Gå til innhold

Styrtfødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør at de gir den beskrivelsen egentlig ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en bestemt definisjon på en "styrtfødsel". Man sier at det er normalt for en som føder første gang at fødselen tar ca 10 timer. For en fleregangs sier vi at en fødsel er normal når den tar ca 8 timer. Dvs fra riene er regelmessige til barnet er ute. Det som kan betegne en styrtfødsel er når man som kvinne ikke kan klare å ta tiden mellom riene før barnet er ute. Det kan være fra 1-3 timer. Kroppen får ikke tid til å "summe" seg, riene kommer i et sett.

Det er ingen medisinsk betegnelse på styrtfødsel.

Skrevet

Var annengangs, og fikk nylig vite fra legen min at det hadde vært styrtfødsel. Gikk jo raskt da, fikk skikkelige pressrier og da tok det et sted mellom 30 og 40 minutter til barnet var ute.

Skrevet

Er vel delte meninger om dette. Jeg har hatt to stykker ifølge jm.

Min andre fødsel tok 1 time 45 minutt fra jeg kjente første "murring". Ikke regelmessig.

Da jeg skulle ha nummer 3 våknet jeg presis klokken 07.00. 08.50 var prinsen min født. Intenst og vondt!

Skrevet

Ja, ble bare litt overrasket da legen sa dette til meg. Var jo klar over at det gikk raskt, så raskt at jeg ikke fikk smertelindrende.. Vonde som f... de riene !!

Skrevet

Hadde også styrtfødsel... Hos meg begynte aldri disse murringene som alle snakker om. Jeg fikk PANG vonde rier som man ikke kunne ta tiden mellom. Var DRIT vondt, men vel verdt det. jegfølte meg faktisk kjempe sprek og stolt i etterkant. Hos meg tok det knappe 3 timer fra første rie, til lille jenta mi var ute... fikk aldri tid til smertestilling, og var på fødestua i under en time, hvor 18 minutter ble brukt til å presse.

Skrevet

Jeg har brukt 8 timer tilsammen på mine 3 fødsler. (fra første ri)

På de to siste brukte jeg henholdsvis 1 1/2 t og 50 min. Fikk da høre at det var styrtfødsler.

Skrevet

Min fødsel er i alle fall styrtfødsel og ingen tvil om det: fra jeg kjente noe til jenta var ute tok det 35 minutt. Rakk ikke fødestua! (ei heller smertestillende så klart).. Synes ikke 3 timer kvalifiserer til styrtfødsel, men egentlig spiller det vel egentlig ikke noen rolle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...