Gå til innhold

De første som døde, døde pga mutert H1N1...

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2762323.ece

Jeg har vært nøktern så langt, men dette her liker jeg dårlig.

Og hva hjelper det at syke holder seg hjemme når nære familiemedlemmer blir sent i barnehagen og på arbeid spørr jeg meg?

Holder forøvrig alle 3 ungene hjemme i dag, enda to er vaksinert og friske, men vet jo ikke sikkert om de kan bære med seg smitte så like greit å ikke ta sjanser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva vil vaksinen virke på, det muterte eller det vanlige? Og hvis man har hatt det vanlige SI viruset? Kan man da bli smittet på nytt med det muterte?

jissess hva spørsmål jeg har..........

Skrevet

Vaksinen for det opprinnelige viruset vil ikke hjelpe på en mutert variant.

Skrevet

jo,de mener det vil virke på den også, både vaksinen og tamiflu..

men nå er det så mye som blir sagt,at jeg vet ikke hva en skal tro på jeg..

Skrevet

Ja, det er akkurat det, men jeg vil tro at jo mer det får herje fritt, jo flere har det å mutere i.

Skrevet

Man kan bli forvirret av mindre....ikke moro å tenke på når man trolig har faenskapen i hus også :-(

Jeg må på apoteket for å kjøpe tamiflu etterpå i hvertfall. Så får finne fram håndspriten, dusje og skifte til rent nyvasket tøy like før jeg går ut, begrense spredning hvis jeg selv er bærer i hvertfall. IKke symptomer enda, men det kommer vel trolig i løpet av helga. :-(

Skrevet

Jeg er så glad MANGE har vaksinert seg i denne kommunen! Var lang kø da vi gjorde det i dag.

Skrevet

Vi har hatt svineinfluensa i huset, men bare 1 av 5 familiemedlemmer ble syke.

Her forholdt vi oss som vi gjør ved all annen sydom; prøver å minske direkte kontakt med den som er syke og de andre (men ingen total isolasjon av barna), god håndhygiene (kun vanlig håndvask her), Hvert sitt håndkle selvfølgelig, skifter sengetøy, bytter ut tannbørster osv.

Det at man får influensan i huset betyr jo ikke nødvendigvis at alle blir syke....

Skrevet

Nå står det jo at dette muterte viruset antageligvis ikke har spredd seg videre.. altså ikke sett siden august.

"Og hva hjelper det at syke holder seg hjemme når nære familiemedlemmer blir sent i barnehagen og på arbeid spørr jeg meg?"

Er man ikke syk er man heller ikke smittefarlig. Dermed er det ikke noe problem at friske i en husstand går på jobb/skole/bhg selv om søsken eller foreldre er syke.

Står forøvrig i samme artikkel at de har gjort om "reglene" for hvor hvor lenge man skal være hjemme. 24 timer etter man er frisk er jo mye kortere for de fleste enn 7 dager.

Skrevet

Vi har med to varianter av viruset å gjøre nå, og begge variantene har vært her fra starten.

Den ene varianten er svært smittsom, men ikke spesielt farlig, den andre er sannsynligvis lite smittsom (ifølge fhi), men farligere for folk i risikogruppen.

Dagens nyhet, selv om situasjonen i realiteten ikke er endret. Med andre ord: Chill.

Skrevet

den muterte varianten har jo hele tiden vært her, og ikke mutert her i Norge. Han ene som fikk påvist det blr smittet i utlandet. Altså så er det flere varienter, noe som også er helt naturlig!!!

Man er ikke smittefarlig hvis man selv ikke har symptomer. Altså trenger man ikke å holde seg hjemme selv om noen i familien har influensa. Titeren i kroppen er så lav selv om man har smittet men ikke slått ut enda at det skal nesten være umulig å smitte andre.

Greit at man har respekt for svineriet, men prøv å vær nøktern og les informasjon som kommer grundig istedenfor å lage en hysterisk versjon av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...