Andreas kom 17.Mai 2006 Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Dette har vært ett langt og tungt halvår. Fikk positive blodprøver på cøliaki i sommer, biopsi i september bekreftet dette. Går veldig bra med glutenfri diett, kommet godt inn i det nå etter 2 mnd. Barnehagen er veldig flink å gi han det han tåler. Men bare 1 uke etter vi startet glutenfritt ble han forkjøla, ny runde med sykdom. Fikk stygg hoste som varte 3 uker før jeg tok han til legen, Bronkitt sa han. 4 uker senere har hosten blitt verre, ny time hos lege, nå Verre bronkitt og masse pipelyder i lungene. Røntgen av lunger, så gjennomlysning som ga klart svar. Gutten min har astma! Nå må vi bare vente frem til Tirsdag, da skal vi på lege kontoret og begynne medisinering. Jeg skal få opplæring. Noen her med erfaring på å gi barn på 3 - 4 år astma medisin?? Er det flere typer medisin? Er det noen type stønad man kan få? Tar det lang tid fra medisinering starter til barnet blir bedre? Vi får allerede grunnstønad pga Cøliakien hans. Ble litt langt dette, men håper noen orker å svare meg litt
gerd Skrevet 19. november 2009 #2 Skrevet 19. november 2009 Astmamedisiner på en 3-åring går helt fint. Like greit som tannpuss. Det gjenstår jo å se hvor plaget han er da og hvor god effekt han har og hva han trenger. Men når det er sagt er ikke astma en røntgen-diagnose..
LivetErEnLek Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Min yngste har astma og skal snart utredes for cøliaki. Det finnes flere typer asmamedisiner men for barn i den alderen administreres de likt. De får ett pustekammer med maske til som du pumper medisinen inn i. Denne masken dekker nese og munn og de skal puste 8-10 pust i denne. De får ofte ventolin først. Denne åpner opp luftveiene og brukes også som hjelp når de får pusteproblemer. Deretter venter man 5-15 minutter slik at ventolinen virker skikkelig og gir neste medisin. Hva dere får her variere, vi bruker flutide, ett kortisonmiddel som virker betennelsedempende på lufteveiene. Det tar ofte 5-10 dager før flutiden gir max effekt. Dette gjøres to dager om dagen, morgen og kveld, Det er ikke noen stønad til dette, men både medisinene og pustekammeret får du på blå resept og koster ingenting. Du kan søke om ektra dager til sykt barn og har enda ikke hørt om noen med astma-barn som ikke har fått dette innvilget. Jeg vil også anbefalle deg å prøve noe alternativ behandling. Vi har brukt homeopat/fotsoneterapi på vår lille og ser klart at vi kan bruke mindre doser flutide når vi gjør dette, men halt bra blir hun desverre ikke. Lykke til, dette kommer til å gå bra :-)
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 jobber i barnehage, og det kan være litt vanskelig å gi medisin i begynnelsen (barnet vil ikke ha "masken" over munnen osv), men det går seg til! Jeg jobber på småbarn, og har 2 barn på +/- 1.5 år som har astma, og det går så fint å gi de medisin! En 3åring går jo i større grad ann å forklare ting til også. De andre spørsmålene dine vet jeg ikke svarene på dessvere.
gerd Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Jeg leser litt fort ser jeg... Han vil få ventoline som anfallsmedisin. Flutide som fast behandling - iallefall gjennom vinteren (om det er infeksjonsutløst) så kan man prøve å slutte med det om sommeren. Dersom dette ikke hjelper han han få singulair tablett i tillegg. Ikke stønad - bare noen ekstra sykedager. Tar ca 14 dager til bedring - virkning av flutide. Ventoline vil jo ha en virkning med en gang.
Andreas kom 17.Mai 2006 Skrevet 19. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. november 2009 Tusen takk for svar alle sammen, gjorde meg litt klokere Blir nok greit å starte medisinering håper jeg, får noen dager å forberede guttungen på Vet Astma ikke er en røntgen diagnose egentlig, men var nå det legen sa, og basert på tidligere sykdoms historie er det nok veldig riktig. Håpe han får ventoline da, han er ganske tett nå og vil IKKE legge seg om kvelden, da han vet at det ikke er godt å ligge (har hevet hodeenden av senga).
Kamomille Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Nå er ikke jeg noen medisinsk ekspert, men astma er vel ingen diagnose du får på grunnlag av røntgenbilder?? Medisin til små barn får du på blå resept. Ellers er det ingen stønad å få. Stønad skal jo dekke ekstrautgifter, og på astma er det ingen rene ekstrautgifter så lenge medininen er på blå resept. Medisinen inhaleres. De fleste små abrn får et pustekammer, dva et rør som kobles på en maske slik at barnet kan puste inn medisinen. Ikke noe problem egentlig, men de fleste barn reagerer litt negativt på masken i begynnelsen. Etterhvert blir det rutine og en del av morgen- og kveldsstellet. Vårt barn aksepterte masken etter relativt kort tid. Av opplæring er det egentlig bare å vite hvordan du setter masken sammen med røret og hvordan du holder det forran munn og nese på barnet:) Mange astmabarn voker det av seg etterhvert og kan slutte med medisin etter noe tid:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå