Gå til innhold

Engangsstønad - når søke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!:)

Jeg skal søke om engangsstønad, men er litt usikker på dette ang. hvor langt på vei man må være for å søke.

Fant dette på NAV sin hjemmeside:

"Når blir pengene utbetalt?

Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker."

Jeg er 26+0 i dag, vil det da si jeg kan søke om den nå?

Eller må man være 26 fullgåtte uker for å søke?

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg :)

Takker så mye :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan vel søke tidligere enn uke 26 men får pengene tidligst uke 26 , jeg anbefaller deg om å søke i god tid, jeg søkte for snart en mnd siden, og ikke noe tegn til penger her... er uke 32 nå, så kunne tenkt meg pengene for å handle inn litt til jul og babyen, så begynner å bli utolmodig, skulle ønske jeg søkte før...

Skrevet

Ja, jeg var nede på NAV for å søke om den på tirsdag (25+4), men da sa dama i skranka at jeg ikke kunne søke før etter uke 26..

Hvis jeg søkte før ville jeg bare få avslag sa ho.. Men står jo svart på hvitt på NAV sin hjemmeside at pengene kan utbetales etter uke 26..

Så blir helt forvirra jeg..

Men fikk med papirene hjem så da skal jeg jammen meg gå å poste de i morgen :)

Skrevet

jeg måtte hvertfall ha at jeg har vært på kontroll etter 26 uke. sånn at man har det på det helseskjemaet liksom :)

Skrevet

NAV skal jo ikke ha noen andre papirer en teminbekreftelse og søknad...Har jo ikke noe med helseskjemaet og gjøre...

Skrevet

terminbekreftelse står i svangerskaps papirene( var de jeg mente, beklager :) )

Skrevet

Kom til å tenke på noe.. Hvis man får engangsstønaden, begynner å handle inn for pengene. Hvis man er så uheldig å mister, må man betale tilbake hele beløpet da?

Skrevet

Kan ikke tenke meg det. Blir jo et ekstremt overgrep mot dem det gjelder - først har de kjøpt dyrt babyutstyr som de ikke trenger, og etterpå må de betale tilbake stønaden... Kan vel ikke fungere sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...