prins 07, prins 10 Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 Sist gang var ammingen et mareritt fra jeg kom hjem fra sykehuset. Hadde en liten en som var slapp og hadde gulsott, så det kom nok feil ut helt fra starten, men ingen tok tak i at jeg hadde lite produksjon og at han ammet lite, ettersom teknikken var bra og problemet "syntes" liksom ikke. Ammet hvert kvarter! (oh yeah) i starten, men han bare sovnet på puppen, ble aldri helt ferdig med å spise. Forsøkte å bruke avent håndpumpe, men holdt på å jobbe meg ihjel, det var enten ungen eller pumpa på puppen i ett kjør. Ga opp hele greia etter 4 uker. Er det noen som har prøvd nesesprayen som skal få opp produksjonen? Elektrisk pumpe VS manuell (aventen har gått i søpla, den kjøper jeg ihvertfall ikke en gang til) Ammete? Har noen noen hete tips? Denne gangen skal jeg få det til, men det skal være kos også, ikke bare snørr og tårer.
morella Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 Hei! Jeg strevde også med ammingen forrige gang, men det gikk seg til etter hvert. Brukte nesespray, tror det hjalp. Lånte også elekstrisk pumpe fra ammehjelpen, det var litt vondt, men lettere enn å pumpe med håndpumpe. Satser på at denne gangen går det mye bedre.... Lykke til!
prins 07, prins 10 Skrevet 20. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2009 Kan man låne fra ammehjelpen? Skal til samtale med helsesøster neste uke, hun vet hvor mye jeg slet sist. Var på nippet til å gå rett inn i en fødselsdepresjon pga at jeg var helt utslitt og slet med dårlig samvittighet ettersom det ble mer og mer mme. Hun rådet meg faktisk til å slutte til slutt. Flaskekoking, vasking osv videre er heller ikke noe greit, så denne gangen vil jeg så gjerne klare ammingen. Håper det går bedre nå ettersom jeg er forbredt på at det muligens ikke blir så enkelt.
Gjest Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 Ammethe jenter:) Sverger til Kloster sin ammethe,den hjalp meg veeeldig,pluss at den hjalp mot mageknip og kolikksmerter:)) Smaker gress i starten men det venner du deg til...Øker også melke produksjonen:) Jeg har ammet alle mine 4 barn,dvs første mann i 3 mnd bare de to siste vel de ble faktisk ammet samtidig i 1 år...Tulla var bare 1 år da jeg fikk minsten,så hun nektet å gi seg når hun så alt det melk som kom Så da ble det bare sånn..Så hun ble faktisk ammet i 2 år:) Ellers,prøv å ikke stress med det,prøv å slapp av,ikke hør på alle disse "velmenende" Bestemødre om amming hver 4 time ol.Amm når ungen vil.om det så er hvert kvarter så ja da er det sånn.Det er sånn ungen regulerer alt:) Ja det er intenst i perioder !! I KNOW!) Lykke til
Guttemamma x 3 Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Lillemann ble født 2 mnd. for tidlig og jeg måtte fullpumpe i 6 uker før han var stor nok til å klare å spise selv. Brukte elektrisk pumpe (Medela). Prøvde ikke spray, men ei venninne gjorde det og det hjelper godt på utdrivingsrefleksen så babyen slipper å "streve" så mye med å få ut den første melka. Lillemann var også slapp (under 2 kg) og sovnet ofte på puppen. Brukte å massere øret, kile under foten, kile inni hånda o.s.v. for å holde ham våken. En merkelig ting som hjalp veldig på min melkeproduksjon var øl (lettøl). Oppdaget ikke det før jeg var i slutten på ammeperioden. Ammet bare 1 gang pr. dag og hadde ikke brukt ammeinnlegg på et halvt år. 2 øl og jeg måtte stappe bh-en med tørkepapir.... Min erfaring er at helsestasjonen ikke har all verdens kunnskap om amming. Anbefaler heller å ringe ammehjelpen.
prins 07, prins 10 Skrevet 20. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2009 Takk jenter:) Hvor kjøper jeg kloster ammete? Lettøl skal prøves:) Vet at helsestasjonen ikke har peiling på alt de heller, men noen må jeg få denne nesesprayen av, og da er det greit å gå til en som vet jeg hadde liten produksjon og problemer sist. Regner med at hun får en resept av legen der da.
Gjest Skrevet 20. november 2009 #7 Skrevet 20. november 2009 Sprayen vet jeg du kan kjøpe på sykehus apoteket,hørte de ikke anbefalte å bruke så mye av den,helst kun når du pumper deg?? Kunne ødelegge den normale utdrivings refleksen??! Kloster Ammethe,har de på helsekost butikkene:)) Havresuppe/grøt hjelper også )
Termin 061209 Skrevet 20. november 2009 #8 Skrevet 20. november 2009 Hei Jeg kjenner meg sånn igjen i det du forteller. Med første mann holt jeg ogsåut kun i 4 uker.. Med spekte brystvorter, gulsott, et barn som sovnet fra hele tiden, usikkerhet på om jeg hadde nok melk, lite nattesøvn osv.. Med neste mann hadde jeg bestemt meg for at nå skaljeg gi alt .. Jeg fikk samme startproblem.. de på føden regnet med at siden det var 2. mann så kunne jeg det her, så jeg måtte mase veldig for å få nok hjelp. Men med nr 2 har man en helt annen selvtilitt.. jeg ringte på og ringte på.. hadde så såre brystvorter at de blødde, minsten hadde gulsott, men fikk da lære at babyene har en sugerefleks inni i hendene og under føttene som jeg maserte og prøvde å ikke gjøre det alt for komfortabelt for minsten slik at han spiste ganske godt.Når jeg kom hjem avlyste jeg alle visitter inntil videre og syntes jo at jeg gikk rundt med puppene ute hele tiden. Men etter masse jobbing i 14 dager.. Jeg fikk også låne elektrisk pumpe på helsestasjonen som jeg hadde her som en trygghet. Men minsten la på seg... men det var mye slit og jobbing til det kom skikkelig i gang, men det var mange tårer ja..... Men når den værste perioden var over kommer kosen... Jeg venter nr 3 nå og er innstilt på at det blir masse jobb til å begynne med nå også, men jeg skal holde ut. Nå vet jeg at jeg har nok melk og er rolig i forhold til det. Det sies jo det også at det er ikke så ofte man har for lite melk.. man må bare stole på seg selv og bare amme og amme.. første tiden går det gjerne ikke så lang tid imellom babyen ønsker en liten skvett. Jeg håper du føler det greit denne gangen og får det til. Lykke til så masse!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå