Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 i år er første julen hvor vi er 3 i familien Vi har begges familie i nærheten, og tenkte derfor å dele opp dagen, slik at vi får feiret litt jul begge steder. Hos mine foreldre kommer mine søsken med sine familier (de bor langt borte, så de skal overnatte der) og hos mannens familie kommer også alle hjem (søskene er ikke gift) + mormor, tanter og onkler,osv. Mannen min har et veldig nært forhold til mormoren sin (som i det siste har vært ganske dårlig), og de er hennes eneste barnebarn. han har "lovet" henne at han skal alltid skal feire jul sammen med henne (det betyr mye for henne og for han). Selvsagt kunne jeg slått i bordet og sagt at vi skulle feiret hele julen hos min familie, men jeg har ikke lyst til det da jeg vet at det betyr mye for dem. Hos mine foreldre er det ikke plass til oss, så vi måtte uansett ha reist hjem på kvelden. Babyen vår er 5 mnd i julen, så julen er jo ikke akkurat noe big deal for han. Og jeg har ikke lyst å stresse den kvelden med å ha en sutrete unge, så vil helst ikke legge han altfor sent. han sover nemlig minimalt på dagtid, men sover heldigvis hele natten når han får sovet i fred. Så vi hadde kommet opp med en "grei løsning" (trodde vi) ved at vi tilbrakte dagen (fra 10 - 17) sammen med min familie, siden begge mine søsken har små unger (rundt året), og tenkte at det er på dagtid at julen er kjekkest med opplagte unger. Deretter tenkte vi å reise ut til mannens familie, hvor babyen får siste måltid, og blir lagt til vanlig leggetid (de har stort hus, så da kan vi sove der). Og så får vi voksne julekvelden i lag til å prate og drikke litt vin og kose oss. dette blir jo da ikke godt tatt imot hos mine foreldre, for de mener at viburde nå ha vært hos dem til 22 -23 (da begynner de å ta kvelden) og så reist hjem til oss selv. I begynnelsen var alt godt, og vi trodde at alle syntes dette var en grei løsning, men får selvsagt høre i ettertid at det nærmest var et sjokk at vi ikke ville feire julekvelden hos dem, osv. Og at mannen min vil feire sammen med sin mormor bare er "rart". Hva syns dere`?
Gjest sug lut Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 Foreldrene dine er egoister. Det lønner seg å ikke fire på noe som helst, siden dette er første jul m barn kan du likegodt sette standarden for deg-selv-som-voksen med en gang, og antyde at det er take it or leave it for dem, etter 17 er dere uansett ikke tilgjengelige. Ps, det kan forventes å ta noen år i verste fall, men er definitivt verd det selv om læringskurven er rimelig flat hos endel i foreldregenerasjonen.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #3 Skrevet 20. november 2009 Jeg synes det er foreldrene dine som er vanskelige! Som du selv sier, har de allerede 2 barnebarn på besøk, mens din svigerfamilie ikke har noen (forstod jeg det rett?) Dere gjør jo virkelig en innsats for at alle skal få være sammen med dere denne dagen. Og det er vel mulighet å komme tilbake en annen dag? Vi får litt av det sammen problemet neste år, når vårt barn skal feire sin første jul. Fordi det kommer en baby til på min samboers side samme år, kommer vi til å ta julen hos mine foreldre - og den andre babyen blir sammen med min samboers foreldre. Det første året er det vel begrenset hvor stor glede de har av hverandre likevel? Synes julaften er blitt så opphauset. Det er vel like viktig at vi er sammen og har det bra de andre 364 dagene i året.. Uansett, gjør det DU er komfortabel med. Ikke hensyn deg i hjel. Du skal også ha en koselig dag Lykke til
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 Jeg syns løsningen dere kom på høres kjempe bra ut. Du skal bare si til foreldrene dine at den løsningen dere har kommet på, passer dere best så den holder dere på. Nå må jo foreldrene dine ta hensyn til andre også, og ikke bare seg og sine.
Tweak Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Jeg synes din løsning høres helt genial ut, slik at dere får en bit av alle og alle får en bit av dere. At mannen din vil feire jul med sin mormor er jo SELVSAGT! Men kanskje han kan snakke med henne og prøve å få til motsatt ordning til neste år? (formiddagen med mormor og kvelden hos din familie?) Si at sånn blir det, og ferdig med det! Det er dine foreldre som er egoistiske her. DU tenker jo både på din familie, mannens familie og mannen din i tillegg til deg selv og babyen deres. Det er så langt fra egoistisk som man kan komme... Håper dere får en koselig jul i år, alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #6 Skrevet 20. november 2009 Fantastisk løsning i grunn, dere er heldige som har begge familier i nærheten. Skjønner ikke at foreldrene dine skal klage på dette, de burde jo sette pris på den tida de faktisk får sammen med dere!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #7 Skrevet 20. november 2009 Når mener foreldrene dine at dere skal være hos hans foreldre?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #8 Skrevet 20. november 2009 Tror foreldrene dine at mannen ikke har familie...?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #9 Skrevet 20. november 2009 Takk for svar alle sammen:) skal prøve å svare på det dere spurte om. aller helst ville mine foreldre at vi skulle være der julaften + 1. juledag, men det blir jo ikke rettferdig overhodet for den andre familien,så det sa vi blankt nei til. Svigerfamilien min er en slik familie som ikke maser på hvor vi skal osv, de blir bare hjertelig glad når vi kommer. Min familie blir aldri "helt" fornøyd (med tanke på andre episoder opp gjennom årene). Og dere kan tro jeg er glad jeg har en så grei svigerfamilie Det kan godt hende vi bytter om feks neste år at vi er dagen hos mannen sin familie, og kvelden hos mine foreldre. men i år tenkte vi at det var best utbytte for alle om vi tok dagen hos mine, siden det er flere barn, og i tillegg så avslutter mine foreldre julekvelden i 22-23 tiden uansett. Mens svigers ikke begynner middagen før i 19-20 tiden og holder på en del lenger da de koser seg med litt vin og sånn utover kvelden (mine er avholds). Det jeg blir mest irritert på her er at alt tilsynelatende er "greit" når vi diskuterer det med mine foreldre, men så kommer de en uke etterpå og sier hvor sjokka de var fordi vi ikke ville feire jul med dem (vi skal jo det, bare ikke hele julen), osv. Dette skjer HVER gang vi diskuterer et eller annet og ja, vi lever livene våres annerledes siden de er konservativ kristne, og ikke vi. Vi er samboere, ikke gift, men barn, osv, så dere kan jo tro det har vært en del episoder opp gjennom. For all del,jeg skjønner at det kanskje erlitt hardt for dem å svelge, men begynner å bli lei etter det samme maset år etter år..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå