Gå til innhold

Årsak til gjeldsproblemer:

Anbefalte innlegg

Skrevet

En vanlig husholdning på 4 sine faste utgifter per mnd:

Ting en MÅ ha, som er svært faste uten rom for sparing:

Faste utgifter forbundet med eiendom: 1000,-

Strøm: 2000,-

Forsikringer på hus og to biler : 1000,-

Årsavgifter: 800,-

To barn i barnehage: 4400,-

Boutgifter: 7000,- til 10000,-

Gjerne et billån på 2000,-

Faste utgifter de fleste har:

Fasttelefon og internet: 600,-

Tv lisens og Digital TV: 800,-

Mobiltelefoner: 800,-

Må ha utgifter:

Klær og mat: 8000,-

Transport utgifter, bensin og bompenger: 3000,-

Sleng på vedlikehold av to biler, samt bolig, på 1500,- i gjennomsnitt, og en beskriver et temmelig nøkternt liv, og det koster 36.000,- per måned.

Skal en da ha litt, en ferie, en flatskjerm, ikke noe luksus, bare slikt alle har, da kan de fleste vippe lett over på feil side. Det er faktisk et temmelig stramt budsjett å holde fire stykker på 8000,- i måneden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ikke ha internett. Man må heller ikke ha både fasttelefon og mobil.

En bil holder. Den andre kan benytte kollektivtransport. Og man kan spare mye på å bytte strømleverandør og forsikring. En må heller ikke ha ferie, flatskjerm og slik luksus om man har dårlig råd.

Skrevet

Man må vel ikke strengt tatt ha to biler?

Riks-tv får og lisens 500,-

Skrevet

ehhh hvor bor dere som mener at man ikke MÅ ha 2 biler? Ikke alle bor på steder med bra kollektiv tilbud.

Skrevet

Er 2000kr til strøm hver måned? 24000 i året?

Faste utgifter forbundet med eindom er det renovasjon, vann og skatter?

Forøvrig så er 8000 for mobil dyrt, det er mulig å ha et kontatkort og være selktiv på bruken. Fasttelefon er heller ikke nødvendig, også urimlig med 600kr i måneden, ved siden av mobilbruken.

Skrevet

Vi MÅ ha 2 biler. Her er ikke kollektiv transport. Bensinutgiftene blir også deretter.

De faste avgiftene på hus og eiendom er omtrent det dobbelte av det du regner med.

Forsikring på bil og hus er også over det dobbelte av det du skriver. (Ja vi har hentet inn tilbud fra forskjellige selskaper).

Skrevet

Har man dårlig råd kan man ikke bo i enebolig og ha to biler.

De ferreste har fastelefon i tilegg til mobil og det kan man i allefall ikke ha om man har dårlig råd.

Har man dårlig råd kan man ikke ha internett og digital tv. Da får det holde mer rikstv.

Man kan heller ikke bruke mer enn 3500-4000 kr i mat imnd.

Klær må man kjøpe på salg eller arve untatt sko og da kan man ikke forvente å kunne kjøpe viking gore tec men helles satse på friends skoene fra coop til ungene.

Bor man i en leilighet trenger man ikke mer enn ca. 1000 kr i strøm.

Og man kan ikke kjøpe en bli der billånet blir på 2000 kr i mnd(noe som tilsvarer en bil til 140 000 kr). Da må man kjøpe en til ca. 60 000 kr.

Man ken heller ikke ringe for 800 kr i mnd. Jeg bruker ca. 114 kr i mnd.

Har man ikke penger kan man ikke bruke mer enn man har og må leve deretter.

Feriene tilbringer man hjemme eller hos slektninger.

Skrevet

Jeg er klar over at dette ikke er ting man MÅ ha, men jeg er også klar over at dette er ting de fleste har. Vi bruker ikke åtte hundre på mobil i måneden, vi har også gratis TV, og for den saks skyld så har vi også inn mere enn 36.000,-

Jeg bare sier at et vanlig liv er dyrt. Veldig dyrt. Noen har jo bare et barn, og andre har tre, noen har også fire. Noen lever i nyfamilier og betaler barenbidrag på toppen av alt dette, og mange har mer i inntekt og andre har mindre.

Det var bare et eksempel på at et vanlig liv er dyrt! Tenk på alle tingene som ikke er med i dette budsjettet. :-)

Skrevet

Selv har vi ikke billån, heller ingenting kjøpt på avbetaling, vi har ikke forbrukslån og ikke kredittkort som vi bruker.

Men vi hadde ikke hatt råd til det heller!

Skrevet

Man lever etter evne og så sparer man der man kan.

Hilsen ei som kuttet ut tv`n fordi hun ikke hadde råd. Det er ingen som MÅ ha tv

Skrevet

Mye man kan spare på der vi har ikke mer en 2600 kr i strøm i kvartalet og ikke mer enn 400 kr i mobil har ikke fasttelefon bare ett bil lån men to biler. bruker ikke mer enn en 6000 kr i mat og bensin, Vi har utbetalt 36000 i mnd til sammen og synes vi har god råd.

Skrevet

Hehe!! Jeg er aleneforsørger og har faste utgifter på 31 000 i mnd. Dette er bare hus, strøm telefon osv.,

Da har jeg 12 000 igjen til mat og klær og diverse uforutsette utgifter som fartsbøter osv!!

Skrevet

Jeg har forresten utbetalt 51 500 i mnd!!

Skrevet

Alene, så d blir bra når jeg får ny partber!! hehe ....

Skrevet

Flott at du tjener bra, men du bor deg jo nesten ihjel!

Tror heller jeg ville ha spart intensivt og fått mindre bøter jeg..

Skrevet

Jeg bor på "bygda 15-20 min unna kristiansund sentrum. Vi er "avhengig" av to biler. Men vi kunne fint ha klart oss med 1. Det går busser på bygda også, hvertfall her =)

Nå er vi heldigvis så heldige at mannen får bruke bilene på jobb. Så har nett solgt bil nr 2. Skal bli deilig å spare alle de tusen lappene i året.

Skrevet

Merkelig tråd du rotet deg inn på for å skryte av nettolønnen din på?

Tjener du såpass og har gjeldsproblemer må du søke hjelp :S

Selv tror jeg det var et behov for selvhevdelse ovenfor de som ikke har såpass. Ingen pen tanke.

Skrevet

Vi hadde ikke verken internet, mobil, vanlig telefon eller TV i begynnelsen av vårt ekteskap, eksen min og jeg.

Og det var fordi det ikke var normalt enda. Med internet og mobil, altså.

Men sparte mye på det, da. ;-p

Jeg kan fint leve uten både TV og mobil forresten! Det samme gjelder turer til frisør, abbonement på blader og aviser samt en del ekstra utgifter når det gjelder bil, hvis jeg bodde nærmere sentrum.

Skrevet

Men da er det jo fint at vi får inn 60 000kr i mnd da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...