Gå til innhold

Hvor hadde dere satt pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet en i familien i sommer :( Arvet 400 000 kr av henne. De har nå stått på en vanlig sparekonto siden jeg fikk de. Har ikke orket å tenke på de engang. Men nå har jeg begynt å tenke på hvor jeg burde plassere de. Jeg og kjæresten min skal kjøpe bolig i løpet av 2010 eller 2011(leier nå) og jeg har da planer om å bruke disse som egenkapital, da kjæresten min skal stille med samme beløp.

Men burde jeg sette noe av de på BSU eller bare la de stå på sparekontoen? Det er ikke noe spesielt høye renter på den kontoen, men da står de hverfall trygt. Har noe penger i fond osv men der har det gått opp og ned de siste årene, nå er de heldigvis blitt stabile igjen.

Vet ikke om jeg tør å sette disse pengene inn for å tjene på de. redd for å miste deler av de. Har nå moderat risiko så skjer ikke altfor mye der da men.

Hva hadde dere gjort? og hvor mye kan jeg sette inn på BSU? nå setter jeg inn 500 kr per mnd fra vanlig lønna mi. Kan jeg sette inn maksbeløpet med en gang? og hva er maksbeløpet på igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BSU kan man bare spare rundt 10 000 per år eller noe slikt, så siden dere skal kjøpe bolig allerede neste år så er det egentlig ikke noen vits.

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort egentlig, mest trolig bare hatt de på sparekonto siden det er såpass kort tid til du skal investere de i bolig (utrolig lurt å investere i bolig forresten!).

Men kan du ikke gå og snakke med en rådgiver i banken?

Skrevet

Joda men når man har en 8-16 jobb er det ikke lette å komme seg i banken :) nå er jeg syk og er hjemme. Derfor tenkte jeg å høre med noen her :)

H.I

Skrevet

Sjekk litt rundt på nettet hvilken bank som kan tilby best rente på høyrentekonto. Lurer på om ikke Bank2 kommer godt ut der...

Skrevet

BSU-beløpet ble økt til 20 000 i år, så du kan fint sette inn og fylle opp resten av årets kvote nå, og sette inn nye 20 000 i januar. Det er jo ikke mye, hvis du ser på den totale summen du skal plassere, men renten er mye høyere enn på vanlige sparekonti og høyrente, samt at du får et skattefradrag på 4000 kroner for året.

Hvis du vet at du ikke trenger pengene på en viss tid, kan du vurdere å sette pengene på en innskuddskonto med en garantert bundet rente. Minsteinnskudd ligger gjerne på 50 000 kroner, og renten et par prosentpoeng høyere enn andre sparekonti. Du setter da pengene inn på en konto hvor de står bundet i f.eks en periode på 6 måneder, mot at du får en gunstig rente tilbake.

Lykke til med boligkjøp når den tiden kommer!

Skrevet

Du kan sette inn mye på BSU (150 000 kr du vil få tilbake på skatten for), men det lønner seg ikke å stte innpå mer enn 20 000 kr i året fordi du ikke vil få tilbake mer på skatten enn av 20 000 kr uansett hvor mye du sparer pr år. Det beste er dermed å spare 20 000 kr i året til du når 150 000 kr og så slette litt av boliglånet med å sette inn BSU'en der, eller bruke den som egenkapital om den er full, eller til å bygge garasje, renovere et bad eller annet som har med hus å gjøre.

Skrevet

hei

jeg hadde definitvt gjort en avtale med en rådgiver i banken din. Min bank har feks utvidet åpningstid på torsdager slik at man kan få møte etter arbeidstid.

Jeg er ikke noe finansiellt geni, lol, så kan ikke komme med så mange gode råd

Det eneste jeg kan si er at hvis du stiller med 400.000kr så bør du og kjæresten din lage en særeiekontrakt i m.t.p boligkjøp slik at dere begge evt får tilbake det dere investerte ved et evt samlivsbrudd. Helt normalt å gjøre og har ingenting å si hvor "dedikerte" dere er i hverandre. Men litt sunn fornuft er lurt å ha når det kommer til så mye penger;)

Ang BSU. Man kan spare så mye opptil 20.000kr i året (dette ble økt fra 15.000kr i år) og da få 20% dirkete tilbake på skatte. Så det å spare i BSU er kjempelurt uavhenging om man har huslån eller ei. Hadde jeg vært deg så hadde jeg plassert 20.000kr inn på BSU nå før 31. desember, da får du tilbake på skatten neste år.Du kan ha BSU selv om du eier bolig og ha den frem til du fyller 33 år.

Vi har BSU selv om vi har bolig, skattefordelene er kjempebra. Når vi ikke kan spare lenger går de inn i boliglånet:)

http://www.skatteetaten.no/no/Alt-om/Boligsparing-for-ungdom-BSU/

Skrevet

Ja akkurat det med særeie på arven min har jeg snakket med han om :) og han forstod dette og dette skal vi få når vi kjøper bolig.

I år har jeg satt inn 6000 tilsammen, så da lønner det seg vel ikke å sette inn mer enn 13 000 ekstra nå før nyttår? Nå står det ca litt over 40 000 på BSU min.(har satt inn 500 kr i mnd siden jeg var 18)

Jeg har eid hus før jeg møtte min kjære men solgte denne boligen da jeg flyttet til en annen by. Har ikke rørt det som stod på BSU en.

Takk for mange bra tips. Skal få kommet meg en tur i banken en dag ja. De har åpent til kl 17 på torsdager, men da må jeg nesten hente barnet mitt først ellers stenger barnehagen. Men skal få ordnet med fri en times tid før. For tror det kan være greit å snakke med rådgiveren jeg har brukt før.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...