Gå til innhold

Dere som kan dette med virus og mutasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

(altså jeg spør de som kan og ikke de som tror)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også kommer spørsmålet :o)

Hvorfor muterer virus? Er det noen grunn til å tror at det er mindre fare for mutasjon fordi man vaksinerer seg?

I mitt hodet har det vært logisk at virus muterer da det møter på motstand, altså vaksinerte og immune. Er min tankegang helt feil?

Skrevet

I følge de som går ut med denne saken, så har det muterte viruset vært her like lenge som det ikke-muterte viruset. Altså før vaksinen kom. Så at viruset har mutert har sannsynligvis liten sammenheng med vaksinen.

Spanskesyken (for nærmere 100 år siden) var også et mutert virus som rammet hardt, og da fantes det i hvertfall ikke vaksiner.

Skrevet

Men hvabetyr det? At mutasjoner er tilfeldige og ikke avhengig av hva vi gjør?

Skrevet

Det jeg har lært om mutasjoner er at de oppstår tilfeldig.

Skrevet

Men en mutasjon kan også oppstå pga påvirkning fra omgivelsene. Det er flere typer mutasjoner.

Skrevet

Mutasjoner skjer hele tiden, hos oss, bakterier, virus etc etc. Hver gang en celle deler seg så kommer det gjerne spontane mutasjoner i vårt DNA. Det er reperasjonskontroller i vårt DNA som retter opp disse mutasjonene. Noen ganger blir de ikke oppdaget og vi har en mutasjon i DNA'et i en celle som da får mulighet til å formere seg videre (f.eks kreft skjer ved en mutasjon som ikke blir reparert).

Når viruset sprøyter inn sitt DNA i våre celler for replikasjon (virus er avhengig av vertscelle for å replikere seg) skal det da dannes mange nye virus inni våre celler. Tilfeldige mutasjoner kan skje, og de er helt tilfeldige.

'

Altså et virus muteter ikke med viten, men det er tilfeldige mutasjoner som kan fremme utviklingen til viruset. Derfor forblir mutasjonen istedenfor at de muterte virusene dør. Blir som en tilfeldig mutasjon av f-eks en mus som da gjør den hvit. Hvis den da bor i snødekte strøk så vil den overleve og mutasjonen har vært hensiktmessig for musen da rovdyr ikke kan se den, mens hvis det skjer i andre omgivelser vil den bli veldsig synlig for rovdyr og dermed spist opp, og den versjonen av musen (altså hvit) overlever ikke. Derfor vil spontane mutasjoner som overlever alltid være hensiktsmessige for organismen det skjer med.

En mutasjon skjer i en vertcelle (i menneskeceller den har infisert) og vil skje helt spontant. Det har vi ingen kontroll over, og man trenger kun 1 smittet person så kan det mutere, siden det eneste som trengs er DNA replikasjon.

Vaksinasjon vil ikke stoppe at virus muterer seg, men kanskje sannsynligheten vil reduseres noe da færre er smittet. Men ikke nødvendigvis...

For at din teori skal stemme så må en mutasjon være en bevisst handling fra et virus,. Men det er det ikke. Men virus og bakterier har jo en fantastisk evne til å tilpasse seg miljø. Det finnes til og med bakterier som kan leve i eksrem varme i vulkaner. Så der har det skjedd en mutasjon som gjør at noen tilfeldigvis overlever varmen, og derfor lever kun de bakteriene videre. Så hvis alle hadde vaksinert seg og det hadde skjedd en mutasjon som gjorde at effekten av vaksinen ikke hjalp så ville vi kun sett det muterte viruset i befolkningen. Men når ikke alle vaksinerer seg så vil også nåværende virus overleve og en eventuell mutasjon vil også være en del av befolkningen.

Dette ble langt og sikkert ikke så bra forklart, men jeg sitter her alene med 2 små barn som maser,, :-)

Skrevet

I mennesker så vil røyking, alkohol, gifter, etc etc etc skape mutasjoner. Altså ytre påvirkning. Derfor røyking kan skape kreft osv da kreft starter med en mutert celle,

Skrevet

Jeg kan forklare utifra min kunnskap basert på interesse. :-)

Et virus muterer gjerne dersom det IKKE får motstand - altså det motsatte av hva jeg tror du mener.

Det er derfor massevaksinering er den mest effektive måten å forsøke og hindre mutasjon på. Hvis sykdommen blir utryddet, vil ikke viruset kunne boltre seg fritt.

I motsatt fall, hvis viruset smitter stadig flere, og blomstrer i vei, vil det utvikle seg (mutere) i flere retninger. Og da er man selvfølgelig redd for "farligere" varianter.

Det man foreløpig ser av svineinfluensaviruset, har det mutert til en variant som ikke smitter like lett, men som kan gi alvorligere grad av sykdom.

Skrevet

solstråle69,

jeg er enig med deg at massevaksinering er den beste måten å utrydde et virus på, og at det da ikke vil få mutert. Problemet her derimot er at verken en gjennomgått sykdom eller en vaksinasjon gir fullstendig immunitet mot dette viruset og derfor vil det igjen ikke utryddes ved vaksine.

Motstand har ingenting med mutasjoner å gjøre - de er kun tilfeldige men gir positiv effekt for viruset hvis mutasjonen gjør at det overlever vanskelige miljø..

Skrevet

Med "motstand" mente jeg i denne sammenheng, for å forklare på en enkel måte, at vaksinasjon gir "motstand" mot sykdommen. Blir viruset begrenset/utryddet - vil det hindre mutasjon.

Mulig vaksinen ikke gir 100% beskyttelse, det har jeg ikke satt meg inn i - men god virkning skal den jo ha.

Skrevet

Hvor får dere info om at vaksinen kun gir 70% beskyttelse? På www.pandemi.no står dette:

"Etter en dose får over 95 prosent av de vaksinerte under 60 år beskyttende nivå av antistoffer mot influensa. Hos eldre er effekten litt dårligere, men også blant dem får nesten 90 prosent beskyttende antistoffer."

Skrevet

Fhi har lenge gått ut med 70%. Det avsnittet du refererer til, har jo ingenting med beskyttelsprosenten hos hver enkelt å gjøre.

De 70% er viktige å få med seg, for mange vaksinerte går rundt i den tro at de ikke kan smitte andre eller smittes selv, og glemmer influensahygienen.

Skrevet

FHI gikk iallefall ut med at det var opptil 70 % effekt av vaksinen..

Jeg skjønte hva du mente med motstand, og svarte deg også deretter. Atså at viruset ikke muterer noe anderledes ved motstand.

Skrevet

På who sine sider står det f.eks at de ikke vet hvor store doser barn mellom 6 mnd og 10 år må ha for å oppnå immunitet......

Skrevet

Ja så da putter vi inn en dose og håper på det beste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...