2005&2010 Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Var det jordmor som gjorde dette? Og var det innvendig eller utvendig? Noen jordmødre vil jo ikke engang prøve å høre etter hjertelyden før man er over 12 uker..
Bromelia Skrevet 20. november 2009 #2 Skrevet 20. november 2009 Tror nok ikke at hjertelyden blir hørt så tidlig som uke 6-15. Derimot kan en gynekolog med innvendig ultralyd se om det er hjerteaktivitet eller ikke. Lege/jordmor prøver ikke å lytte etter hjertelyden i uke 12. Det er fordi babyen er for liten da... hjertet er ikke nok utviklet, og fosteret ligger veldig godt beskyttet inni mammans mage. De sjekker hjertelyden hos lege/jordmor fra ca uke 17.
millie+2klumper Skrevet 20. november 2009 #3 Skrevet 20. november 2009 det må jo være tull for det er jo flere her inne som sier at de har hørt hjertelyden i uke 6-7-8 -9 osv her inne. Jeg fikk høre hjertelyden når jeg var 16 uker på vei sist. Håper på å få høre den på første kontrollen når jeg er 9+3 denne gangen. Men det er jo ikke sikkert. Men håper hvertfall at legen vil prøve å finne den!
_Løvemamma_ Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 Jeg så hjerteslag på utvendig ul hos fastlege i det vi da trodde var uke 6-7, men om terminen satt ved ord ul stemmer var det uke 4 (noe som jo ikke egentlig går an, siden hjerte begynner å slå i slutten av uke 5...). Jeg fikk ul da for å se om det var liv, fordi jeg hadde hatt noen blødninger og var så heldig at klinikken legen min hørte til hadde eget ul apparat. Grunnen til at mange jm/leger ikke vil lete etter hjertelyd før ca 3. mnd er nok at det kan være vanskelig å finne den, og at mor kan bli unødig bekymret om man ikke finner noen hjertelyd.
TBmaibaby2010 Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Jeg var hos gynekolog i uke 7, og tok vaginal utralyd, dette for å være helt sikker på at alt så bra ut, siden jeg hadde små blødninger. Jeg fikk se og høre hjertelyd!
MK73 Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 Man kan ikke høre hjerteslag så tidlig - men man kan SE hjerteaksjon på innvendig ultralyd, som oftest når man er mellom 6 og 7 uker på vei. Man kan se på skjermen at hjertet banker.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 21. november 2009 #7 Skrevet 21. november 2009 Ikke si at det ikke er mulig da, hvis dere ikke vet.... Hos meg har vi hørt hjertelyd siden jeg var 8+6, jordmor fant den med dopler, altså utenpå magen. Pga at det var så tidlig mistenkte hun at jeg var litt lengre på vei, men to ul har bekreftet at menstermin var riktig. Jeg er tredjegangs, hadde ikke så mye ekstra på magen, og føler at denne jenta ligger veldig "utenpå", hvis dere skjønner. Så det går fint ann. Men det er forskjell på hvor trente jordmødrene er. Og mange vil ikke prøve før etter uke 12 eller 15, for de er redd mor blir bekymret hvis de ikke finner noe. Jeg ble forberedt på at vi sannsynligvis ikke fant noe, men prøvde for morro-skyld )
Guttemamma til tusen :) Skrevet 21. november 2009 #8 Skrevet 21. november 2009 hørte det selv med dopleren på jobb da jeg var 6+7, prøvde bare for gøy, og jammen meg var den der... 17 slag i minuuttet telte jeg den til da. Var hos legen i uke 9, og han fant den med en gang. Ultralyd viste at min termin stemmer, så ble ikke flytta frem eller noe (begynte jo å lure) Med førstemann fant legen den da jeg var 12+1.. ble satt tilbake 10 dager på ul, så var jo egentlig 10+5... Helt mulig! Har prøvd å finne den fr uke 12 med to venninner, men det har jeg derimot ikke klart!
Gjest Skrevet 21. november 2009 #9 Skrevet 21. november 2009 Jeg fikk høre lyd i uke 6, med innvendig ul hos spesialist! Han skrudde opp lyden på ul apparatet, så å hardnakket mene at man ikke kan høre er vel ganske dumt rett og slett!
Ronja&Odin Skrevet 21. november 2009 #10 Skrevet 21. november 2009 jeg var hos jordmor igår=) hørte hjertelyden og er 10+3 hun sa det var rekord for henne:p var utvendig med sånn monitor... hørte tydlig at det var hjertelyden, men fikk ikke telt eller noe:) var utolig gøy:))
Bumblebeee Skrevet 21. november 2009 #12 Skrevet 21. november 2009 Fikk SE hjerteaktivitet i uke 7 med utvendig UL, HØRTE den hjemme med doppler da jeg var 9+4.
Elinlita Skrevet 21. november 2009 #13 Skrevet 21. november 2009 Jeg var hos legen og høre hjertelyd i uke 10. Tror det kommer an på lege/jordmor jeg. Noen har mer erfaring enn andre og noen er redd for å ikke finne noe og dermed skremme mor.
26/5-10 Skrevet 21. november 2009 #14 Skrevet 21. november 2009 Jeg fikk se og HØRE hjertet slå 160 slag i minuttet når jeg var 8+1 hos fastlegen (utvendig ultralyd). Så i uke 12 hørte jeg hjertetlyden igjen hos jordmor (dopler. Fullt mulig, men de fleste leger/jordmødre vil ikke prøve fordi det ikke er sikkert det går, mange har ekstra polstring og livmoren kan ligge nedi i bekkenet osv.. Jeg er relativt tynn pluss at jeg er andregangs gravid og livmoren min var stor tidlig- altså lett å finne hjertet. så joda, det ER mulig å høre så tidlig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå