Gå til innhold

Forliggende morkake


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt forliggende morkake som kan si noe om hvodan det gikk? Jeg var på ul i går (12+4) og fikk beskjed at morkaka ligger som en propp nede i mormunnen. Gynekologen sa at sånt ofte flytter seg, men at han ikke var så optimist i forhold til meg... Den lå visstnok godt nedi og jeg har hatt tidligere keisersnitt og da øker sjansen for at den blir der den er. Noe med at den fester seg i arrvev, tror jeg.

 

Har lest litt på nettet om dette og blir litt skremt av alt som står om store blødninger, for tidlig fødsel og kom deg på sykehuset i full fart hvis du begynner å blø... Er ikke redd for nytt keisersnitt, men liker ikke at blødningsfaren er større (og at de noen ganger må fjerne livmoren for å stoppe blødningen).

 

Noen som har opplevd forliggende morkake hele svangerskapet som kan si noe om hvordan det var?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei. Jeg har hatt en morkake som ligger foran, men ikke dekker mormunnen fullstendig. Det kalles placenta previa marginalis i motsetning til dersom den dekker helt som heter placenta previa.Ettersom du kun er i uke 12 så kan det jo være at den trekker seg oppover etterhvert.

 

Jeg fikk mine første blødninger i uke 24 (er nå i uke 34) og har vært innlagt til observasjon ca. fem ganger. Blødningene har vært omtrent som kraftige mensblødninger men uten smerter noe som gjør det litt ubehagelig ettersom man ikke får noe forvarsel for når de kommer.

 

Bor du i nærheten av et sykehus? Selv bor jeg bare 5 min bilkjøring fra Ullevål og har fått helt strålende oppfølging. Såvidt så jeg kan forstå (nå er jeg jo absolutt ikke utdannet innen medisin og det kan variere fra person til person) så går dette helt fint i de aller fleste tilfeller. Barnet har det som regel fint, men det er klart at det er plagsomt for mor som hele tiden går å venter på neste gang man må inn på sykehus. Jeg har også forstått at noen ikke får blødninger i det hele tatt og ikke engang oppdager at morkaken ligger slik før føselen.

 

 

Prøv å holde deg unna den verste skremselsprogagandaen på nett!.Jeg har aldri hørt at man må fjerne livmoren og jeg har gått til spesialister på området i flere uker nå. Dette går nok veldig bra. Det som er bra er jo at du vet årsaken dersom du skulle begynne blø og at du vet at du må kontakte føden dersom det skjer.

 

Babyen i magen min har i allefall hatt det helt fint og ligger faktisk litt over vekstkurven. Det er nok verst for mor.

 

Håper dette går bra. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar :)

Heldigvis har jeg også bare 5 min. til sykehus, så jeg slipper å bli unødvendig innlagt i såfall. Håper jeg er av dem som slipper blødninger - eller i beste fall at den flytter seg! Men som sagt så ikke gynekologen særlig lyst på det siste...

 

Dumt at det er bare skrekkscenariene som ligger ut på nett. Det er jo bare medisinske worst case-beskrivelser... Men godt å høre at det går fint med deg og babyen, til tross for blødninger! Kjedelig som du sier å gå og vente på neste gang, men godt å være i trygge hender.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det ble oppdaget at jeg hadde foranliggende morkake tidlig i svangerskapet, og den rikket seg ikke. Den stengte for TOTALT!! Var ingen mulighet for å føde vaginalt der. Du er jo så tidlig i svangerskapet enda. Som oftest flytter den på seg, så får håpe du er blant dem. Jeg hadde ikke noen blødninger før uke 34 tror jeg det var, så ble jeg innlagt 2 ganger med blødninger. 3.gang ble jeg innlagt med luftambulanse og rett i narkose med hastekeisersnitt for å få ut barnet, blødde kraftig da. Barnet kom da i uke 36. Skulle egentlig ha planlagt keisersnitt uke 37. De siste par ukene skulle jeg bare holde sofaen, men det er jo ikke så lett med et barn til i hus, så sånn sett hadde det nesten vært bedre å bare bli innlagt tidligere. Jeg bor ca. 40 min med bil fra sykehus (8 min med luftambulanse:) Sjansen for at det ender sånn som meg er liten. 2 av 4600 fødsler på Ahus ender slik vært år, så det er altså sjelden. Så ikke ta bekymringene på forskudd. Satser på at den flytter på seg til du skal i gang med fødselen:) Men viktig å være obs på blødninger og legge deg ned med en gang og ringe føden/lege om du begynner å blø.

Lenke til kommentar

Takker igjen for svar! (HI her, aner ikke hvorfor jeg trykket på anonym-knappen i det første innlegget)

 

Jeg var på ultralyd i romjula og heldigvis har morkaka flyttet seg. Den er fortsatt langt nede, men har flyttet seg såpass at jeg ikke må til kontroll-ul. De er i hvertfall sikre på at den ikke har grodd fast i keisersnittarret og regner med at den fortsetter oppover... Jeg ønsker og kommer til å få keisersnitt uansett, men det med blødninger og sykehusinnleggelser hørtes ikke noe særlig ut.

 

Ble bare litt skremt av å få beskjed om å ikke løfte tungt eller ha sex allerede i uke 12. Nå er jeg lettet! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg var igjennom det samme og mistet 2liter blod +,måtte ha blod overføring, hvis du byner å blø så får du sjekk og lunge modning sprøyte til barnet og ikke gjør noe,ingen verdens ting:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg hadde forliggende morkake og fikk kraftige blødninger som stoppet av seg selv i uke 34.5. Ingen fare for ungen, men ble innlagt i frykt for nye blødninger. Keisersnitt i uke 36.

Lenke til kommentar

Jeg har en lignende historie som deg, se anonym, lenger nede.

Kraftig blødninger i uke 34, ble innlagt til observasjon og keisersnitt i uke 36. Total stenging :)

 

Hvorfor ble du ikke innlagt de to første gangene du hadde blødninger?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nettopp kommet ut av sykehuset med "Placenta praevia totalis". Lå til observasjon i 6dg. Lungemodnings sprøyter fikk jeg også. Kom hjem med beskjed om at jeg må holde meg i en radius av 30min fra en kvinneklinikk. Bor ca. 30min fra. Jeg tok det alvorlig men har ikke vært redd da det virker som barnet har det kjempe bra. Er forresten i uke 30. Men, innlegget over som snakker om hastekeisersnitt i uke 36 skremmer meg. Kan det virkelig bli så alvorlig? Har forstått at jeg må ta en dag av gangen, men at det kan ende med slik hastverk hadde jeg ikke forstått. Hjemme nå hadde jeg i går litt "gammelt" tyknet blod som kom etter et vanlig toalettbesøk. Vært bra i dag men det var litt "missfarge" etter gammelt blod i papiret nå i kveld. Blir litt bekymret da jeg også er hjemme alene med to mindreårige barn. Sist våknet jeg til bødning midt på natten. Med avstand og barnepass til de andre tar det nesten 60min før jeg rekker et sykehus... Som nevt over, det dummeste er nok å lese på internett..... Det går nok bra. Må bare tenke positivt og kose seg med sparka fra den lille :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke meningen å komme med så skremmende innlegg...men jeg vil bare si at man skal ta blødningene på alvor, og også ta diagnosen på alvor og forebygge blødninger. Jeg var ikke så flink til å holde roen som jeg skulle, derfor endte det nok som det gjorde med meg.

Lenke til kommentar

Jeg har nå vært innlagt igjen, andre gang denne måneden. Denne gangen randt det rolig men jevnt i noen timer. Ble klargjort med en gang for mulig KS. Faste etc. (er i uke 32). Lungemoding fikk jeg i uke 29. Heldigvis stoppet det og jeg er nå hjemme igjen men baby trygt i magen :) Men det holdt meg til observasjon i flere dager i tilfelle. Ny sjekk på sykehus om en ukes tid. Skal ta det helt med ro fremover....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her må jeg følge med litt.

Jeg er nå i 16+5 (min beregning) og har blødd mer eller mindre siden uke 8. Rundt uke 12 ble det oppdaget at morkaken lå foran.

Forrige uke blødde jeg noe helt vanvittig, store kaker, masse friskt, det rant og rant og jeg måtte gå i skytteltrafikk mellom sofa'n og doen.

Denne uken har jeg vært innlagt på sykehus og har gått på cyklokapron i håp om at blødningene skal avta. De har avtatt noe, men jeg blør fremdeles en god del.

JEg har ingen garantier for hvordan dette skal gå, og jeg er mildt sagt dødsredd. Bebsen har det foreløpig bra, men jeg har mistst mye blod og kan jo ikke leve noe liv med disse blødningene.

 

Er det ingen som har opplevd å begynne å blø så masse så tidlig før? Føler meg som den eneste i verden jeg... :(

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hei tinemor - vet ikke om du er her inne ennå, du skrev om blødning i mai - lurer på hvordan det går med deg...

Fikk kraftig blødning i uke 13, blødde i fire dager, nå er det rosa rester, så jeg håper det roer seg for denne gang i alle fall. Fikk se foster som hadde det bra på ul, og morkake som lå delvis foran mormunn. De håper på at morkaka flytter seg opp og bak, men ble forespeilet mye inn og ut av sykehus dersom dette vedvarer helt ut til et KS. Føler med deg!

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Annonse

På 6.5.2010 den 17.03, tinemor82 skrev:

Her må jeg følge med litt.

Jeg er nå i 16+5 (min beregning) og har blødd mer eller mindre siden uke 8. Rundt uke 12 ble det oppdaget at morkaken lå foran.

Forrige uke blødde jeg noe helt vanvittig, store kaker, masse friskt, det rant og rant og jeg måtte gå i skytteltrafikk mellom sofa'n og doen.

Denne uken har jeg vært innlagt på sykehus og har gått på cyklokapron i håp om at blødningene skal avta. De har avtatt noe, men jeg blør fremdeles en god del.

JEg har ingen garantier for hvordan dette skal gå, og jeg er mildt sagt dødsredd. Bebsen har det foreløpig bra, men jeg har mistst mye blod og kan jo ikke leve noe liv med disse blødningene.

 

Er det ingen som har opplevd å begynne å blø så masse så tidlig før? Føler meg som den eneste i verden jeg... :(

Jeg er sånn nå. Hvordan gikk det med deg?:) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...