Gå til innhold

Noen her som har vært avhengi av nesespray?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte lang tid på dette. Flere år før jeg virkelig klarte å slutte.

først hadde jeg brukt ca 1-2 flasker Otrivin i uka, over ca 8-10 år. Så gikk jeg til legen, fikk henvisning til ØNH for å se om jeg var altfor tett i nesa av brusk eller noe. Samtidig fikk jeg kortisonspray jeg skulle bruke fast morgen og kveld en periode frem til ØNH-time.

Jeg fikk en liten operasjon(laser) i nesa, for muslingene mine var visst for store for nesa mi;) Dette hjalp litt, men jeg klarte fortsatt ikke å la være Otrivinen. Eneste var at jeg ikke lenger ble sånn potte tett at ingen luft gikk gjennom.

Så etter ca 1 års tid, så gikk jeg igjen til legen min. Fikk igjen kortisonspray og skulle prøve. Og var da innstilt på at tett nese, hodepine og søvnproblemer kom til å bli min skjebne de neste ukene. Men det gikk overraskende bra:)

Det gikk langt over et halvt år før jeg turde å bruke Otrivin ved forkjølelse og slikt etter dette. Tror det gikk nærmere ett år.

Dette er ca 3 år siden, og i dag kan jeg bruke Otrivin når det trengs, og klarer også å la være. Jeg får ikke lenger full panikk ved litt tett nese. Men der er kvelder(en pr andre uke, kanskje. Eller lenger mellom) som jeg bare må ha en dose for å klare å sove. Og da er det ofte at jeg er litt tett, og samtidig stresset av andre ting i løpet av dagen, slik at jeg sliter med å sove.

Jeg vet bare at jeg aldri vil tilbake til den avhengigheten der. Helt forferdelig. Det skulle ikke vært lov å selge slikt uten resept......

Skrevet

Samboern min har brukt det i 18 år- og bruker det fortsatt! Jeg har slitt med bihulebet og øreverk hele livet og vært av og på i åresvis.

Nå bruker vi begge to otrivin mentol- og trøste meg det er verre å slutte med nesespray enn røyk!

men som råd- du får kjøpt nesehorn på apoteket, som du kan skylle nesen med (saltvann) denne har faktisk god effekt.

Legen kan også i noen tilfeller skrive ut rhinex tbl som man kan "trappe" ned med.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg har aldri vært avhengig, men så spørsmålet i lokalavisen nylig. Mener rådet var å slutte i ett nesebor av gangen, men vet ikke om det virker.

Skrevet

Da skal jeg ta kontakt med legen min jeg. Høre om jeg kan få en henvisning til ØNH. Ser for meg at dette blir en lang kamp,med masse tilbakefall!

Og ja, det er verre enn å slutte å røyke! ;) Det er jeg overbevist om!

Skrevet

du må bare tåle å være tett en stund etter du har slutta. så åpner det seg av seg selv...

Skrevet

Jeg var avhengig i mange år og fikk fnatt så fort jeg ble litt tett i nesa. Sånn var jeg da jeg var liten også, og det var et helvete å være i nærheten av meg når jeg var forkjølet og tett.

Da jeg ble avhengig startet det med en forkjølelse hvor jeg brukte nesespray mot tett nese, men siden det var en litt langvarig forkjølelse brukte jeg den over for lang tid slik at nesen min ble tett så fort jeg ikke sprayet. Rebound-effekt kalles det.

Jeg kunne ikke dra noe sted uten nesespray. Hadde en på soverommet, en i bilen, en i veska og jakkelomma. Livredd for å ikke ha den hvis jeg ble tett. Sprayet ca 4-7 ganger pr. dag.

Grunnen til at jeg sluttet var at jeg ble gravid. Det var uaktuelt for meg å fortsette med nesespray da det kan være skadelig for fosteret. Det er ikke skadelig i moderate mengder, men jeg kan ikke tenke meg at det er bra for fosteret om jeg skulle tatt så mye av det hver eneste dag hele svangerskapet, så jeg sluttet i det øyeblikket jeg så den blå streken. Hadde prøvd å slutte uendelig mange ganger før, men nå måtte jeg bare. Var tett i noen dager, max en uke, så åpnet det seg igjen.

Mange synes det er rart at man kan være så avhengig av nesespray og tror ikke det er vanskelig å bare slutte, men for mange er dette et alvorlig problem.

Skrevet

Hehehe, unskyld meg, men nå så jeg bare for meg den Kongen av Queens episoden der Arthur ble hekta på nesespray etter å ha vært "clean" i flere år. Han lå på sofaen i nesesprayrus mens han hørte på rolig jazz....Hehehe.

Skrevet

hahahaha......

Ja, hadde det nå vært noe rus med det hele;) Vet ikke hva de har i nesesprayen i uniten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...