amy_de Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 I barnehagen hos oss har de fått beskjed av bydelsoverlegen at de ikke har lov å gi medisiner til barna. Gjelder dette over alt? Hva gjør dere i så fall ved f.eks øyekatarr da de fort trenger øyedråper hver 2. 3. eller 4. time i en uke? Holder barna hjemme eller dropper å gi medisin til alle tidene?
Pysjen Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 I barnehagen jeg har barna gir de medisiner. Må fylle ut ei lita papirmølle for hver medisin. Høres rart ut at de ikke får gi medisiner. Hva feks om et astmabarn får anfall i barnehagen da??!!
amy_de Skrevet 20. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2009 De har lov for kroniske lidelser og akutte tilfeller som astma og f.eks allergikere med adrenalinsprøyter.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 Vi har også fått beskjed om dette i vår barnehage. Tror vel egentlig det kommer litt an på hva slags medisin det gjelder, for de vil ikke ha et så stort ansvar.
kristanna Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 De har gitt dråper fra legen ved øyekatarr i bhg her. Måtte ikke skrive papirer eller noe slikt.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 20. november 2009 #6 Skrevet 20. november 2009 Det må jo være eventuelt en vedtekt som gjelder? Kan aldri tenke meg at en lov regulerer det. Synes det er helt utrolig rart at medisinering i bhg er basert på frivillighet.
Bettybu Skrevet 20. november 2009 #7 Skrevet 20. november 2009 Astma og mot nøtteallergi( kan være livstruende) gir vi i allefall. Men paracet får vi visst ikke lov til.... Selv om jeg har vært bort i en med feberkramper(var det det?) Der skulle vi gi febernedsettende med en gang, fordi feberen ikke skulle gå for fort opp... Og unngå .... Det kan jo ta litt tid før forelder kan hente... Det barnet hadde også egen måler, til rumpebruk..for å få helt rett temp... Avog til kan det jo være viktig med febernedsettende FORT!!??
amy_de Skrevet 20. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. november 2009 I vår bhg har de iallefall fått beskjed om at de ikke får gi noen ting, så jeg har hatt redusert hjemmekontor da jenta har vært fire timer i barnehagen hver dag etter de to dagene hun skulle ha dråper annahver time. Da var hun hjemme. Er bydelen som har bestemt her, kanskje opp til hver enkelt bydel/kommune?
Maia&Mathias <3 Skrevet 20. november 2009 #9 Skrevet 20. november 2009 Du som foresatt må gi skriftlig tillatelse til at de i barnehagen skal få lov å gi medisiner til barnet ditt. Sånn er d ihvertfall i den barnehagen jeg jobbet i.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 20. november 2009 #10 Skrevet 20. november 2009 Så kronisk syke barn kan faktisk ikke gå i bhg i din kommune da? Igjen synes jeg det er helt feil at dette er basert på frivillighet.
amy_de Skrevet 20. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 20. november 2009 LOTP: som jeg skriver over, de har lov å gi medisin ved kronisk sykdom og til barn som kan få akutte allergianfall ol, men ikke type øyedråper, antibiotika, hostesaft etc Enig i at det er rart det ikke er en felles regel for alle barnehager.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 20. november 2009 #12 Skrevet 20. november 2009 Ja de har lov, MEN det er basert på frivillighet og det synes jeg er helt feil. Hvis en bhg ansatt ikke vil medisinere et barn så er det ingen som kan "tvinge" h*n til det. Synes dette er en såpass viktig sak som burde vært regulert på en eller annen måte.
Surfinia Skrevet 20. november 2009 #13 Skrevet 20. november 2009 Problemet er vel at barnehagepersonalet ikke har noen utdanning som tilsier noen som helst kunnskap om medisiner. Og det er jo faktisk ikke alle medisiner som er like enkle og gi på rett måte. Da vil de vel ha samme regler for alle slags medisiner i steden for at hver enkelt ansatt skal vurdere selv om de har nødvendig kompetanse, og føle seg presset til å si ja. Det er jo et tankekors at en sykepleierstudent som f.eks. er ferdig utdannet om 2 uker (og da har en del kunnskap om medisinering) ikke har lov å gi en eneste medisin uten tilsyn av autorisert sykepleier, mens barnehageansatt, og lærere for den saks skyld, kan gi nesten hva som helst uten noe opplæring. Jeg skjønner jo at en person helt uten kunnskaper om f.eks. diabetes ikke føler seg kompentet og komfortabel med ansvaret for et lite barn med veldig ustabil diabetes. Men jeg har slettes ikke noe godt svar på hvordan dette burde løses...... Vanskelig sak!
§iris§ Skrevet 20. november 2009 #14 Skrevet 20. november 2009 nei sånn er det ikke på vår barnehage.. har aldri skrevet på noen papir heller.. men legen her gir en annen øyekattar medisin som skal bare gies 2 ganger om dagen kan være derfor han gjør sånt.. vet ikke.. men dem har gitt asma medisiner og hostesaft da..
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 20. november 2009 #15 Skrevet 20. november 2009 Jenta mi har fått øyedråper ved katarr, men da måtte jeg skrive en slags fullmakt (i mangel på det papiret jeg egentlig skulle fylle ut), inkl når disse skulle gis i løpet av dagen og hvor lenge.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 20. november 2009 #16 Skrevet 20. november 2009 Jeg også skjønner at det ikke er enkelt, men de må jo få opplæring. Bhg er jo ingen plikt, men man har f.eks skoleplikt og lærere har heller ingen plikt til å medisinere. Ikke alle 6 åringer som kan medisinere seg selv. Diabetes f.eks er jo ikke lenger en uvanlig sykdom blandt barn så kommunene burde absolutt ha klarer rutiner og retningslinjer når det gjelder medisinering i bhg og skole.
amy_de Skrevet 20. november 2009 Forfatter #17 Skrevet 20. november 2009 Surfinia: Helt enig, det er en vanskelig sak. De er jo ikke kvalifisert til å gi medisiner i bhg, men jeg synes det er rart at det er så forskjellig rutine på det rundt om. Dette burde det da være en standard på. Var ikke ment som kritikk til personalet fra min side, skjønner godt at de følger opp kommunelegens ordre. Sykedagene flyr imidlertid fort om man må være borte opp mot en uke med øyekatarr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå