Gå til innhold

Forvirret ung mother to be

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nå ikke mer enn 6 uker på vei. men sitter og leser på internett hele tiden. jeg prøver og finne ut av hvordan pengesøtten vil bli for meg og min samboer. Jeg jobber i klesbutikk, og har ca 10 000 i mnd. samboeren min er i rehabiliterings tid (etter sykemelding) og han får 9000 av nav hver mnd. dette er minimalt med penger når et barn skal komme til verden med oss. Min samboer og jeg har snakt mye om hvordan vi skal gjøre det men ingen kommer frem til noe bra. (føler ihvertfall jeg)

Han begynner og jobbe igjen i januar i betongen, deltid. og vi vet ikke hvor mye han kommer til og få i mnd. hvordan er det med nav og slikt? etter vi har fått barn. jeg har termin i juni/juli. ennå usikkert grunnet det er så tidligt ennå. er det noen som kan hjelpe meg?

har prøvd og snakke med nav selv, men forstår lite av det de prøver og fortelle meg i tlf ihvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får foreldrepenger av det du tjener nå og barnetrygd

Skrevet

heihei =) jeg fikk ikke en drit fra nav jeg, når jeg gikk gravid i 8 mnd på skolen, eller etterpå (fikk jo engangsstønad på da 34 000 ) og jeg jobber LITT og får 4000 i mnd mens barnefar jobber i nordsjøen. greit nok, vi har kanskje 24 000 utbetalt og da skal vi betale lån på bil og hus, barnehage, regninger og alt annet som skal betales. vi har regnet på dette og har kommet frem til at vi har 4-6000 kr igjen til mat og andre ting. men vi får nok fortsatt ikke noe fra nav! ikke det at jeg føler vi burde hatt det, men det var det svaret vi fikk ;) håper det går bedre med dere og gratulerer med graviditeten!!! jeg var forresten 16 år når jeg ble gravid, og fikk jenten min når jeg var 17 :)

Skrevet

15.02 her

får selvfølgelig også barnetrygd :)

Skrevet

15:02: Du kan få fødselsstipend eller hva det heter fra lånekassen, og bhg er jo ikke noe å tenke på før du skal ut i jobb/skole igjen, og har dere dårlig økonomi da kan du får noe lavere bhg pris alt ettersom hvor du bor.

HI:

Siden du ikke studerer, så får du jo ikke noe ekstra. Men det du kan gjøre er jo å jobbe så mye som mulig, kanskje en ekstra jobb om du er i form til det, for å sikre høyest mulig utbetaling av foreldrepenger?

Skrevet

jeg har allerede 2 jobber. en i klesbutikk og en i en gavebutikk. jobber hver dag mandag - lørdag. får ikke mer timer enn 5 - 9 timer daglig. kommer ann på hvor mye jeg trengs. vil det ikke bli store summen me foreldrepenger siden jeg har så lite timer?

Skrevet

Foreldrepengene blir regnet ut ifra hva du har tjent de siste månedene før fødsel. Du må ta med deg lønnslipp til Nav, så beregner de dette for deg.

Du kan velge å få 100% lønn i 46 uker, eller 80% av gjennomsnittslønenn din i 56 uker, MINUS 10 uker som går til far.

Du har også krav på barnetrygd som er på en 1000lapp i måneden.

Det er familier som har mindre utbetalt enn dere, det går nok helt fint, en må bare prioritere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...