjerne sett noe statistikk på dette, men hvor F....finner man det?

Skrevet

Luer på dette jeg også. Det enkle spørsmålet er om det er flere yngre som dør av SI (i antall, ikke prosent) enn av vanlig sesonginfluensa. Har heller ikke sett dette spørsmålet i media.

Får jo inntrykk av at svineviruset står som en skarpskytter og sikter inn unge mennesker. Mens realiteten kanskje er at den treffer færre (snakker alvorlighetsgrad). I antall.

Skrevet

Vaksinen ble innkjøpt på grunn av spådommer om at det kom til å bli 13000 døde i Norge. Dette trodde man i april.

Etter at sesongen er over, kommer de sikkert til å si at de har reddet 20.000 mennesker med vaksinering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...