Gjest Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 Jeg følger gutten min til skolen forde han bare er 6 år. Skoleveien burde være ganske trygg. Bare på ett sted krysseshovedveien og her er det 40 sone og opphøyde fartsdumper. Alikavel opplever vi ofte nestenulykker. I dag på vei hjem etter at jeg hadde fulgt gutten min så jeg meg godt for. Det kom biler i begge retninger og de var et stykke unna. Så det var lite poeng i å stå å vente til de kom til gangfeltet for å stoppe.. Vel den ene bilen måtte bråbremse å klarte akkurat så vidt å stoppe. Hadde ikke jeg slengt meg unna med vognen hadde vi blitt truffet..Og ja det var selvfølgelig i gangfeltet.. Damen i bilen bare raste videre etterpå uten å spøre om det gikk bra. Dette er IKKE første gangen, det skjer vel nesten hver uke at biler raser over dumpene uten å stoppe for gangfeltet og jeg er livredd noe skal skje. Flere ganger står vi med barne og ser bilener ase forbi istedenfor å stoppe på gangfeltet. Jeg skjønner at bilistene blir irritert over å måtte stoppe så mye for nesten alle barna på skolen krysser veien mellom 8.20 og 8.45 hver skoledag på de tre gangfeltene i 40 sonen som er opphøyd. Men de kan da ikke bare suse avgårde når det er gangfelt der? Selv om trafikkløsningen er dårlig... Snart kommer statoil hydro til å bygge ut 1500 arbeidsplasser til rett ved. Gruer meg veldig til det. Jeg har kontaktet politiet og skoleledelsen, men lite blir gjordt. Jeg synes de som kjører slik burde bli fratatt sertfikatet. Mange har jo mye værre skolevei enn barna våre. Så jeg mener noe burde bli gjordt i forhold til kontroller og streng straff til dem som kjører uforsvarlig.. MANGE av de som nesten har kjørt på oss snakker i mobilen f.eks.... Når de da har så lite oppmerksomhet på gangfeltene og skolebarne burde de mistet sertfikatet mener jeg.
Gjest amandine Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 Da synes jeg du skal kontakte FAU ved skolen! Jeg kunne ha skrevet akkurat samme innlegg som deg i dag, har omtrent gjort det, faktisk, men jeg sendte det til de andre i Trafikkgruppen i FAU... Vi har en egen gruppe som jobber mot trygging av skoleveien, og vi skal snart ha trafikkaksjon, dvs være synlige i morgenrushet, stoppe de som må stoppes, dele ut reflekser etc. FAU hos oss pleier å ha en sånn runde hver høst, samt trkker på for bedre skilting etc.
Ugl@ Skrevet 20. november 2009 #3 Skrevet 20. november 2009 Skjønner deg godt, men når det er sagt så synes jeg uansett at 6åringer er litt for små til å gå alene til skolen. KJører selv forbi en 30sone med farstdumper når jeg leverer ungene, og da stopper jeg alltid, men ser en og annen som kjører forbi, kansje skolen burde stille med trafikkpatrulje? Foreldre kan jo også gå sammen om det.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 når jeg gikk i på barneskolen hadde vi en son mann som sto der å stoppet bilene for oss.. dette var også 4sone med fartsdumper(er ikke sikker på om de var der da) han sto der i den tiden de fleste gikk på skolen og sto der i den tiden de fleste gikk hjem, det var egentlig ganske greit.. jeg følte seg mye tryggere da som 2klassing enn om han ikke hadde stått der. så kansje dere kan gå sammen om å få noe slikt.
Honningmelon Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 På den skolen mine barn skal gå på, så står det to av de eldste elevene hver dag, både ved skolestart og ved skoleslutt med gule vester og flagg ved ganfeltet. De hjelper de minste over veien, og stopper biler osv. Fin løsning syns jeg.
Gjest amandine Skrevet 20. november 2009 #6 Skrevet 20. november 2009 Skolepatrulje hadde vi når jeg var liten, men det har vi ikke lenger, av den grunn at elevene ikke skal måtte ta det ansvaret. Tenk om noe skulle skje? Det vil være litt av en belastning på barneskuldre! Det er ikke lett å skulle holde styr på 6-åringer(eller eldre for den sakens skyld) i trafikken, ei heller stressa voksne på vei til jobb.. Jeg synes helt klart dette er voksnes ansvar!
litakine og Theodor Skrevet 20. november 2009 #7 Skrevet 20. november 2009 her burde politiet trå inn og ha kontroller - vet om flere som har fått bot fordi de ikke stoppet ved gangfelt! Folk som ikke kjører hensynsfult langs en skolevei burde ikke få kjøre bil er min mening! Er så mange idioter der ute!!!
YoMomma Skrevet 20. november 2009 #8 Skrevet 20. november 2009 Det virker som om mange ikke er klar over at de har vikeplikt ved fotgjengeroverganger! Det er skremmende! Bøtesatsen er på over 5000 kroner, men det er aaalt for få kontroller. Politiet kunne ha skaffet seg en betydelig ekstrainntekt hvis de hadde satt inn litt ekstra innsats der.. Mannen min kom med en lur idé her en dag.. (Jeg var frustrert etter nesten å ha blitt påkjørt for n'te gang _med barnevogn!_): Laste ei gammel barnevogn med murstein og svinge ut i fotgjengerfeltet rett foran de hersens idiotene..
Gjest Skrevet 20. november 2009 #9 Skrevet 20. november 2009 Takk for tips yomomma! Nå vet jeg hva jeg skal gjøre om ikke politi eller skole får gjordt noe! Må og legge til at jeg var over halveis i gangfeltet når jeg nesten ble påkjørt i dag, så det handlet ikke om at jeg hevdet min rett med å rase ut i veien...Damen så simpelthen ikke hvor hun kjørte for hun var så optatt med mobilen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå