Gå til innhold

Ubetalte regninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet opp i en situasjon hvor min far er blitt alvorlig syk, legene sier at han vil overleve og med mye trening kunne komme seg. Da jeg var i leiligheten hans for å rydde og vaske oppdaget jeg at han hadde MANGE ubetalte regninger. Ble forferdelig forbauset og satt ut. Tok regningene med meg for å fosøke å få en oversikt over hva han skylder, men det var ikke lett. Ser han må ha kastet og surret en del med regningene. Noen av dem var fra laaagt tilbake. Ser at han ikke har klart å håndtere økonomien overhode. Visste at han surret litt, men ikke at det sto så ille til med han. Skjønner ikke hva han har tenkt med.Blir rimelig frustrert av dette. Hvordan skal jeg klare å finne ut av alle regningene når jeg ikke vet om halve sannheten og hvor han i det hele tatt skylder penger. Finnes det noen oversikt noe sted hvor jeg kan sjekke. Ser at han har hatt vært i flere rettsaker og greier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du snakke med han og prøve å få tillatelse fra ham til å hjelpe.

Uten en tillatelse har du ikke lov dessverre.

Som må dere sette dere ned og få oversikt, og prioritere de regningene som haster mest.

Har han boliglån???

Dersom han har det, hvor mye av boligen hans er belånt???

Lag er budsjett, og dra og snakk med banken om å få boligen mer belånt for å betale ned kreditorer (de har mye høyere rente) og få fjernet betalingsanmerkninger. Kan du kausjonere dersom det er nødvendig???

Det kan hjelpe med å få det til.

Dersom banken hans sier nei, prøv bank2 (www.bank2.no) de er snillere.

Det viktigste her er å få oversikt, betale det som haster mest, og samle alt på et sted for å få renten ned.

Lykke til

Skrevet

Er han syk så mener jeg at han kan få hjelp av sosionom, og jeg vil tro at gjeldrådgiving også er aktuelt. Du trenger fullmakt.

Skrevet

Du får ikke gjort noe så lenge du ikke har en fullmakt fra ham.

Dersom du får dette fra han, ville jeg ha kontaktet en sosionom eller lignende til å hjelpe meg. Dersom det er mange ubetalte regninger er det ikke bare bare å rydde opp i det dersom noen har gått til inkasso osv.

Sosionomer kan hjelpe deg med å få oversikt over utgifter, gjeld og inntekter. Han kan også hjelpe deg med å kontakte disse stedene hvor han skylder penger og avtale en nedbetalingsplan med disse.

Dette er en oppgave jeg aldri hadde begitt meg ut på alene, siden det ikke er din private økonomi det er snakk om! Uhyre mye å tenke på!

Håper du/dere får ryddet opp i dette, og at faren din blir helt frisk igjen :-)

Skrevet

Takk for svar!!Hvordan får jeg tak i en sosionom, ringer jeg kommunen bare? Hva om jeg ikke får fullmakt av pappa?Han er ganske sta og bærer på mye stolthet.!Jeg kommer ikke til å stille som kausjonist. Sitter med egen familie hvor jeg ikke kan risikere vår økonomi. Høres kanskje kaldt ut, men han har et veldig ufornuftig syn på pengerbruk. Vet han skylder flere i familien som ikke får tilbake ol. Han leier leilighet og eier ikke nåla i veggen i en alder av 59 år..Uff, nei jeg vet ikke hvor mye jeg kan risikere å blande meg. Har allerede ringt et par inkassobyråer og bedt dem "fryse" regningene til jeg har fått en oversikt.

Skrevet

Hvordan ser du på en regning at den er ubetalt egentlig?

Skrevet

Det er ikke kaldt å si at du ikke kan kausjonere for ham.

Du må jo også ta vare på din egen økonomi.

Kan ikke noe serlig om dette. Vil bare ønske deg lykke til.

Skrevet

HI

Åpnet de fleste brevene. Er stort sett inkasso, derfor vet jeg at disse ikke er betalt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...