Gå til innhold

Genetisk tannstilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt bekymret for min datter på snart 3 år. Tennene hennes ser ikke ut, hun har den samme tannstillingen som jeg hadde da jeg var barn. Jeg kunne ikke lukke munnen igjen før jeg gikk på ungdomsskolen, og da hadde jeg hatt tannregulering i fire år. Hun har ikke samme overbittet som meg, men tennene står i samme stilling som mine gjorde, hvis du skjønner. Jeg brukte smokk til jeg var 4 år, så jeg har alltid regnet med at det var grunnen, men kan det være gener? Pleier tannstillingen å forandre seg til neste tannsett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er tannstillingen like genetisk betinget som alt annet på kroppen:) Spørs jo bare om hun har arvet mest av dine eller farens gener. Min mor har overbitt og i tillegg står tennene hennes litt ut, den ene mer enn den andre så det er mellomrom. Jeg har arvet overbittet (1 cm overbitt), men tannstillinga mi var rett, som pappas. Jeg hadde regulering i 2.5 år, slapp å regulere tennenes stilling siedn de ikke var skjeve, måtte bare regulere underkjeven frem og de over litt innover.

Det er vel tilbakevist at smokkbruk har noe med tannstilling å gjøre. Mener det er en myte. Jeg har aldri brukt smokk eller tottet men fikk altså 11 mm overbitt likevel. Får bare se an når hun blir eldre, kan jo hende det blir bedre enn du frykter:) Jeg er litt nervøs for at mine barn skal få samme problem som meg (ble mobbet for kanintenner osv), men det ser heldigvis ut til at jenta mi (eldste) har arvet farens kjevestilling og mine tenner- som i og for seg er fine:) Er litt spent på lillemorog

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...