Gå til innhold

Hva tenker dere når dere ser barn med gule melketenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut til at barnet vårt må vokse opp med gule melketenner grunnet emaljefeil. Det er fortennene som er ødelagte.

Jeg er spent på hvordan andre vil se på henne. Hva hadde dere tenkt? "Huff, stakkars?", "Foreldrene har sikkert dårlig tannhygiene" eller hadde dere ikke tenkt videre over det?

Jeg overfokuserer kanskje på dette, men er redd folk bare vil se de gule tennene hennes. Vet jo hvor overflatiske både voksne og barn kan være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange barn som sliter med fargen på melketennene.

Jeg tror ikke noe galt om foreldrene for det.

Det er bare å slappe av. Dette er noe som skjer mange barn.

Skrevet

Tenker heller ikke noe galt...kan jo være at de bare er slik eller at det kommer pga medisiner..er jo ikke slik at de drikker kaffe, te, rødvin eller røyker ;)

Skrevet

Så godt å høre!

Jeg er så fryktelig lei meg på hennes vegne, for jeg vil så gjerne at hun skal ha det så enkelt som mulig liksom :) Vil ikke at hun skal vokse opp med komplekser. Og hun er så utrolig nydelig med en slik sjarm at det vile ha vært synd om folk satte henne i en negativ bås fordi tennene ikke er slik de skal være.

Visste ikke at dette var vanlig, det hjalp å høre det.

Mangt man skal henge seg opp i. Kommer selvfølgelig aldri til å vise mine bekymringer for henne :)

HI

Skrevet

Noen flere meningerom dette?

HI

Skrevet

Den ene fortannen til sønnen min er gråblå pga skade (han falt og slo den i asfalten), aldri noen som har reagert på den. Tror ikke det er det første folk legger merke til hos et barn..

Har også ei jente på 2 år som har hull midt foran på fortannen sin (pga medisiner), har aldri tenkt tanken engang at hun skal bli mobbet pga det.

Hadde jeg sett et barn med sikkelig tannråte, svarte avstumpa tenner hadde jeg ikke annet enn syntes synd på barnet og lurt på hvordan de ble sånn. Det er riktignok noen dømmende mennesker rundt omkring, men de fleste av oss er da ikke ondskapsfulle!

Skrevet

Minstejenta vår har flekker på fortenna, som er skader i emaljen, dette pga at hun var så tett at hun utelukket pusta med munnen fra hun var født til hun var over 1år ( fikk tenner 3mnd gammel), samme tid fikk hun også flutide som heller ikke er så bra. Har pusset tenner daglig fra første tann. Så jeg vet at det kan skje uansett hva man gjør som foreldre.

Eldstemann har en missfarget tann, trolig pga at han fikk skadet munnen på en humpehuske som liten. Han får fikset dette når han blir eldre heldigvis med en skallfasett.

Men jeg ragerer hvis jeg ser at småbarn har råttne tenner.

Skrevet

Faren med emaljeskader er at tannråte kan oppstå. Så vi skal i alle fall gjøre hva vi kan for å forhindre det!

Jeg tror ikke at folk er ondskapsfulle, men vet selv at det er lett å trekke konklusjoner ved førsteoinntrykk. Jeg vet også at det kan være lett for barn å bli holdt utenfor om de er annerledes på en eller annen måte.

Goft å høre at barna dine ikke har blitt plaget pga tennene sine da :) Jeg overreagerer vel. Litt ny situasjon for meg, har nettopp funnet det ut, så det blåser vel over tenker jeg :D

Skrevet

Gule melketenner er ganske vanlig. Trenge overhodet ikke å noe å gjøre med tannhygiene! Råtne tenner derimot er jeg lite begeistret for! Ta det helt med ro! Ingen oppegående mennesker vil tro noe som helst om dere!

Skrevet

For å være helt ærlig, så tenker jeg ikke noe spesielt når jeg ser det

Skrevet

Har du merket noe særlig til emaljeskaden hos jenta di i form av at det er lett å få hull i dem?

Jeg er ganske sikker på at situasjonen er mye mindre dramatisk enn jeg ser for meg. Det er kanskje ikke så lett å få råte i tenner med emaljeskade heller som jeg tror. Kunsten er vel puss morgen og kveld og fravær av sukker. Særlig sukkerholdig drikke på flaske eller juice på flaske var tabu i følge tannlegen som så på jenta vår.

HI

Skrevet

Det er ikke så viktig hva folk måtte tro om oss, men jeg er opptatt av at barnet mitt ikke skal føle seg utenfor på barnehagen og få komplekser allerede i barneårene.

Nå ser jeg jo at det slett ikke er så uvanlig som jeg trodde, så da er jeg klar til å ta det som det kommer :)

Tusen takk for svar.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...